اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950624125795500

رییس انجمن ملی سیب زمینی مطرح کرد

3 درخواست فعالان کشاورزی از وزارت جهاد

کد: 13950624125795500

https://goo.gl/TRjpnH

، تهران , (اخبار رسمی): اهتمام وزارت جهاد کشاورزی بر مکانیزاسیون و تولید بیشتر گندم باعث استفاده از ظرفیت های تولید این محصول استراتژیک شده است.

3 درخواست فعالان کشاورزی از وزارت جهاد

دولت در ادامه راه باید بیشتر براصلاح بذر، الگوی کشت و آموزش بهره برداران توجه کند

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، سهم 4 درصدی بخش کشاورزی در رشد 4.4 درصدی سه ماه اول سال جاری چقدر مدیون اعمال سیاست های درست وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم است.

رحیم نیازی، رییس انجمن ملی سیب زمینی درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم در 3 سال گذشته گفت: اهتمام این وزارت خانه بیش از هرچیز بر کشت گندم است. به دلیل تلاش های وزارت جهاد و بارندگی خوب در استان های گندم خیز کشور، تولید این محصول استراتژیک به حجم قابل توجهی رسیده است.

نیازی گفت: وزارت جهاد در بخش مکانیزاسیون در کاشت، داشت و برداشت سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است. این وزارت خانه به اصلاح بذر هم توجه ویژه دارد و از نظر خرید ماشین آلات به بخش کشاورزی کمک می کند. محدودیت های بخش کشاورزی در حال حاضر به دلیل کم آبی است و در اقلامی غیر از گندم و دانه های روغنی کمبود داریم که نیاز به توجه بیشتر دولت دارد.  

رییس انجمن ملی سیب زمینی در ادامه با اشاره به اینکه الگوی کشت از زمینه های مغفول مانده در برنامه ای جهاد کشاورزی است گفت: مجموعه فعالان بخش کشاورزی از وزارت خانه درخواست کردند اصلاح الگوی کشت را در برنامه بگذارد. تشکل های بخش کشاورزی به طور حتم برای اصلاح الگوی کشت در کنار وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کنند. نکته مهم تر اینکه دولت باید به طور ویژه به پا گرفتن تشکل های بخش خصوصی در بخش کشاورزی توجه کند. تقویت صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از کاهش ضایعات و استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی است. با توجه به جدید ترین آمارهای اعلام شده از بخش کشاورزی، سالانه در مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی بیش از 20 درصد از حجم تولید ضایع می شود. در واقع ما در این بخش نزدیک به 20 درصد از منابع آب، خاک و نیروی انسانی مان را هدر می دهیم و این در حالی است که می توان با سرمایه گذاری بر صنایع تبدیلی در تمامی رشته های، چه دامی، چه باغی و چه زراعی از هدر رفت منابع جلوگیری کرد. دولت برای تحقق این هدف می تواند با پرداخت وام های کم بهره، طولانی مدت و سوبسید دار این بخش از صنعت را فعال کند. صنایع تبدیلی در سال های گذشته شاید به علت تنگناهای اقتصادی دولت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نیازی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر بهره برداران در بخش کشاورزی  کم سواد هستند و یکی از بزرگترین خلاءهای این بخش مهارت شغلی بهره برداران است گفت: این وظیفه دولت هاست تا با آموزش بهره برداران به ارتقای بخش کشاورزی کمک کنند. تقویت زیرساخت ها در بخش کشاورزی می تواند در ادامه و با ارتقای تلاش های رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشورها به بهبود صادرات محصولات کشاورزی منجر می شود. ارتباط دهی بین شرکت های خارجی با تشکل های اقتصادی مثل اتاق بازرگانی  از انتظارات فعالان اقتصادی ایران از رایزنان بازرگانی کشورمان در سفارت خانه هاست.

رییس انجمن ملی سیب زمینی در ادامه با اشاره به اینکه صادرات سیب زمینی در سال گذشته به کشورهای هم جوار به حجم قابل توجهی رسیده است گفت: پایداری مشوق های صادراتی دولت به صادرکنندگان این بخش تاثیر خوبی در در ادامه روند مثبت صادرات سیب زمینی دارد. صادرکنندگان در این شرایط با دلگرمی بیشتری افزایش ارزشی و حجمی صادرات این محصول کشاورزی را دنبال می کنند. در سال جاری تغییراتی در سطح زیر کشت انجام شده است و امیدواریم این تغییرات به افزایش تولید وصادرات سیب زمینی بینجامد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]