کد: 13951005206635784

بخشنامه جدید مالیاتی صادر شد

استرداد مالیات برارزش افزوده صادرات

کد: 13951005206635784

https://goo.gl/7iFN3V

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از ابلاغ بخشنامه‌ای جدید توسط سازمان امور مالیاتی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، حداکثر ظرف مدت یک ماه خبر داد.

به گزارش اخبار رسمی به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، این بخشنامه در حالی صادر می‌شود که رییس اتاق تهران نیز در نامه‌نگاری‌های خود با مسوولان دولت خواستار حل این مساله شده بود و در سخنان خود به پابرجا بودن این مشکل و عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان در موعد مقرر انتقاد کرده بود.

با انتشار بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی این امیدواری ایجاد شده است که این مالیات در مهلتی یک‌ماهه مسترد شود.

در همین رابطه محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پس از آنکه حدود 5 ماه قبل رییس اتاق تهران طی نامه‌ای به رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نسبت به وضعیت استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات، اعتراض کرد، معاون رییس جمهوری که رییس این ستاد است، دستور بازنگری در ضوابط استرداد مالیات صادرکنندگان را صادر کرد اما به‌رغم اصلاح این ضوابط، باز هم ایراداتی به آن وارد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: پس از کش و قوس‌های فراوان و به‌رغم پیشنهاد شش ماده‌ای مشترک اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران و رئیس سازمان توسعه تجارت، دستورالعمل استرداد مالیات بر ارزش افزوده به 17 بند تغییر پیدا کرد که باز هم مورد اعتراض اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع شد.
محمد لاهوتی که از اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز هست، با اشاره به پیگیری‌های اتاق تهران برای حل این مساله گفت: نهایتا، جلسه‌ای دو هفته پیش در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، آقای باقری از سازمان برنامه و بودجه، اینجانب و آقای طلایی‌زاده معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران، به عنوان نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، برگزار شد که پس از بحث نسبت به موضوع و بررسی پیشنهادات مطروحه، با حمایت‌های شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت، و همراهی وزیر اقتصاد، توافقی صورت گرفت و بخشنامه‌ای در سی‌ام آذرماه امسال توسط رییس‌کل سازمان امور مالیاتی صادر شد که به نظر می‌رسد در صورت اجرای صحیح و دقیق آن، تعویق زمانی استرداد مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان برطرف و طبق زمان معین قانوتی مسترد شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ابراز امیدواری کرد که اجرای این بخشنامه با تمهیدات اندیشیده شده، طبق قانون در زمان مقرر صورت گیرد.

در این بخشنامه که 30 آذرماه توسط سیدکامل تقوی‌نژاد ابلاغ شده، آمده است: ادارات امور مالیاتی می‌بایست در تنظیم گزارش نسبت به اظهارنظر در خصوص مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت نهاده‌های کالاهای صادراتی، صحت، اصالت صورتحساب، اسناد و مدارک مرتبط اطمینان حاصل کرده و در موعد قانونی، مالیات بر ارزش افزوده را استرداد کنند.

در صورتی که ادارات امور مالیاتی ظرف مدت یک ماه نسبت به استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده اقدام نکنند و چنانچه پرونده مالیات بر ارزش افزوده آخرین سال رسیدگی شده صادرکنندگان کالا فاقد هرگونه اعتبار غیرواقعی باشد، در صورت درخواست استرداد و ارائه اسناد و مدارک موضوع بند 4 دستورالعمل، معادل 80 درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده مندرج در صورتحساب ارائه شده به صورت علی الحساب استرداد خواهد شد و مابقی موکول به بررسی‌های لازم و رسیدگی به دوره مالیاتی مربوطه خواهد بود. بدیهی است که در صورت اطمینان از عدم صحت و اصالت مدارک ، هیچ‌گونه استردادی به صادرکنندگان کالا صورت نخواهد گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کنفدراسیون صادرات ایران

وظایف و اختیارات کنفدراسیون صادرات: زمینه سازی، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت تشکل های صادراتی و نیز تشکل های خدماتی ، علمی و ... مرتبط با صادرات کالا و خدمات ، تلاش برای حل و فصل مسائل و مشکلات مشترک و کمک به تحقق اهداف مشترک تشکل های مورد بحث و در نتیجه توسعه صادرات کشور را می توان از جمله مهمترین اهداف این کنفدراسیون نام برد.