اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950631132285696

ترویج فرهنگسازی پیوند، ازافراد غیر خویشاوند

کد: 13950631132285696

https://goo.gl/BM3g6g

، تهران , (اخبار رسمی): فرهنگ‌سازی اهدای سلول‌های بنیادی در میان افراد غیر خویشاوند ضرورت دارد.

ترویج فرهنگسازی پیوند، ازافراد غیر خویشاوند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، امیرعلی حمیدیه دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی در همایش بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز در کشور، با اعلام این خبر و  با اشاره به رشد کیفی و اهدای این سلول‌ها اظهار کرد: در حال حاضر 10 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور فعال است.

وی افزود:‌ تعداد پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از 400 تا 500 مورد در سال به 1000 مورد رسیده است، با این وجود هنوز نیازمند افزایش این پیوندها در سراسر کشور هستیم.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی ادامه داد: طرح تحول سلامت که از سوی وزارت بهداشت اجرا می‌شود در افزایش پیوند سلول‌های بنیادی بسیار مؤثر بوده چنانکه هزینه بیمار در این زمینه را به حداقل ممکن رسانده و باعث مدد این بیماران شده است.

حمیدیه بیان کرد: با اینکه سابقه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور به 25 سال پیش باز می‌گردد ولی انجام این پیوند حمایت بیمه‌ای نداشت، خوشبختانه امسال پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در لیست بیمه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: هنوز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از افراد غیرخویشاوند در کشور اندک است و لازم است که فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام گیرد.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی بیان کرد: با همت مقام عالی وزارت شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خونی بند ناف تشکیل شده و قرار است که تمامی مراکز پذیره‌نویسی نیز در یک قالب فعالیت کنند.

حمیدیه اعلام کرد: رتبه ایران در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند در منطقه اول بوده ولی در سطح جهان باید این رتبه ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: از 200 کشور دنیا حدود 45 کشور قادر به انجام پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند و ایران نیز در این جایگاه قرار دارد. البته از لحاظ تعداد پیوند باید تلاش‌های بیشتر صورت گیرد و حداقل 1500 مورد پیوند سلول‌های خون‌ساز در کشور داشته باشیم.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی یادآور شد: حدود یک میلیون و 200 پیوند سلول‌های بنیادی در جهان صورت می‌گیرد که 8 هزار مورد آن در ایران محقق می‌شود البته در دنیا 60 درصد پیوندهای سلول‌های بنیادی خونی از افراد غیرخویشاوند است که در ایران این مورد به 100 نفر می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به وجود 4 مرکز پذیره نویسی در بیمارستان‌های شریعتی، طالقانی، مرکز طبی کودکان و مرکز انتقال خون تهران اظهار کرد: سه بانک پیوند بند ناف در ایران وجود دارد که در رویان، بیمارستان شریعتی و مرکز انتقال خون تهران مستقر هستند.

 حمیدیه یادآور شد: این مراکز در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، فارس و تبریز نیز در حال گسترش بوده و در شیراز نیز 3 هزار نفر برای اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز داوطلب شده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه