اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950624125155696

تقدیر از اهداکنندگان سلول‌های بنیادی

کد: 13950624125155696

https://goo.gl/aORF1n

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلولهای بنیادی در کشور در هفته آینده خبر داد.

تقدیر از اهداکنندگان سلول‌های بنیادی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ،علی اکبر پورفتح اله، مدیرعامل سازمان انتقال خون و نایب رییس شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خونساز غیر خویشاوند و بانک‌های خون بند ناف، گفت: همگام با سایر کشورهای عضو شبکه جهانی اهداکنندگان خون، در ایران نیز برای بزرگداشت مراسمی روز شنبه 27 شهریور، مقارن با 17 سپتامبر، روز جهانی اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز در انتقال خون استان تهران در وصال شیرازی، برگزار خواهد شد و از جمعی از اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز تقدیر به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون از پیوستن شبکه ملی اهداکنندگان سلولهای بنیادی ایران به شبکه جهانی خبر داد و گفت: افزایش جمعیت داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز شانس یافتن نمونه مناسب برای درمان بیماران نیازمند را افزایش می دهد؛ این در حالی است که در کشوری چون آلمان که نزدیک جمعیت ایران را داراست و 6 میلیون داوطلب اهدای سلول های بنیادی دارد، در ایران تنها 20 هزار نفر برای اهدای سلول های بنیادی ثبت نام کرده اند.

پورفتح اله گفت: هرچند در صورت نیاز، در قالب شبکه جهانی سلول های بنیادی امکان یافتن اهداکننده مناسب از طریق سایر کشورها وجود دارد ولی به دلیل هزینه های زیادی که در این روش به بیمار و کشور تحمیل می شود، ترجیح بر این است که از اهداکنندگان داخل کشور برای این امر استفاده شود.

وی یادآور شد گسترش برنامه شبکه ملی اهدای سلول های بنیادی نیازمند عزم ملی و توجه همگان به این موضوع است؛ هم مردم برای اهدای سلوهای بنیادی باید پیش قدم شوند، هم خیرین برای تامین هزینه ها به میدان بیایند و هم رسانه ها برای فرهنگ سازی به ما کمک کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین با اشاره به وجود بستر مناسب در سازمان انتقال خون برای توسعه فعالیت جهت جذب داوطلبان اهدای سلول های بنیادی تاکید کرد: گسترش مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز انتقال خون کشور (مراکز سپاس) هم اکنون دربرنامه کاری سازمان انتقال خون قرار دارد و به زودی در تمامی ادارات کل انتقال خون استان های کشور، این مراکز مجهز خواهند شد و داوطلبان اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز می توانند برای اهدا به این مراکز مراجعه کنند.

اولین مرکز ملی خون بند ناف کشور و نخستین مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی غیر خویشاوند (سپاس) در سازمان انتقال خون ایران تشکیل شده است و در این مراکزسلول های بنیادی در شرایط بسیار خاص و دمای منفی 80 درجه سانتی گراد، نگهداری می شود و در پی درخواست بیمارستان ها و مراکز درمانی در صورت سازگاری مناسب نمونه موجود با درخواست رسیده، سلول های مورد نظربه صورت کاملا رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

بنا بر آمار موجود، تاکنون 5775 نفر در مرکز سپاس سازمان انتقال خون ایران عضو شده اند و بیش از 3 هزار نمونه خون بند ناف در بانک ملی خون بند ناف این سازمان نگهداری می شود. همچنین تاکنون اطلاعات بیش از 1700 بیمار در بانک اطلاعاتی مرکز سپاس ثبت شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه