اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950628129105735

وزیرعلوم:

مهم ترین بخش اقتصاد پسا صنعتی دانش است

کد: 13950628129105735

https://goo.gl/KFZ6i6

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر علوم گفت :سرمایه های فکری به گفته دانیل بل متعلق به جامعه پسا صنعتی است که به جای تولید استخراجی و یا تولید کارخانه ای به تولید اطلاعات و پردازش فرآیند می پردازد ومهم ترین بخش اقتصاد پسا صنعتی ، تولید دانش و اطلاعات است

مهم ترین بخش اقتصاد پسا صنعتی ، تولید دانش است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،اختتامیه دومین جشنواره "رمز موفقیت" با حضور محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و کارآفرینان برتر کشور، در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.وزیر علوم در این مراسم با تاکید بر این موضوع  گفت:اهمیت اشتغال و رشد اقتصادی در برنامه پنجم توسعه و نیز برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته است. در چشم انداز افق 1404جمهوری اسلامی ایران ، رسیدن به اشتغال کامل هدف محسوب شده است .( برنامه پنجم صفحه 6) ، مضاف بر آنکه ذکر شده است که نرخ اشتغال و تورم باید متناسب با سیاست های توسعه و اهداف و الزامات چشم انداز تنظیم و تعیین گردد( همان ص6 )  در ماده 24 نیز تاکید شده است که سند راهبردی  « ارتقای سطح شاخص توسعه انسانی » تدوین و به هیئت وزیران ابلاغ شود. اهمیت این سند از آن رو است که هم اکنون ایران باید بتواند ازجایگاهی که هم اکنون در سطح شاخص توسعه انسانی در 2013 که درمیان 178 کشور به دست آورده است بالاتر رود، بحثی که خود مجال دیگری می طلبد. مضاف بر اینکه در ماده 80 به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است. طبق برخی از مفاد آن ماده ، حمایت مالی اشتغالزایی از طریق خوشه های تولیدی، کسب و کار خانگی و مشاغل از راه دور باید باشد.  به علاوه دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و آموزش های کسب و کار، کارآفرینی فنی و حرفه ای و علمی – کاربردی،اعمال تخفیف پلکانی برای واحدهای کاری تازه کار مبنا قرار گرفته است. 

به گفته  فرهادی در برنامه ششم توسعه طبق ماده 3 اشتغال در کنار محیط کسب و کار جزو مسائل محوری محسوب می شود و طبق ماده 17 به خاطرارتقای اشتغال امتیازاتی برای دولت درنظرگرفته شده مضاف برآنکه  توسعه بعد بین المللی دانشگاه ها به عنوان یک راهبرد برای نیل به هدف اشتغالزایی درنظر گرفته شده است. 

 او ادامه داد:نقد و بررسی انجام شده بر نوشتارهای برنامه پنجم و ششم توسعه ، لااقل از دیدگاه اشتغالزایی ، آن است که تاکید زیادی ، لااقل در برنامه پنجم ، برروی سرمایه اقتصادی شده است ؛ حال آنکه نقش سرمایه های فکری و دارایی های ناملموس کشور به صورت درخور مورد توجه قرار نگرفته است . در ماده 80 فصل 5 برنامه پنجم به صورت کلی به مقوله آموزش پرداخته شده است . البته در ماده 17 برنامه ششم به توسعه بخش بین الملل دانشگاهی پرداخته شده است که در توسعه سرمایه فکری می تواند راهکاری قابل تامل باشد ، زیرا اندوخته علمی کشور با برنامه ریزی دقیق  و گردش علمی قابلیت توسعه را به سرمایه فکری خواهد داد. به هرحال جا دارد که جایگاه سرمایه فکری، دارایی های ناملموس و اهمیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه کشور پررنگ تر شود که امید است به واسطه کارهای زیر ساختی برنامه های قبلی در برنامه توسعه هفتم نهادینه تر شود.

فرهادی افزود:به گمان ما این توجه امکان های بزرگی را برای رشد اقتصادی ما ایجاد خواهدکرد. بهرحال موارد دیگری نیز از این دیدگاه  جای رشد و توسعه دارد: در برنامه چهارم ، اعطای تسهیلات مالی برای اشتغال زایی  پیش بینی شده ولی اعطای دانش فنی این تسهیلات نیز باید پیش بینی می شد یا درصورت لحاظ شدن مورد تاکید قرار می گرفت . در برنامه های دیگر نیز شورای عالی اشتغال و سرمایه گذاری برای حل معضل اشتغال پیش بینی شده که جای آن دارد فراتر از تسهیلات مالی ، به تسهیلات نرم افزاری و نیروی متخصص ماهر مورد نیاز هم توجه شود. 

به گفته وزیر علوم به طور کلی در جهان ، 80 درصد ارزش دارایی های یک نهاد ، دارایی های ناملموس آن می باشند که مهم ترین آن دارایی ها نیز نیروی انسانی و پرسنل متعهد و ماهر می باشند. قسمت بسیار کمی از آن دارایی ها به صورت مالکیت معنوی ، ثبت شده در آمده  است و قسمت اعظم آن نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد. 

فرهادی دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اهمیت مهاجرت در کشورهای صنعتی و به ویژه مهاجرت نخبگان صرفا جذب سرمایه مالی مهاجران نیست بلکه جذب سرمایه معنوی و فکری مهاجران نیز برای آنها اهمیت دارد،ادامه داد:اهمیت استارت آپ به قدری بوده است که قانون ویزای استارت آپ در سال 2011  در یکی از کشورهای صنعتی اجرا شده است بر اساس آن  افراد خلاقی که  سرمایه گذارانی حاضر شده باشند  تولید ایده آنها یا حمایت مالی از تولید آنها را عهده دار شوند ، به عنوان  مقیم و  شهروند آن کشور محسوب می شود .  دقیقا در نطق رئیس جمهور امریکا این جمله بسیار چشمگیر بوده است که ما می خواهیم هرکس در هرجای دنیا که خلاقیت داشت ، خود را امریکایی بداند.

وی تاکید کرد که سرمایه فکری متعلق به موج اخیر اقتصادی به گفته کلارک می باشد که به جای آنکه ثروت را از طبیعت یا از کار انسانی برروی متریال استخراج شده ایجاد کند ؛ مبنای رشد خود را خدمات و طراحی خدماتی چون  خدمات عمومی و سیاستگزاری های اجتماعی اختصاص می دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش