اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950803167920022

چهارمین اسپیرال کمپ برگزار شد

گزارش کمپ آموزشی فرآیند طراحی تجربه کاربری

کد: 13950803167920022

https://goo.gl/VHQqef

، تهران , (اخبار رسمی): با هماهنگی‌ خانه شهریاران جوان، چهارمین کمپ آموزشی اسپیرال با عنوان «فرآیند طراحی تجربه کاربری» پنجشنبه 29 مهرماه 1395 در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد. مدرس این دوره تخصصی، شروین مشایخ بود که از باسابقه های طراحی تجربه کاربری است.

چهارمین کمپ آموزشی اسپیرال در سالن کنفرانس خانه شهریاران جوان برگزار شد.

در این جلسه اقدامات چند شرکت مطرح در فرآیند طراحی تجربه کاربری و تغییراتی که در رابط کاربری برخی از محصولات خود طی دوره های مختلف ایجاد کرده اند به بحث گذاشته شد.

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی اسپیرال، شروین مشایخ که در آواتک به عنوان منتور فعالیت داشته، به عنوان مدرس و مشاور با بسیاری از شرکت ها و بانک‌ها همکاری دارد.

بر اساس این گزارش، در این رویداد موضوعاتی نظیر تعریف محصول، مفاهیم، قوانین و ساختارها در تجربه کاربری، تحلیل، تحقیق و تقسیم بندی بازار،  پرسوناها و سناریوها، طراحی، پیاده سازی و راه اندازی محصول در قالب سه جلسه آموزشی در یک روز برگزار شد.

در جزئیات این رویداد، جلسه اول برنامه با حضور شرکت کنندگان دوره و پس از صرف صبحانه، رأس ساعت 9  آغاز وابتدا شرکت کنندگان معرفی و گزیده ای از سوابقشان را اعلام کردند.

سپس شروین مشایخ بحث را با پرسش درباره ویژگی ها و تعریف UX و UX Designerها شروع کرد، درباره کاربردهای UX گفت‌وگو شد و Service Design به عنوان جزئی از UX مطرح شد.

یکی از ویژگی های بارز شروین در این دوره ایجاد چالش و تعامل بین شرکت کنندگان بود که حس مشارکت را در آن ها تقویت می کرد. در ادامه مفهوم «نردبان انتزاع» بیان شد و ویژگی ها و تعاریف محصول، ماموریت ها و اهداف ایده آل آن به طور کامل شرح داده شد.

وی  از کاربران خواست تا برای درک بهتر موضوع محصولی را مثال بزنند تا موضوع را متمرکزتر و هدفمندتر پیش ببرند و از میان گزینه ها «درگاه پرداخت بانک» انتخاب شد.

شرکت کنندگان با همراهی مشایخ، درباره موضوعات و مواردی که در جلسات با ذینفعان (Stake Holder) باید ذکر شود نظراتشان را اعلام کردند. ویژگی ها، اهداف و ماموریت این محصول، طرح ها و ایده های کلی آن و انتظارات کاربران و کارفرمایان در جلسه مطرح شد و MVE به جای MVP در Lean Startup Approach توصیه شد.

پس از بیان فرآیند طراحی محصول موضوع بعدی «تحقیق و تحلیل بازار» بود که شرکت کنندگان اصطلاحاتی نظیر TAM و SAM را که در تحقیقات بازار باید مد نظر داشته باشند را آموختند و با اصول «تقسیم بندی بازار» آشنا شدند. سپس برای رفع خستگی و ایجاد تنوع در این برنامه فشرده، استراحتی کوتاه اعلام شد و شروین از میهمانان خواست تا از این فرصت های استراحت و پذیرایی برای بحث و تبادل نظر درباره موضوعات تخصصی مرتبط استفاده کنند.

پس از استراحت کوتاه در اواسط جلسه، اکنون نوبت به آنالیز کاربران رسیده بود. پرسوناهای مختلف و سناریوهای هر کدام بررسی شد و درباره ویژگی های (feature) یک محصول مباحث بسیار مفیدی مطرح شد و شرکت کنندگان نیز ایده هایشان را بیان کردند. و مفاهیم Modular & Atomic Design و روش های Wireframing بیان شد. موضوع Prototyping و ابزارهای آن با جزئیات بیشتری توسط مدرس دوره شرح داده شد.

بدین ترتیب، جلسه اول رویداد که طبق زمانبندی باید 3 ساعته پایان می‌یافت، به دلیل پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و  شروین مشایخ تا ساعت 13:30 دقیقه به طول انجامید. با فرا رسیدن ساعت پذیرایی ناهار و استراحت و با توجه با استقبال شرکت کنندگان از موضوعات بخش اول، این گفتگوها به شکل دو جانبه و سه جانبه بین شرکت کنندگان همچنان ادامه داشت.

جلسه دوم با طرح موضوع «رابط کاربری» و نکاتی که در تجربه کاربران بسیار موثر است از سوی شروین مشایخ در ساعت 14:30 آغاز شد. مفاهیم، تعاریف و اصول کلی در طراحی رابط کاربری و نکات کلیدی درباره طراحی UI به طور مفصل در مباحث این جلسه گنجانده شد.

شرکت های موفق ایرانی مانند بانک ملت و شرکت های خارجی نظیر اپل به عنوان نمونه بررسی شدند. در این جلسه نیز شرکت کنندگان با هدایت شروین اقدامات این شرکت ها در فرآیند طراحی تجربه کاربری و تغییراتی که در رابط کاربری برخی از محصولات خود طی دوره های مخنلف ایجاد کرده اند را به بحث گذاشتند. به علت حجم بالای مطالب و فشردگی موضوعات و در پی درخواست برخی شرکت کنندگان، جلسه دوم در حدود ساعت 16:30 به پایان رسید. اما از آنجایی که ساعت دوم پذیرایی و استراحت مدت بیشتری داشت، شرکت کنندگان فرصت پیدا کردند با خیال آسوده تری سوالات خود را به طور جداگانه از مدرس دوره بپرسند.

جلسه سوم با ادامه مباحثی از جلسه پیشین با موضوع تایپوگرافی فارسی آغاز شد و دشواری های فونت های فارسی به چالش کشیده شد. نمونه هایی از وبسایت هایی که فونت های شاخص فارسی در آن ها استفاده شده بود بررسی شد.

در ادامه شرکت کنندگان از مشکلات خود در ارتباط و فهم کارفرما گفتند و این موضوع باعث ایجاد بحث های نسبتاً «محرمانه» میان شرکت کنندگان و مدرس کمپ شد و شروین از تجربیات شخصی خود در این باره بیشتر گفت. بدین ترتیب و پس از پایان صحبت های آقای مشایخ، شرکت کنندگان با الگوبرداری از مطالبی که از شروع برنامه تدریس شده بود، ایده «طراحی اپلیکیشنی برای مدیریت امور اقتصادی یک دانشجو» را به عنوان یک محصول نمونه و از زوایای مختلف به طور تجربی بررسی کردند. این رویداد آموزشی تا ساعت 8 شب مطابق با برنامه ادامه یافت.

از آنجا که قرار بود از افرادی که عکس یا توییت خود را با هشتگ #SpiralCamps در اینستاگرام یا توییتر منتشر کنند تقدیر شود، همزمان با ساعت صرف شام و در پایان رویدادِ اسپیرال کمپ چهارم، آقای جواد سلیمی که خود را از شهر شیراز برای شرکت در این کمپ آموزشی به تهران رسانده بودند به عنوان نفر برگزیده قدردانی شد و یک سکه طلا به رسم یادبود به ایشان هدیه داده شد.

برای اطلاع از رویدادهای بعدی اسپیرال، کانال تلگرام اسپیرال و نیز صفحه ما را توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک دنبال کنید. اطلاعات بیشتر درباره کمپ‌های آموزشی اسپیرال را نیز می‌توانید در وبسایت اسپیرال کمپ ببینید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اسپیرال

فعالیت های مرکز طراحی اسپیرال متمرکز بر طراحی و دیزاین است که طراحی وب و رابط کاربری، طراحی گرافیک، انیمیشن، تصویر سازی و طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی ایده را شامل می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش