اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950811174295500

یک سال بعد از پرداخت تسهیلات 16 درصدی برای خرید خودرو ایرانی:

رشد 26درصدی تولید خودروی ایران در7ماه اول سال جاری

کد: 13950811174295500

https://goo.gl/xcVtKs

، تهران , (اخبار رسمی): کمتر از یک سال از پرداخت تسهیلات ارزان برای خرید خودروی ایرانی و خروج صنعت خودرو از رکود می گذرد. صنعت خودروی ایران رشد منفی را پشت سر گذاشته است و رشد خودرو در هفت ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 26 درصد رشد داشته است.

رشد 26درصدی تولید خودروی ایران در7ماه اول سال جاری

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در آبان ماه سال گذشته بود که صنعت پیشران خودرو برای خروج از رکود مشمول تسهیلات 16 درصدی بانک‌ها برای فروش اقساطی خودرو شد. در پاییز سال گذشته  بانک مرکزی با حواشی بسیار وام‌های 25 میلیون تومانی را برای خرید خودروی ایرانی به متقاضیان خودرو پرداخت کرد تا صنعت راکد خودروسازی که به گفته کارشناسان رکود آن به رکود دیگر حلقه‌های زنجیره مؤثر در تولید خودرو منجر شده بود، پایان یابد.

بر اساس آمار انجمن خودروسازان ایران، در مهرماه سال گذشته تنها 47 هزار و 46 دستگاه انواع خودرو در ایران تولید شد که نسبت به مهرماه سال 93، 54 درصد رشد منفی داشت. در آبان ماه همان سال تولید خودرو به 55 هزار 493 دستگاه رسید که نسبت به آبان ماه سال 93، 42 درصد رشد منفی داشت. ادامه رشد منفی صنعت خودرو و اثرگذاری آن بر رشد اقتصادی دولت را مصمم به تحریک تقاضا در صنعت خودرو کرد. اقدامی که با پرداخت تسهیلات ارزان برای خرید خودرو به کمک خودروسازان آمد. فروش 120 هزار خودرو در شش روز رشد منفی پرشتاب نیمه اول سال 94 در صنعت خودرو را تبدیل به رشد مثبت البته با شیب ملایم کرد.

بر اساس تازه‌ترین آمار از تولید خودروی ایران 691 هزار و 427 دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری در هفت ماه اول سال جاری در خودروسازی‌های ایران تولیدشده است. بر اساس آماری که انجمن خودروسازان ایران منتشر کرده این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  26 درصد افزایش پیداکرده است. خودروسازان ایران در هفت ماه اول سال گذشته 548 هزار و 175 دستگاه خودرو تولید کرده بودند اما امسال، تنها در مهرماه 111 هزار و 506 دستگاه از انواع خودروها تولیدشده است. آمارها نشان می‌دهد که تولید خودروی مهرماه 95 نسبت به مهرماه 94، 139 درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد رشد صنعت خودرو در سال 95 ادامه پیدا کند و البته این صنعت نقش مؤثری بر رشد اقتصادی کشور دارد.

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی، پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی سال 95 به بیش از 6‌ درصد خواهد رسید و دراین‌بین صنعت خودرو را یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی خوانده است. این فقط وزیر اقتصاد نیست که درباره رشد اقتصادی سال آینده و سهم صنعت خودرو در این رشد چنین پیش‌بینی‌ را ارائه می‌کند، بلکه مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز رشد اقتصادی سال95را طبق پیش‌بینی مؤسسات بین‌المللی همان رقم 5 تا 6‌درصد اعلام کرده و سهم قابل‌توجهی از این رشد را بر دوش صنعت خودرو گذاشته است. البته این فقط مسئولان دولتی نیستند که در رابطه با بازار بحران‌زده خودرو که سال گذشته با تنفس مصنوعی دولت احیا شد، چنین پیش‌بینی‌هایی را ارائه می‌دهند، بلکه سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی نیز رشد 15‌درصدی تولید و فروش خودرو را برای سال جاری پیش‌بینی کرده و سهم یک‌درصدی از رشد اقتصادی را بر دوش صنعت خودرو گذاشته است.

حال باید دید صنعت خودروی ایران که این روزها سخت مشغول مذاکره با سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی برای جبران عقب‌ماندگی‌های ده سال گذشته است می‌تواند با تداوم رشد مثبت تولید، افزایش کیفیت محصولات و بهبود خدمات پس از فروش برای جلب رضایت متقاضیانی که امسال از تسهیلات برای خرید خودرو برخوردار نیستند نقشی را که مسئولان از آن انتظار دارند در رشد اقتصادی سال 95 ایفا کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]