اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168495500

معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تاکید کرد

پرداخت تدریجی بدهی ها تنها برنامه وزارت نیرو

کد: 13950804168495500

https://goo.gl/uMmM5E

، تهران , (اخبار رسمی): قیمت فروش برق در کشور ما به صورت متوسط کیلووات ساعتی 60 تومان است در حالی که قیمت تولید برق در کشور بدون در نظر گرفتن قیمت انرژی و گاز ، فقط 120 تومان است.

پرداخت تدریجی بدهی ها تنها برنامه وزارت نیرو

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، علیرضا دائمی معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو  که از مدیران باسابقه و فعال این وزارت خانه محسوب می شود و پیش از این در پست های دیگر این وزارت خانه نیز مسئولیت داشته است روز گذشته مهمان کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران بود تا از برنامه های وزارت نیرو بگویید و به سوالات بخش خصوصی پاسخ گو باشد؛ با او در پایان این جلسه درباره چالش های فعالان بخش خصوصی و برنامه های وزارت نیرو به گفت و گو نشسته ایم.

درباره جلسه با اعضا کمیسیون انرژی اتاق تهران بگویید، مهم تری موضوعاتی که در جلسه مطرح شد، چه بود؟

جلسه بسیار ارزشمندی بود این که ما بتوانیم رو در رو با فعالان بخش خصوصی بنشینیم و مشکلات را بشنویم و نظرات و برنامه هایمان را ارائه کنیم خیلی خوب است؛ در ابتدای جلسه من برنامه های وزارت نیرو در حوزه صنعت آب و برق را ارائه کردم، دو حوزه ای که ما آن ها را جدا از هم نمی دانیم و موثر برهم هستند؛ مباحثی درباره اثرات گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم مطرح شد، به برنامه های وزارت خانه در ارتباط با توسعه انرژی های نو پرداختیم و موضوع تولید، مصرف و جلوی گیری از اتلاف انرژی و چالش هایی که پیش رو داریم، طرح شد؛ در بخش دیگری از جلسه درباره میزان مصرف هم صحبت شد. پس از آن فعالان و اعضا کمیسیون انرژی اتاق سوالات بسیار خوبی را مطرح کردند و پیشنهادهایی خوبی هم ارائه شد و ما باید به عنوان نماینده دولت سعی کنیم با دسته بندی این مشکلات حل آن ها را در دستور قرار دهیم.

بخش خصوصی چه جایگاهی در وزارت نیرو دارد؟ چقدر مدیران این وزارت خانه به دنبال واگذاری کارها به بخش خصوصی هستند؟

بخش خصوصی در صنعت برق بسیار فعال است، بیش از 50 درصد تولید برق درکشور توسط بخش خصوصی انجام می شود، تمام تولید تجهیزات در صنعت برق کشور که در حدود 90 درصد است از سوی بخش خصوصی داخلی انجام می شود، در پیمانکاری پروژه ها هم 100 درصد کارها با بخش خصوصی است؛ بنابراین این شرایط و آمارهایی که اعلام کردم خود نشان دهنده جایگاه و اهمیت بخش خصوصی در این صنعت و نگاه وزارت خانه است.

شما اهمیت نقش بخش خصوصی در صنعت برق اشاره کردید، اما در این بین شرکت های فعال در این بخش با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند که در راس آن ها مطالباتشان از وزارت نیرو قرار دارد، طلب هایی که بخشی از آن ماه ها و حتی چند سال است پرداخت نشده و شرکت ها و پیمانکاران را با چالش رو به رو کرده است.

بزرگ ترین چالش وزارت نیرو این است که تقاوت قیمتی وجود دارد بین مابه التفاوت تعرفه تکلیفی که از مردم دریافت می شود و قیمت تولید برق این به معنی آن است که قیمت برق در کشور ما واقعی نیست، الان قیمت برق در کشور ما به صورت متوسط کیلووات ساعتی 60 تومان است درحالی که در کشورهایی مانند ترکیه، عراق 12 تا 15 سنت است که می شود حدود 500 تومان. توجه داشته باشید قیمت تولید برق در کشور بدون در نظر گرفتن قیمت انرژی و گاز فقط 120 تومان است، یعنی ما هر کیلووات ساعت برق را به طور متوسط با نصف قیمت واقعی به مردم می فروشیم و داریم تنها 50 درصد قیمت تولید، توزیع و انتقال برق را از مصرف کنندگان می گیریم و این چالش های کنونی را شکل داده است.

خب باتوجه به این شرایط فکر می کنید در نهایت به چه سمتی حرکت می کنیم، به این شکل که شما می فرمایید ما هر روز باید شاهد انباشت بیشتر بدهی های وزارت نیرو و بدتر شدن شرایط شرکت های بخش خصوصی باشیم.

ببینید وزارت نیرو برای حل این چالش برنامه ویژه ای دارد که هم اکنون نیز به تدریج در حال اجراست و یکی از بزرگ ترین موفقیت هایی که داشتیم و باعث شد که بدهی هایمان کاهش پیدا کند پرداخت 6 هزار 200 میلیارد تومان از بدهی هایمان به نیروگاه هایی بود که واگذار شده بود، اقدامی که براساس مصوبه دولت و اصلاحیه قانون بودجه 95 صورت گرفت.

الان وزارت نیرو چقدر بدهکار است؟

حدود 27،28 هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد که ما توانستیم بیش از 6 هزار میلیارد تومان از آن را کم کنیم، کار دیگری که انجام شد و ارزش مند بود پرداخت بخشی از بدهی ها به تولید کنندگان برق از طریق اوراق مشارکت و صکوک بود، الان حدود 1500 میلیارد تومان در حال توزیع شدن هست، قبلا هم توزیع شده و امیدوار هستیم که به مرور این مشکل را حل کنیم و بتوانیم بدهی ها را پرداخت کنیم ولی نکته اصلی این است که واقعا قیمت برق کیلووات ساعتی 60 تومان نیست و هیچ جای دنیا این گونه نیست و الان ما در کشورمان ارزان ترین برق جهان را داریم که این روی مصرف هم تاثیرات سوء داشته است. اگر ما به دنبال بهینه سازی مصرف برق و انرژی در کشورمان هستیم و می خواهیم مصرف را کاهش دهیم باید به دنبال واقعی کردن قیمت برویم.

در ماه های گذشته و بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای، شاهدیم که مذاکراتی بین شرکت های معتبر جهانی حوزه نیرو هم چون زیمنس و... با مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر صورت گرفته است؛ این مذاکرات در چه زمینه هایی است و به چه نتیجه ای رسیده اید؟

بله در ماه های گذشته ما میزبان هیات های خارجی بسیاری بوده ایم مثلا روز گذشته هیاتی از هلند داشتیم، هفته قبل از اتریش آمده بودند و الان برای میزبانی از هیات های زیادی هم در حال برنامه ریزی هستیم. اما به صورت کلی در این زمینه باید بگویم ما به دنبال آن هستیم که در سه محور اصلی بتوانیم با مشارکت شرکت های خارجی پیشرفت و جهش بیشتری را برای صنعت برق کشور رقم بزنیم.

هدف اول ما این است که بتوانیم دانش فنی جدید و به روز را وارد کشور کنیم؛ ما توان فنی بالایی در صنعت برق کشور داریم و در تلاش هستیم که این توانمندی را به روز کنیم؛ موضوع دوم به جذب سرمایه گذاری خارجی برمی گردد که یکی از اولویت های اصلی ماست زیرا توان سرمایه گذاری ما در کشور بسیار پایین است و در این حوزه ضعف داریم. همچنین در محور سوم به دنبال تشکیل شرکت های مشترک ایرانی و خارجی به صورت جوینت ونچر هستیم تا این شرکت ها بتوانند نه تنها در داخل ایران بلکه در کل منطقه فعالیت کنند و بتوانند پروژه های بیشتری بگیرند؛ ما نیروهای تحصیل کرده و شرکت های فعال در صنعت برق بسیار داریم و می توانیم روی صادرات خدمات فنی مهندسی فعال باشیم.

الان در آمارهای جهانی از نظر توسعه جایگاه ما در بخش نیرو و برق بسیار خوب است و اخیرا هم دیدید که تعدادی از شرکت های فعال در حوزه صنعت برق در روز ملی صادرات به عنوان صادرکنندگان نمونه انتخاب شدند و از دست ریاست جمهوری لوح دریافت کردند، بنابراین صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]