اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950801165105500

درنخستین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو دی 8 اعلام شد

تجارت 500 میلیارد دلاری اعضا تا پایان سال 2018

کد: 13950801165105500

https://goo.gl/2axKWm

، تهران , (اخبار رسمی): نخستین اجلاس اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی D-8 در شهر ازمیر ترکیه و به میزبانی اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.

تجارت پانصد میلیارد دلاری تا پایان سال 2018

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در این اجلاس دو روزه که نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی و صنایع هشت کشور عضو سازمان حضور داشتند، فعالان بخش خصوصی با بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق تحت پوشش و اعضای خود، بر رسیدن به اهداف شناخته‌شده و تعیین‌شده سازمان که بر بنیان توسعه همکاری‌های اقتصادی استوار است، تاکید کردند.

با تصمیمی که در این اجلاس اتخاذ شد، اتاق‌های بازرگانی عضو کشورهای D-8 هر سال برای برگزاری این اجلاس در یکی از کشورهای عضو و به میزبانی یکی از اتاق‌های بازرگانی جمع می‌شوند تا عملکرد یک‌ساله خود در تحقق توسعه مراودات اقتصادی را پیگیری کنند.
در نشست ازمیر مقامات 18 اتاق بازرگانی و صنایع از 8 کشور عضو حضور داشتند. از ایران نیز اتاق‌های تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و کرمانشاه در این اجلاس حاضر بودند و از تلاش‌های بخش خصوصی ایران برای بهبود جهشی روابط اقتصادی کشورهای عضو سخن گفتند. 
در آغاز نشست اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای عضو D-8، اکرم دمیرتاش، رییس اتاق ازمیر که میزبانی این اجلاس را بر عهده دارد، از این گردهمایی به عنوان نخستین گام بنیادی بخش خصوصی کشورهای عضو D-8 یاد کرد. دمیرتاش با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای عضو سازمان گفت: حجم تجارت کشور ترکیه در حال حاضر با سایر کشورهای عضو D-8 تفاوت معناداری دارد و لازم است روی افزایش حجم و بهبود کیفیت این روابط بسیار بیشتر تمرکز کنیم. او با اشاره به حجم روابط اقتصادی ترکیه و ایران گفت: در حال حاضر بالاترین حجم همکاری‌های تجاری ترکیه با کشورهای عضو D-8 با جمهوری اسلامی ایران است که رقمی معادل 9 میلیارد و 760 میلیون دلار است. با این همه بخش مهمی از این میزان مبادلت مربوط به خرید نفت خام و گاز طبیعی ترکیه از ایران است و به نظر می‌رسد بخش خصوصی دو کشور باید تلاش بیشتری برای توسعه مبادلات خود در حوزه‌ غیرنفتی داشته باشند.

او با تاکید بر این که ایران یکی از سه کشور اول جهان از نظر دارا بودن ذخایر و منابع زیرزمینی و خدادادی است عنوان کرد که فرصت‌های همکاری بسیار گسترده‌ای برای توسعه روابط ترکیه و سایر کشورهای عضو با ایران وجود دارد. به گفته دمیرتاش پس از ایران، ترکیه بیشترین تجارت را بین کشورهای عضو با مصر و اندونزی دارد. او گفت: حجم تجارت ما با پاکستان و نیجریه بسیار پایین و در حدود 500 تا 600 میلیون دلار است که باید تقویت شود. اکرم دمیرتاش با بیان این که مجموع جمعیت کشورهای عضو D-8، یک‌هفتم کل جمعیت جهان است، گفت: در حال حاضر تجارت این هشت کشور نزدیک به یک و نیم تریلیون دلار یعنی حدود 9 درصد تجارت جهانی این کشورهاست. او در ادامه سخنان خود تاکید کرد که اعضای گروه D-8 قصد دارند با توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری به بهبود رشد و افزایش سطح رفاه مردم این کشورها کمک کنند. او ادامه داد: ما با ابزار گفت‌وگو و تعامل می‌خواهیم به ارزش‌هایی دست پیدا کنیم که همه به آن اعتقاد داریم. ارزش‌هایی مانند صلح، برابری، عدالت و ... که می‌تواند باعث شود مردم این هشت کشور زندگی آرام‌تر و باکیفیت‌تری را تجربه کنند.

رییس اتاق بازرگانی ازمیر در انتهای سخنان خود با بیان این که برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن کشورهای عضو D-8 باید ادامه یابد گفت: اتاق ازمیر آماده است که از تمام امکانات خود از جمله دانشگاه و مرکز نمایشگاهی برای توسعه روابط اقتصادی بین کشورها استفاده کند. ما آماده‌ایم که سال آینده باز هم در کنار یکدیگر جمع شویم و عملکرد خود را نقد و بررسی کنیم. در ادامه این نشست سیدعلی محمد موسوی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی D-8، در سخنانی کوتاه با تاکید بر این که تلاش اتاق‌های بازرگانی در توسعه مراودات اقتصادی بین کشورهای عضو باید تداوم داشته باشد، افزود: آشنای بیشتر بازرگانان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این جلسات می‌تواند به همکاری بیشتر و توسعه روابط بینجامد.

موسوی هم‌چنین از همکاری بخش خصوصی و دولتی برای رفع موانع موجود در توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای عضو خبر داد و گفت: با شناسایی مشکلات و موانع از سوی بخش خصوصی و ارائه راهکارهای بهینه، رایزنی بین دولت‌ها آغاز می‌شود. همان‌طور که در حال حاضر در حال پیگیری رفع مشکلات صدور ویزا برای فعالان اقتصادی بین کشورهای عضو هستیم. تلاش می‌کنیم تا صدور ویزا حذف یا بسیار کوتاه شود و یک فعال اقتصادی از کشورهای عضو برای سفر تجاری به دیگر کشورها بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای چند بار ورود و خروج ویزا بگیرد.

دبیرکل ایرانی سازمان کشورهای عضو D-8 افزود: کاهش تعرفه‌های تجاری با استفاده از قرارداد تجارت ترجیحی، کاهش روندهای گمرکی و ایجاد مناطق آزاد برای مبادله این هشت کشور از دیگر اموری است که در حال حاضر مورد پیگیری است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. او در پایان عنوان کرد که هدف فعلی سازمان رساندن حجم تجارت بین کشورهای عضو D-8 به 500 میلیارد دلار تا پایان سال 2018 میلادی است. موسوی افزود: این میزان معادل 20 درصد از کل تجارت کشورهای عضو است و برای رسیدن به این هدف نیازمند افزایش انگیزه‌های بخش خصوصی و اقدامات موثر بازرگانان و فعالان اقتصادی هستیم.

در این مراسم هم‌چنین معاون استاندارد ازمیر و شهردار این شهر نیز سخن گفتند و اعلام کردند که تمامی تصمیماتی که در این نشست و توسط مقامات اتاق‌های بازرگانی گرفته شود مورد تایید و قبول آنهاست. در این نشست محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز با اشاره به اهمیت بلوک اقتصادی ایجادشده در کشورهای این حوزه، بر توسعه مراودات اقتصادی با محوریت بخش خصوصی تاکید کرد. بختیاری در سخنرانی خود با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی بالای ایران در دوره پساتحریم عنوان کرد که اتاق بازرگانی تهران آماده است تا هر گونه همکاری و مساعدتی در زمینه توسعه مراودات اقتصادی بین کشورهای عضو D-8 داشته باشد.

در این اجلاس با پیشنهاد اتاق‌های بازرگانی ایرانی مقرر شد نشست سال بعد در ایران و در یکی از اتاق‌های تبریز یا ارومیه یا به طور مشترک در هر دو اتاق برگزار شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]