کد: 13950705139415689

در کشورهای اسلامی

ترویج وقف علم وفناوری باجایزه مصطفی(ص)انجام می‌شود

کد: 13950705139415689

https://goo.gl/XU2XUM

، تهران , (اخبار رسمی): دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) با شعار "هر مسلمان یک سهم برای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام" با بهره مندی از سنت حسنه وقف" اقدام به جذب، ساماندهی و هدفمند کردن منابع نیک اندیشان حوزه علم و فناوری در کشورهای اسلامی کرده است.

ترویج وقف علم وفناوری باجایزه مصطفی(ص)انجام می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دی ماه سال گذشته نخستین دوره جایزه جهانی مصطفی(ص) برگزار و از دو دانشمند مسلمان خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و پروفسور عمر یاغی از اردن با حضور ده‌ها نفر از شخصیت‌های برجسته علمی بیش از 25 کشور تجلیل شد. 

در این راستا دبیرخانه جایزه با هدف تامین هزینه‌های این رویداد جهانی و حمایت از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام با مشارکت حداکثری امت اسلامی، چشم انداز خود را در حوزه تامین مالی، تبدیل شدن به بزرگترین صندوق مالی توسعه علم و فناوری در جهان اسلامقرار داده است.
بنابراین این دبیرخانه با شعار "هر مسلمان یک سهم برای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام" با بهره مندی از سنت حسنه وقفاقدام به جذب، ساماندهی و هدفمند کردن منابع نیک اندیشان حوزه علم و فناوری در کشورهای اسلامی کرده است.

نذر درآمدهای فروش و صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان
جایزه مصطفی(ص) با فراهم آوردن فرصتی مناسب برای نذر فروش یا صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان و منافع حاصل از ثبت مالکیت فکری اختراعات در راستای توسعه علم و فناوری  و همچنین وقف املاک، ساختمان، سهام ،وقف سهمی از کل فروش و مشارکت مالی بصورت وقف و سپرده گذاری قرض الحسنه مدت دار در صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)، اقدام به جذب مشارکت علاقمندان به حوزه علم و فناوری در قالب "نذر علمی" و "وقف علمی" در سطح جامعه نموده است.
بر این اساس این صندوق در بهمن ماه سال 93 مجمع موسسین خود را تشکیل داد و مجوز پذیره نویسی اولیه خود را سال گذشته از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد. با این اقدام صندوق جایزه مصطفی (ص)در مدت زمان پذیره نویسی موفق به جذب سرمایه اولیه 52 میلیارد ریال شد و در آذر 94 مجوز فعالیت و تاسیس خود را از آن سازمان دریافت کرد. خالص دارایی‌های صندوق تا پایان سال گذشته به مبلغ 70 میلیارد ریال افزایش یافت و در چشم انداز خود تبدیل شدن به بزرگترین صندوق مالی توسعه علم و فناوری در جهان اسلام را دنبال می‌کند.
همچنین دبیرخانه این جایزه سال گذشته در راستای ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری اقدام به برگزاری نشست‌های هم اندیشی با اصحاب هنر و رسانه، چهره‌های ماندگار، نخبگان و فرهیختگان و نشستی با حضور 100 شرکت حوزه سلامت کرد.

اعطای نشان جهانی خادم المصطفی(ص) 
از سویی دیگر با توجه به ثبت جهانی این جایزه نخستین آیین اعطای نشان جهانی "خادم المصطفی(ص)" با هدف تجلیل از شرکت‌های پیشگام در وقف علم و فناوری به عنوان خیرین و واقفین برگزار شد که در بخشی از این آیین 22 مجموعه شامل شرکت‌های حوزه سلامت، دانشگاه، نهاد مالی و اعتباری و سازمان غیردولتی که به جرگه واقفین و خیرین علم و فناوری پیوستند تقدیر و نشان جهانی خادم المصطفی(ص)به رسم یادگار به آنها اعطا شد. در بخش پایانی این مراسم نیز برخی از شرکت های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با استقبال از این حرکت عظیم علمی و فرهنگی به جمع واقفین و خیرین جایزه پیوستند.
در این راستا، ایجاد فرصت‌ها و روش‌های جدید در جذب مشارکت منابع مردمی به منظور توسعه علم و فناوری منجر به عضویت و مشارکت بیش از 260 نفر از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام در جمع خیرین و واقفین جایزه مصطفی(ص)شد. البته اهدای بیش از 70 میلیارد ریال توسط شرکت‌های حوزه سلامت، ارتباطات و اطلاعات، مجامع علمی، نهادهای مالی و اعتباری و سازمان‌های غیر دولتی در قالب هبه و وقف بخشی از دستاوردهای فعالیت‌های این مجموعه است.
بنابراین با توجه به فعالیت‌های انجام شده در حال حاضر ارزش خالص دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)40 میلیارد ریال و علاوه بر سرمایه صندوق جایزه، مبلغ 32 میلیارد ریال جهت اعطای جوایز دوره نخست توسط واقفین و خیرین علم و فناوری اهدا شده است.
گفتنی است، بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری است . همچنین دوره‌نخست مراسم این جایزه 4 دی‌ماه سال گذشته برگزار شد که بیش از 60 مهمان برجسته از 28 کشور شامل فرهیختگان، نخبگان و دانشمندان برجسته در آن شرکت کردند که از آن جمله می‌توان به رئیس بانک توسعه اسلامی، رئیس کامستک و رییس آکادمی علوم جهان اسلام اشاره کرد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

مسابقه و فراخوان