اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950712147945763

صادرات آبزیان مازندران در انتظار پایانه صادراتی

کد: 13950712147945763

https://goo.gl/2DrXs0

، تهران , (اخبار رسمی): مازندران با داشتن سه هزار و 250 مرکز آبزی پروری و تولید سالانه 73 هزار تن ماهیان سردآبی و گرم آبی و کسب رتبه اول در تولید آبزیان درکشور ، سال ها در انتظار راه اندازی پایانه صادراتی است

صادرات آبزیان مازندران در انتظار پایانه صادراتی

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی سازمان شیلات، هم اکنون محصولات آبزی مازندران پس از تائید در استان های جنوبی کشور و یا استان البرز به کشورهای هدف صادراتی از جمله عراق صادر می شود.
مدیر یکی از شرکت های صادراتی آبزیان در مازندران گفت که این استان با وجود رتبه اول در صادرات محصولات آبزی فاقد پایانه صادراتی و آزمایشگاه اختصاصی است.
علی گلپور افزود : در شرایط فعلی آبزیان تولیدی این استان برای صادرات باید جهت تائید به استان البرز و یا یکی از استان های جنوب کشور انتقال یابد.
وی سخت گیری دامپزشکی را دلیل اصلی برای صادر نشدن مجوز ساخت پایانه صادراتی آبزیان در این استان عنوان کرد.

** نبود پایانه مشکل است
مدیرکل شیلات مازندران ظرفیت صادرات محصولات آبزی استان را در سال حدود سه هزار و 500 تن به ارزش 50 میلیون دلار اعلام کرد.
حسینعلی رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت این استان حدود نیمی از محصولات آبزی کشور را تولید می کند و ظرفیت خوبی نیز برای صادرات دارد ، ولی هنوز پایانه صادراتی ندارد و محصولات ما از استان البرز و یا آبادان صادر می شود.
وی اضافه کرد : صدور مجوز صادرات محصولات آبزی در هیچ یک از استان های گیلان، مازندران و گلستان انجام نمی شود .
رستمی ، دامپزشکی را مقصر اصلی برای صادر نکردن مجوز صادراتی در این استان ها برای صادرات آبزیان به خارج از کشور اعلام کرد.
** نیازی به پایانه نیست
مدیرکل دامپزشکی مازندران هم گفت که میزان صادرات محصولات آبزی استان قابل توجه نیست که نیاز به ایجاد پایانه صادراتی و آزمایشگاه اختصاصی و نیروی دامپزشکی ثابت در آن باشد.
سید حسین رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر نیاز به راه اندازی پایانه صادرات محصولات آبزی در استان داشته باشیم ، باید مکان پایانه به دامپزشکی اعلام شود و برای تامین نیرو و تجهیزات تصمیم گیری کنیم.
وی ادامه داد : میزان صادرات آبزیان به خارج کشور به صورت مستمر نبوده و با این روند به نظر می رسد نیازی به ایجاد پایانه صادراتی نباشد.
رضوانی گفت که دامپزشکی برای صادرات محصولات آبزی مجوز صادر می کند و کارهای آزمایشگاهی برای تائید محموله صادراتی را هم در داخل استان انجام می دهد.
** حساب روسیه جداست
وی اضافه کرد : برخی از شرکت های تولید محصولات آبزی به دنبال تاییدیه صادرات این محصولات به روسیه را داشتند که این کار از اختیار دامپزشکی استان و حتی کشور نیز خارج است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که از ابتدای شروع صادرات محصولات آبزی به روسیه با تایید این کشور به هفت شرکت صادراتی مجوز داده شد و محصولات نیز باید از طریق این شرکت ها به روسیه صادر شود و سایر شرکت ها نمی توانند این کار را انجام دهند.
رضوانی با اظهار بی اطلاعی از چگونگی انتخاب این شرکت های برای صادرات محصولات آبزی به روسیه افزود : در مرحله دوم هفت شرکت دیگر به روسیه معرفی شدند که نام شرکت های مازندرانی نیز وجود دارد، ولی هنوز مجوزی برای آنها صادر نشده است.
وی تاکیدکرد : دامپزشکی مازندران مجوز صادراتی برای محصولات آبزی برای عراق و سایر کشورها را صادر می کند و مشکلی برای صدور مجوز ندارد.
در مازندران سه هزار و 250 شرکت تولید محصولات آبزی فعالیت دارند . بر اساس آمارهای رسمی در سال 73 هزار تن ماهی سردآبی و گرم آبی در این واحدها تولید می شود.
براساس گزارش رسمی در سال گذشته 40 میلیون دلار محصولات آبزی از این استان به خارج از کشور صادر شد و پیش بینی می شود در سال جاری حجم صادرات به 50 میلیون دلار برسد.
میزان صادرات محصولات آبزی از مازندران به خارج کشور در سال جاری تاکنون سه هزار و 500 تن اعلام کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]