اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950812175315500

اثر تسهیلات 11درصدی برای صادرات

کد: 13950812175315500

https://goo.gl/v7vx1b

، تهران , (اخبار رسمی): رقم 2 هزار میلیارد تومان قرار است به چه تعدادی از صادرکننده و به چه میزان برسد.

اثر تسهیلات 11درصدی برای صادرات

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران ، رییس سازمان توسعه تجارت ایران از اختصاص 2000 میلیارد تومان اعتبار توسط صندوق توسعه ملی با سود 11 درصد برای صادرکنندگان خبر داد. دیروز مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره‌ مصوبه اخیر هیات امنای صندوق توسعه ملی با حضور رییس جمهور که منجر به کاهش سود تسهیلات ریالی برای صادرکنندگان از محل منافع صندوق توسعه ملی تا 11 درصد شد، گفت: رقمی نزدیک به 2000 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به بانک‌های مختلف بازرگانی ارائه می‌شود تا به عنوان سرمایه در گردش در بخش صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته خسروتاج، برخی صادرکنندگان نسبت به بالا بودن نرخ سود تسهیلات اعتراض داشتند، این مساله در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی مطرح شده و تصمیم گرفتند تا این رقم را به 11 درصد کاهش دهند. حالا 2000 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و از طریق بانک‌های مختلف به منظور سرمایه در گردش با سود 11 درصد به بخش صادرات اختصاص یافته است تا صادرکنندگان شرایط بهتری داشته باشند.البته که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان از نرخ 11 درصدی سود تسهیلات استقبال می کنند اما نسبت به اختصاص 2 هزار میلیارد تومان برای میزان صادرات و صادرکنندگان ایرانی به دیده تردید می نگرند.

غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: تعداد صادرکنندگان ایرانی رقمی حول و حوش 50 هزار نفر است و حداقل در اتاق مشهد بیش از 5 هزار صادرکننده حضور دارند. بنابراین رقم 2 هزار میلیارد تومان قرار است به چه تعدادی از صادرکننده و به چه میزان برسد. او ادامه داد: البته نرخ 11 درصد در مقایسه با نرخ 17، 18 درصدی تسهیلات عادی رقم به نسبه خوب و مطلوبی است. ولی اگر قرار باشد واقعی بررسی شود، انتخابی بین بد و بدتر است. به هرحال در مقایسه با کشورهای دیگر نرخ 11 درصدی نرخ بالایی است و رقابت پذیری را همچنان میسر نمی کند.

میری همچنین تاکید کرد: اما مهمترین مساله در این میان سازوکار و اجرایی این تسهیلات است. به طور مثال واقعا در نهایت این تسهیلات 11 درصد حساب می شود و یا با شیوه کار بانک ها عملا میزان آن به 14 درصد و بیشتر می رسد؟

او همچنین گفت: با توجه به اینکه میزان اختصاص یافته به این تسهیلات در مقایسه با تعداد صادرکنندگان کم است، این موضوع رانت پذیر است و باید بررسی و نظارت شود تا تنها افرادی که ارتباط های بیشتری دارند از این تسهیلات  استفاده نکنند. به هرحال همان طور که گفتم نرخ 11 درصدی سود تسهیلات نسبت به نرخ های 18 درصدی، نرخ وسوسه کننده ای است.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]