اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950806170455500

رییس انجمن سنگ ایران:

سهم سنگ ایرانی از صادرات رو به کاهش است

کد: 13950806170455500

https://goo.gl/kUFXWL

، تهران , (اخبار رسمی): قیمت تمام شده سنگ ایرانی بالاست و سنگ بریده وارداتی در ایران ارزان‌تر از تولید خودمان به فروش می‌رسد.

سهم سنگ ایرانی از صادرات غیرنفتی رو به کاهش است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، ایران طی سه سال گذشته نزدیک به 20 میلیون تن سنگ تزیینی و ساختمانی استخراج کرده اما تنها کمتر از 5 درصد از این سنگ‌ها روانه بازارهای صادراتی شده است. صادرات سنگ بریده و تزیینی در حالی انجام می‌شود که سنگ‌های بریده خارجی در ایران ارزان‌تر از سنگ بریده داخلی به فروش می‌رسد.

ابولقاسم شفیعی، رییس انجمن سنگ ایران گفت: صادرات سنگ ایران با مشکلات متعددی رو به روست. قیمت تمام شده سنگ ایرانی بالاست. در حال حاضر سنگ وارداتی 100 درصد عوارض دارد با این وجود ارزان‌تر از سنگ داخلی در کشور به فروش می‌شود. این نشان می‌دهد که ما مشکل قیمت تمام شده داریم و متاسفانه در فرایند رقابتی کردن قیمت سنگ بریده ایران بطور دائمی سیر نزولی را طی می‌کنیم و هیچ وقت مسئله را حل نکردیم.

رییس انجمن سنگ ایران گفت: در انجمن این هدف را دنبال می‌کردیم که سهم ایران از صادرات سنگ را دست کم به 2 میلیارد دلار برسانیم اما متاسفانه سهم 250 میلیون دلاری ما هم در حال کاهش است و به زیر 200 میلیون دلار رسیده است. قیمت تمام شده سنگ تزیینی در ایران به دلیل بهره وری پایین در این بخش بالاست. ماشین آلات مجهز و به روزی داریم اما برابر با استانداردهای جهانی سنگ را تهیه نمی‌کنیم. این مشکلات باید حل شود و صرفا طرح  شعار مخالفت با خام فروشی به صنایع کمک نمی‌کند.

شفیعی با اشاره به اینکه دولت برخلاف کاهش هزینه‌های صادرات عمل کرده است گفت: دولت به گونه‌ای عمل کرده که سهم 5 درصدی صادرات سنگ‌های تزیینی هم کاهش پیدا کرده است. پیش از این از معافیت 100 درصدی مالیاتی برخوردار بودیم اما در حال حاضر تنها 20 درصد معاف از مالیات هستند.

رییس انجمن سنگ ایران درباره تسهیلات صادراتی گفت: تسهیلات صادراتی یک وعده است و باید دید تا چه اندازه دولت‌ها وعده‌شان را عملی می‌کنند. در سال 1368، کشور ترکیه 40 میلیون دلار صادرات داشت و ایران درآن زمان 80 میلیون دلار سهم از صادرات سنگ داشت. در حال حاضر ترک‌ها 2.5 میلیارد دلار سنگ صادر می‌کنند که 1.2میلیارد دلار آن سنگ خام است و سهم ایران به 180 میلیون دلار رسیده است. 80 میلیون دلار ما نزدیک به 3 برابر افزایش داشته است اما سهم آن‌ها تقریبا 60 برابر شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]