اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950802166345500

مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران:

عراق امنیت جانی کارکنان ایرانی را تامین کند

کد: 13950802166345500

https://goo.gl/mqgAuU

، تهران , (اخبار رسمی): چند روز پیش یک حمله انتحاری به نیروگاه برق کرکوک انجام شد. نیروگاهی که راه اندازی آن به شرکتی ایرانی واگذار شده است. در این حمله چهار تکنیسین ایرانی به شهادت رسیدند. این 4 تکنیسین ایرانی از کارمندان شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) بودند.

عراق امنیت جانی کارکنان ایرانی را تامین کند

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، چند روز پیش یک حمله انتحاری به نیروگاه برق کرکوک انجام شد که راه اندازی آن به شرکتی ایرانی واگذار شده است. سه عامل انتحاری ساعت 6 صبح به نیروگاه حمله کردند و چند کارمند عراقی و چهار تکنیسین ایرانی به شهادت رسیدند. این 4 تکنیسین ایرانی از کارمندان شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) بودند.

بهمن صالحی، مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر)، بعد از این حادثه بارها خواستار توجه هرچه بیشتر دولت عراق به تامین امنیت مهندسان و نیروهای ایرانی خدمات رسان در این کشور شد.

او درباره ریسک بالای کار جوانان ایرانی در عراق اعلام کرد: با حمایت دولت مردانمان باید از بازارهای هدف و کارفرماها که اکثرا هم دولت ها هستند سختیگیرانه تر توقع داشته باشیم که در تامین امنیت جانی و تضمین جانی کارکنان ایرانی در تمام سطوح اقدام شود و کوتاهی نداشته باشند. اگر هم کوتاهی رخ می دهد خود را نسبت به آن پاسخگو بدانند. این یکی از راهکارهای مهمی است که ما باید به آن توجه کنیم.

*با توجه به مسایل و مشکلاتی که جدیدا در کرکوک عراق اتفاق افتاده است، چه حمایت هایی برای مقابله و جلوگیری از اتفاق دوباره در این زمینه باید صورت بگیرد. به نوعی چه راهکاری برای دوباره رخ ندادن این مسایل وجود دارد؟

البته به طور طبیعی کار کردن در بازارها و کشورهایی با ریسک بالا این قبیل مشکلات را هم دارد و این مسایل فقط مختص شرکت های ایرانی نیست. در سراسر دنیا این مسایل به وجود می آید و همه کارکنان و شرکت ها تحت این ریسک ها هستند. حالا ممکن است مانند عراق جنگی در میان آمد اما یک زمانی هم ممکن است در کشورهایی که حتی شرکت های اروپایی و امریکایی و چینی حضور دارند این ریسک ها هم وجود داشته باشد. به هرحال این مسایل پدیده جدیدی نیست. اما آنچه مسلم است این است که با حمایت دولت مردانمان باید از بازارهای هدف و کارفرماها که اکثرا هم دولت ها هستند سختیگیرانه تر توقع داشته باشیم که در تامین امنیت جانی و تضمین جانی کارکنان ایرانی در تمام سطوح اقدام کنند و کوتاهی نداشته باشند. اگر هم کوتاهی رخ می دهد خود را نسبت به آن پاسخگو بدانند. این یکی از راهکارهای مهمی است که ما باید به آن توجه کنیم.

*بازار عراق این روزها دچار مشکل شده است. داعش بر سر چاه های نفتی این کشور قرار دارد و درآمد نفتی آن کم شده است، به این ترتیب هم پول کمتری به پیمانکاران می پردازند. الان هم که این مسایل ناامنی جانی و داعش پیش آمده است. بنابراین می توان گفت که بازار عراق دیگر بازار مطلوبی نیست. یا اینکه اگر حمایت ها درباره آن صورت بگیرد هنوز هم بازار عراق، بازار مطلوب ایران خواهد بود؟

بازار عراق، بازار سنتی ایران است و زمینه توسعه فعالیت در این کشور خوب است. این کشور نفت و دارایی های خوبی دارد و اجرای پروژه در آنجا از نظر ریسک اقتصادی، ریسک بالایی نیست. الان افت و خیز های قیمت های نفت در کشوری مانند عراق می تواند برای یکی دوسال در این کشور مشکل ایجاد کند اما در سال های بعد این موارد قابل جبران و قابل بازسازی است. به همین جهت بازار عراق، بازار مسدودی نیست ولی به هرشکل باید نسبت به موضوعاتی که اتفاق می افتد تصمیمات و واکنش های درستی نشان دهیم.

*دولت ایران چه حمایتی در این مسایل و بازارهای پرریسکی مانند عراق انجام داده است؟

دولت ایران حمایتی که می تواند انجام دهد بیشتر حمایت اعتباری و بانکی و مالی و بیمه ای و حمایت هایی از این دست انجام دهد. این حمایت ها یکی از وظایف داخلی دولت است. وظایف خارجی اش هم این است که به کارفرماها در بازارها آدرس درست بدهد و حمایت هایی را انجام دهد. همچنین دولت باید در کشورهای توسعه یافته اقتصادی که برای توسعه صادرات خصوصا خدمات فنی مهندسی که ارزش افزوده به مراتب بیشتری دارد حمایت کند تا پروژه ها را به خوبی بدست بگیریم. در بسیاری در کشورها ما قدرت فنی خوبی داریم. نیروهای انسانی خوب و عالی داریم اما از فشارهای سیاسی برای گرفتن پروژه ها به نفع شرکت های داخلی کمتر استفاده می کنیم. به نظر می رسد که پرهیز مفرطی در حوزه های مختلف وجود دارد. حالا نه تنها پرهیز سیاسی از نظر وزارت امور خارجه، بلکه ما پرهیزهایی هم در وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت نیرو و حتی وزارت اقتصاد و دارایی داریم. این وزارت خانه با پشتیبانی اعتباری و دادن تضامین می توانند کمک های خوبی باشند تا بازارهای هدف ایران را توسعه دهیم.

اصل توسعه اقتصادی از میزانی که اشباع داخلی اتفاق می افتد حتما باید بر مدار توسعه صادرات باشد. کشورهایی مانند چین با اینکه کشور بزرگی است و جمعیت زیاد و بازار مصرف عظیمی دارد بدون نگاه به بازار خارجی نمی توانست به توسعه دست پیدا کنند. اروپا و امریکا هم همین طور هستند. حتی برزیل که به عنوان یک اقتصاد نوظهور هست هم به بازارهای خارجی نظر دارد. اگر ما هم می خواهیم به توسعه برسیم باید این مسیر را برویم. در حال حاضر ظرفیت پیمانکاری رشد متنابهی داشته است. ما به عنوان جنرال کنتراکتور و شرکت صانیر زمانی در دنیا قرارداد امضا می کنیم، می بینیم که پشتوانه های خوبی از پیمانکارهای توانا داریم و در بسیاری از موارد می توانیم حتی با مذاکره قرار امضا کنیم و پروژه بگیریم. این حمایت هایی که دولت می تواند از نظر سیاسی به معنای روابط دیپلماتیک و از نظر حوزه های فنی مثل وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و وزات نیرو و نفت تایید داشته باشند نسبت به شرکت های ایرانی و جنرال کنتراکتورهایی مانند شرکت صانیر که در هر صورت وابستگی مان به دولت در بعضی جهات مشهود است و تاسیس شده توسط خود دولت هستیم، به طور طبیعی می تواند برای تسخیر بازارها کمک کند. چرا که هر یک میلیارد دلار پروژه ای که گرفته شود بیش از 10 هزار شغل ایجاد می شود. ایران سومین کشور از نظر فارغ التحصیلان رشته های مهندسی بعد از روسیه و امریکا است. این ازجمله فرصت های طلایی است که باید قدر دانست و  قبل از اینکه فرصت ها را از دست بدهیم و کشورهای دیگر جای ما را در بازارهای جهانی بگیرند وارد این بازارها شویم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]