اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950725159655500

رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد

چالش آب و توسعه معادن

کد: 13950725159655500

https://goo.gl/693cnQ

، تهران , (اخبار رسمی): هیچ وقت استراتژی در بخش معدن نداشتیم که با در نظر گرفتن چالشی مثل کمبود آب، به توسعه بخش معدن پرداخته باشد.

چالش آب و توسعه معادن

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران با اشاره به نبود برنامه های استراتژی معادن در کشور گفت: در تمام کشورهای معدن خیز دنیا، برنامه ای راهبردی برای استفاده حداکثری از فرصت های بخش معدن تعریف می شود؛ در این برنامه راهبردی مسائلی مثل محیط اجتماعی، محیط زیست، منابع طبیعی به ویژه تامین منابع اولیه مورد نیاز برای استفاده از صنعت مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: آب یکی از مهم ترین عوامل دیده شده در برنامه های راهبردی در خصوص معادن است. صنایع روی، فولاد، مس و دیگر صنایع معدنی به تامین آب وابسته است و ایران هم باید پا به پای دیگر کشورهای معدن خیز دنیا برای استفاده درست از منابعی مثل آب در بخش معدن به استراتژی مشخصی برسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، افزود: هرچند در کشور ما اسنادی درباره استفاده از معدن و دیگر منابع مرتبط با آن تنظیم شده است اما این اسناد به طور کامل اجرایی نشده یا راهبردی نیست و هنوز بخش صنعت را به طور شفاف در اسناد تعریف نکردیم تا بر پایه فعالیت های معدنی به تعریف و راه حل های غلبه بر چالش جدی آب در بخش معدن برسیم.

بهرامن با اشاره به تصویب طرح های فولادی در دولت گذشته نیز اشاره ای داشت و خاطرنشان کرد: در دولت های نهم و دهم 8 طرح فولادی بدون در نظر گرفتن مسئله مهم تامین مواد اولیه صنعت و آب مورد نیاز به تصویب رسید که این طرح ها برای تولید کنسنتانتره، گندله و مواد آهن  بدون پیش بینی های اولیه و نگاه استراتژیک به مرحله اجرا رسید اما تا امروز تنها یکی از این هشت طرح به سرانجام رسیده است، در بهترین حالت دو طرح دیگر کامل شود و بقیه طرح ها در حد مطالعه اولیه یا حداکثر 40 درصد پیشرفت فیزیکی باقی مانده است.

وی اضافه کرد: هزینه چنین واماندگی هایی به دلیل عدم وجود برنامه های راهبردی و پیش بینی های درست به جامعه تحمیل می شود و مسئله آب، یکی از حیاتی ترین مسائل امروز جامعه است که مدیریت آن در تمام بخش ها از جمله معدن ضروری است.

رئیس خانه معدن کشور به اولویت های طرح های معدنی اشاره ای کرد و گفت: در اسناد راهبردی بخش معدن  باید به سوالاتی از این دست پاسخ داد که با کاهش منابع آب چطور باید به توسعه معادن رسید و در این شرایط اولویت با تولید چه محصولات معدنی است؟  در طرح آمایش سرزمین باید نقش آب در اجرای پروژه ها تعریف شود؛ محصولاتی مثل کنستانتره باید در اماکن آب خیز تولید شود یا ارتباط فولاد و خاک معدنی را باید در طرح ها مد نظر داشت و در نظر گرفتن این ملاحظات از ضروریات توسعه بخش معدن است که در تمام کشورهای معدن خیز جهان در اسناد و برنامه های راهبردی به آن توجه شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | کارآفرینی و استارتاپ