اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950811174405500

افزایش منابع بانک‌ها با تسویه بدهی دولت به بانک‌ها

کد: 13950811174405500

https://goo.gl/bQJD6v

، تهران , (اخبار رسمی): رییس جمهوری دیروز در ابلاغیه‌ای به سازمان برنامه‌وبودجه، جزئیات اصلاحات بانکی بودجه 95 را ابلاغ و سقف تسویه مطالبات بانک‌مرکزی از بانک‌ها، مطالبات بانک‌ها از دولت و افزایش سرمایه بانک‌ها را تعیین کرد.

افزایش منابع بانک‌ها با تسویه بدهی دولت به بانک‌ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در این رابطه گفت:  آنچه در مساله بانک‌ها و ارتباط آن‌ها با رونق صنعت مهم است به بدهی دولت به بانک‌ها و تسویه این بدهی‌ها برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این بدهی‌ها و میزان آن مساله مهمی است  البته که در این میان بین سیستم بانکی و دولت برسر این مقدار بدهی اختلاف‌نظر وجود دارد و دولت یک رقم و سیستم بانکی هم عددی دیگر را مطرح می‌کند، اما به‌هرحال موضوع اصلی پرداخت این بدهی‌ها است. البته که در حل این مساله باید روشن شود این میزان بدهی در واقعیت چه میزان است و پرداخت آن به چه صورت و چه زمانی باید صورت بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: بااین‌حال حتی الان که اصلاحات بانکی بودجه 95 توسط دولت اعلام‌شده است، ولی همچنان مسائل سود بانکی و عمل بانک‌ها به دستورالعمل‌های بانک مرکزی دارای نقض و مشکل است.

وی اضافه کرد: این نرخ بهره‌های سیستم بانکی مشکل اساسی درباره معوقه‌ها و مطالبات غیرجاری دارد که ناشی از فساد در سیستم بانکی است. همچنین بانک‌ها نمی‌توانند مطالبات را وصول کنند به همین دلیل هم توانایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین باید دید این مصوبه چه تاثیری در توانایی بانک‌ها خواهد گذاشت.

پورقاضی خاطرنشان کرد: از طرفی هم باید دقت کرد که بانک‌ها نمی‌توانند بدون کمک مالی خودشان را جلو ببرند. باید بخش کمکی بانک‌ها وجود داشته باشد، چراکه هیچ موسسه یا بانکی با منابع مالی خودش نمی‌چرخد. علاوه بر این‌زمانی که منابع آن‌ها محدود می‌شود، به‌طور طبیعی به سمت بنگاه‌ها می‌روند.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران تاکید کرد: مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که ناشی فساد درگذشته بود که منجر به معوقات الان شده است. در سال‌های گذشته وام‌هایی بدون اعتبار سنجی از مشتریان داده‌شده است و حالا در بازگشت این تسهیلات به بانک‌ها مشکل وجود دارد. به‌این‌ترتیب معوقات بانک‌ها بالا می‌رود، بخشی از معوقات هم که وصول می‌شود به وثایق تسهیلات گیرنده برمی‌گردد که به تملک بانک‌ها درمی‌آید. تمام این موارد باعث می‌شود که منابع بانک‌ها کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفت: یعنی هم بدهی دولت به بانک‌ها و هم معوقات درنهایت منجر به کاهش منابع بانک‌ها خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]