اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960816267140022

آنچه برای رقابت با غول‌های تجارت الکترونیک باید دانست (بخش سوم)

کد: 13960816267140022

https://goo.gl/iE5rdh

، تهران , (اخبار رسمی): برای پیداکردن ایده‌های مبتکرانه، صاحبان کسب‌وکارهای تخصصی بر مبنای تجربیات خود باید «رفتار خرید» را در آن زمینه تحلیل کنند. پیش‌نیاز این تحلیل رفتاری، «کاربرپژوهی» است که بتوان پیش‌فرض‌های غلط را با کمک آن تشخیص داد و به داده‌های آماری درست رسید.

شرایط امروز تجارت الکترونیک ایران با ده یا پنج سال گذشته کاملا متفاوت است. افرادی که در این زمینه وارد می‌شوند باید نگاه جدی‌تری داشته باشند و به هیچ وجه به عنوان یک کسب و کار جانبی به آن نگاه نکنند

در بخش‌های قبلی این مقاله نگاهی داشتیم به عوامل مختلفی که می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی کوچک را در مقابل فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌کالا یا بامیلو تبدیل به یک کسب و کار اینترنتی موفق کند و از تخصصی بودن حوزه‌ی فعالیت یک فروشگاه اینترنتی به عنوان یک مزیت رقابتی نام بردیم. در ادامه دو روش دیگر را برای تمایز خدمات یک فروشگاه اینترنتی توضیح می‌دهیم. یادآوری می‌شود در این مقاله برای ملموس‌تر شدن راهکارها به چند وبسایت که رابط کاربری و تجربه‌ کاربری آنها توسط مرکز طراحی اسپیرال انجام شده است اشاره می‌‌شود.

 

۲. ایده‌های مبتکرانه مبتنی بر رفتار خرید

هر کسب و کار آنلاینی برای رقابت در بازار خود نیاز به مزیت‌هایی خلاقانه دارد تا بتواند جایگاه خود را در میان رقبای خود تثبیت کند و مشتریان وفادار بیشتری کسب کند. فروشگاه‌های اینترنتی کوچک به راحتی می‌توانند چنین ایده‌هایی را اجرا کنند. ایده‌هایی که گاه به خاطر پردردسر بودن، مقیاس‌پذیری سخت یا نداشتن تخصص، کمتر مورد استقبال طراحان و مدیران فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ قرار می‌گیرند. برای پیداکردن این ایده‌ها صاحبان کسب‌وکارهای تخصصی بر مبنای تجربیات خود باید «رفتار خرید» را در آن زمینه تحلیل کنند. پیش‌نیاز این تحلیل رفتاری، «کاربرپژوهی» است که بتوان پیش‌فرض‌های غلط را با کمک آن تشخیص داد و به داده‌های آماری درست رسید. یادمان باشد فروشندگان سنتی و خرده‌فروشان آفلاین بیشتر از هر کسی متغییرهای موثر بر پروسه خرید را در زمینه تخصصی خود می‌شناسند. برای مثال می‌توانیم به فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا اشاره کنیم که بر پایه یک فروشگاه فیزیکی در تهران ایجاد شده و در زمینه‌ی فروش هود، سینک، گاز و سایر اقلام بزرگ آشپزخانه فعالیت می‌کند. این فروشگاه در کنار تولید محتوای غنی و مشاوره تخصصی رایگان خود، بخشی را ویژه‌ی طراحان آشپزخانه و کابینت‌سازان اختصاص داده است و برای آنها پروفایلی رایگان به منظور معرفی خدمات و ارائه نمونه‌کارهایشان روی وبسایت در نظر گرفته است. بدین‌ترتیب توانسته است از پتانسیل جامعه طراحان و صنعتگران این حوزه برای بازاریابی و شناساندن برند خود به گونه‌ای بهره ببرد که هیچ فروشگاه اینترنتی بزرگی تا کنون امکان استفاده از آن را نداشته است.

 

۳. فروش منطقه‌ای

اگرچه خدمات فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ دائما در حال بهینه شدن است؛ اما همچنان محدودیت‌های مربوط به یک کسب و کار مقیاس‌پذیر وسیع را دارند. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی کوچک در کنار مزایای رقابتی متنوعی که می‌توانند به واسطه تخصصی بودن و ابتکار عمل خود داشته باشند، می‌توانند روی فروش منطقه‌ای و محلی خود تمرکز بیشتری داشته باشند. با این رویکرد، علاوه بر جذب اعتماد به خاطر دسترسی راحت‌تر به مرکز اصلی ارائه خدمات در منطقه خود، می‌توانند خدمات ارسال سریع‌تر و باکیفیت‌تری نیز داشته باشند. برای مثال در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ به خاطر فروش بالا و سیستم انبارگردانی پیشرفته خود، حداقل یک روز تا دریافت کالا در همان شهر و تا چند روز در سایر شهرها ممکن است روند پردازش و ارسال طول بکشد. در حالی که یک فروشگاه منطقه‌ای در تهران می‌تواند در عرض کمتر از یک ساعت از ثبت سفارش، کالای مورد نظر را به دست سفارش‌دهنده برساند. این اتفاق در مورد فروشگاه‌های سایر شهرها نیز می‌تواند صادق باشد. یک فروشگاه اینترنتی که مرکزیت آن در شهرهای دیگری به جز تهران است، به صورت بالقوه پتانسیل تبدیل شدن به برند محلی آن استان را دارد.

به لیست فوق می‌توان موارد زیادی را اضافه کرد. اما آنچه مسلم است این است که شرایط امروز تجارت الکترونیک ایران با ده یا پنج سال گذشته کاملا متفاوت است. افرادی که در این زمینه‌ وارد عرصه می‌شوند باید نگاهی جدی و تخصصی به این موضوع داشته باشند و به هیچ وجه به عنوان یک کسب و کار جانبی به آن نگاه نکنند. به عبارت دیگر، در بازار رقابتی شدیدی که در حال حاضر وجود دارد، و بخش قابل توجهی از خرده‌فروشی به صورت غیرمتمرکز و غیرحرفه‌ای بر بسترهای اینستاگرام و تلگرام صورت می‌پذیرد، توصیه می‌شود افرادی که تصمیم به راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی بر بستر وب دارند، بودجه‌ی قابل توجهی برای هر سه فاز طراحی و توسعه، تألیف و طراحی محتوای تخصصی، و نیز راهکارهای افزایش بازدید نظیر سئو و تبلیغات اینترنتی در نظر داشته باشند. بودجه‌ای که منطقا نباید خیلی کمتر از هزینه راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی باشد تا بتواند با کمک مزیت‌های رقابتی که در این یادداشت اشاره شدند، بازده مناسب و مقرون به صرفه‌ای داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اسپیرال

فعالیت های مرکز طراحی اسپیرال متمرکز بر طراحی و دیزاین است که طراحی وب و رابط کاربری، طراحی گرافیک، انیمیشن، تصویر سازی و طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی ایده را شامل می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]