اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950624125015500

8 نکته اقتصادی از نشست خبری سخنگوی دولت

پرداخت های دولت، از بدهی تا تسهیلات دهی

کد: 13950624125015500

https://goo.gl/slO0YV

، تهران , (اخبار رسمی): بدهی های دولت به پیمانکاران به عنوان محور اصلی جلسه سخنگوی قوه مجریه با خبرنگاران بود که 8نکته اساسی درخصوص پرداخت بدهی های دولت و تسهیلات بانکی به بنگاه های تولیدی مطرح شد.

پرداخت های دولت، از بدهی تا تسهیلات دهی

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه آخرین آمار از فعالیت های اقتصادی دولت یازدهم را اعلام کرد. پرداخت بدهی های دولت و تسهیلات بانکی به بنگاه های تولیدی، استرداد حقوق های نجومی، اعتبارات عمرانی و ابهامات مربوط به FATF و قراردادهای جدید نفتی از عمده ترین موضوعات مطرح شده در نشست خبری سخنگوی دولت بود. در ادامه 8 نکته از نشست خبری معاون اول رییس جمهور را می خوانید.

1.دو موضوع درباره پرداختهای دولت به صورت هدفمند دنبال می شود. بخشی از این پرداختها به شتاب دادن به رونق اقتصادی مربوط می شود. همچنین ما خود را موظف به پرداخت مطالبات پیمانکاران، گندمکاران و بازنشستگان می دانیم. دولت برای رونق بخشی به اقتصاد، دنبال اعطای 16هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به 7 هزار و 500 واحد تولیدی است.

2.از مجموع واحدهای تولیدی که تا 21 شهریورماه به بانک‌ها معرفی شدند ، 3 هزار و 42 بنگاه اقتصادی موفق شدند که تسهیلات خود را دریافت کنند. این واحدها از طریق فرایند رونق که تحت عنوان کار گروه تسهیلات در استانداری‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شوند مبالغشان را بالغ بر 2 هزار و 376 میلیارد تومان دریافت کردند. غیر از این تعداد واحد، بانک‌ها مستقیم نیز با تعدادی از واحدهای تولیدی در معامله بودند بطوری که 4 هزار و 935 واحد تولیدی مستقیما با مراجعه به نظام بانکی موفق شدند 3 هزار و 681 میلیارد تومان از بانکها تسهیلات دریافت کنند.   بنابراین 7 هزار و 977 واحد تولیدی توانسته‌اند 6 هزار و 57 میلیارد تومان از نظام بانکی برای فعال شدن واحدهای تولیدی تسهیلات دریافت کنند. 

3.آنچه که دولت برنامه‌ریزی کرده بود این بود که 7 هزار و 500 واحد بتوانند از این تسهیلات برخوردار شوند که این تعداد مربوط به واحدهایی بود که دولت معرفی می‌کرد. از این 7 هزار و 500 واحد، 3 هزار و 42  واحد معرفی شدند و تسهیلات خود را نیز دریافت کردند. در کنار‌ آن 4 هزار و 935 واحد دیگر نیز توانستند مستقیما با مراجعه به بانک تسهیلات بگیرند که مجموعا 7 هزار و 977 واحد تولیدی شدند.  دولت غیر از آنچه که مدیریت می‌کند تا بخش‌های غیر دولتی نیز بتوانند از محل تسهیلات بانکی به رونق برسند خود نیز مستقیما در طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری می‌کنند.

4.از میزان اعتباری  که ما برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم، 11 هزار و 800 میلیارد تومان تخصیص برای طرح‌های عمرانی صادر شد که بیش از 70 درصد آنها موفق شدند اعتبارات را از خزانه دریافت کنند. بنابراین از دو مسیر مرتبط با تسهیلات بانکی به بخش غیر دولتی و از اعتبارات دولتی به طرح‌های عمرانی، دولت همچنان سیاست سرعت بخشی به رونق اقتصادی را دنبال می‌کند و امیدواریم در ماه‌های آینده اعدادی اعلام کنیم که نشان از رونق بیشتر واحدهای تولیدی باشد. تمام مشخصات این واحدهای تولیدی در تمام استانها از اینکه تسهیلات دریافت کرده‌اند، وجود دارد. 

5.آیین نامه اجرایی پرداخت بدهی و مطالبات به پیمانکاران، بازنشستگان و گندمکاران و .. توسط سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تهیه شده که در جلسه فردای هیات دولت برای تصویب در دستور کار قرار می گیرد و انشالله با تصویب ان بتوانیم نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام کنیم و البته با عذرخواهی هم این مطالبات را پرداخت می‌کنیم.

6.تاکنون ابهامات و اتهامات فراوانی در زمینه FATF مطرح شد و مسئولان ذیربط در ارتباط با پاسخگویی این ابهامات و اتهامات اقدام کردند و حتی وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی به سوالات پاسخ گفت و استدلال های متقنی ارائه داد. این نوع مباحث به گونه ای نیست که جمع‌بندی آن در رسانه‌ها، در فضای مجازی و گفت و شنودهای مطبوعاتی رسیدگی شود. این‌ها مباحث تخصصی و ملی هستند البته مردم باید مطلع باشند اما این نظام، نظام درهم ریخته نیست، نظامی است که نهادهای رسمی هر کدام وظیفه خودشان را دارند.

7.هر آنچه که درباره قراردادهای نفتی گفته شد مورد اصلاح قرار گرفت.

8.بر اسا‌س آخرین موردی که هفته قبل از رئیس کل بیمه مرکزی دریافت کرده بودم بیش از دو میلیارد تومان استردادی از حقوق های نجومی صورت گرفته بود البته با توجه به اینکه طبق مصوبه شورای حقوق و دستمزد کاملا هم برای مقامات سیاسی و هم بنگاه‌ها سقف حقوق وجود دارد و همه این‌ها الان تحت کنترل است و ما از دستگاه‌های نظارتی خواهش کردیم ماهانه کنترل کنند که اگر یک تخلفی نسبت به این مصوبه انجام شد را به ما گزارش دهند تا برخورد کنییم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]