اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168725500

رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی:

ایران توان مدیریت پروژه‌های معدنی در خارج را دارد

کد: 13950804168725500

https://goo.gl/MdsLIA

، تهران , (اخبار رسمی): ایران باید به بازارهای جهانی توجه داشته باشد. این توجه می‌تواند بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی را شامل شود؛ از جمله معدن و صنعت گرفته تا خدمات.

ایران توان مدیریت پروژه‌های معدنی در خارج را دارد

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، رضا اشرف‌ سمنانی، رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی درباره بازارهای مورد هدف ایران در حوزه معدن گفت: سیاست کشور این است که مواد خام معدنی صادر نشود. به همین منظور هم بهتر است محصولات به سمت نهایی شدن با ارزش افزوده بالاتر برود. یعنی به جای اینکه فولاد صادر کنیم، خودرو صادر کنیم. این محصولات نهایی بالاتر با ارزش افزوده بالاتر را می‌شود به کشورهای اروپایی هم صادر کرد.

به گفته اشرف سمنانی، ایران از نظر کیفیت محصولات مشکلی ندارد و می‌تواند محصولاتش را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند. او ادامه داد: تنوع مواد معدنی بالا است، اما کشورهای هدف در بعضی از زمان‌ها، می‌تواند خاص باشد. به عبارتی سنگ آهن صادر می‌شود، اما بازارش دائمی نیست. چرا که سنگ آهن به مصرف داخل می‌رسد. اما به طور مثال برای مس این گونه نیست. میزان تولید مس کشور بیشتر از مصرف است و می‌توان این محصول را به کشورهای اروپایی و منطقه صادر کرد.

رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی همچنین اضافه کرد: انواع فولاد هم از نوع آلیاژی آن را را می‌توان به طور خاص به اروپا صادر کرد. اما منطقه شمال آفریقا و منا چون اصولاً کشورهایی صنعتی نیستند، صادرات این محصولات به آنجا صورت نمی‌گیرد. علاوه‌بر این، بعضی از محصولات معدنی ایران هم بازار خاص دارند. به طور مثال صادرات روی و کرومیت به چین و روسیه انجام می‌شود. بنابراین باید در نظر گرفت که صادرات کالاها را باید طبقه‌بندی کرد و در آن‌ها تقسیم‌بندی صورت بگیرد. صدها ماده معدنی در کشور وجود دارد. باید برنامه‌ریزی شود که کدام ماده به کدام منطقه صادر شود.

براساس صحبت‌های اشرف‌سمنانی، حمل‌و‌نقل مواد معدنی گران است. اما ارزان‌ترین حمل‌و‌نقل برای مواد معدنی، حمل‌و‌نقل از طریق آب و قطار است که ایران در این زمینه خیلی فعال نیست. او گفت: برای صادرات محصولات معدنی به کشورهای دورتر و بدست آوردن بازارهای جهانی بیشتر باید حمل‌و‌نقل ریلی و راه‌آهن توسعه پیدا کند. چرا که جاده‌ها کشش ندارند. البته نه تنها برای صادرات به کشورهای خارجی، حتی جاده‌های کشور برای حمل‌و‌نقل داخلی این محصولات معدنی هم کشش ندارند. به هرحال مواد معدنی مانند سیمان حجیم هستند. بنابراین جابه جایی آن‌ها از منطقه معدنی به منطقه صنعتی مهم است.

اشرف‌سمنانی همچنین تاکیدکرد: علاوه بر صادرات محصولات، در بعضی کشورها می‌توان خدمات مهندسی ارائه داد. خدمات مهندسی ایران با تجربه و ماهر است. در بعضی محصولات مانند فولاد، ایران 50 سال دانش و تجربه دارد. ایران می‌تواند در بعضی پروژه‌های ساختمانی ئی‌پی‌سی و مشارکت انجام دهد.

او همچنین گفت: ایران می‌تواند پروژه‌های مختلفی را مدیریت و خدمات فنی و مهندسی صادر کند. شرکت‌های ساختمانی می‌توانند به طور کامل پروژه‌هایی را اجرا کنند. توان بخش خصوصی بالا رفته است. این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف هم مشارکت داشته باشند.

رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی همچنین ادامه داد: درزمینه تجهیزات به‌جز یکسری تجهیزات خاص در تجهیزات ویژه کشش نداریم. البته اصولاً هم در پروژه‌های خارجی، تمام تجهیزات از یک کشور تهیه نمی‌شود. بنابراین بااین‌حال ایران می‌تواند پروژه‌های مختلفی را مدیریت کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید