اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950824182915500

معاون وزیر جهادکشاورزی:

محصولات مازاد باغداری باید صادر شود

کد: 13950824182915500

https://goo.gl/oyt718

، تهران , (اخبار رسمی): مشکلی که الان باغداران ایرانی با آن رو به رو هستند تولید انبوه محصولات است؛ محصولاتی مانند مرکبات، کیوی، کشمش، زعفران، پسته و ... که الان مشکلاتی در مورد صادراتشان وجود دارد.

محصولات مازاد باغداری باید صادر شود

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی درباره ظرفیت های ایران در زمینه باغداری گفت: امسال بیش از ظرفیت مصرف داخلی تولید شده است. مثلا امسال پرتغال بالای 2 میلیون و 700 هزار تن تولید شده، کیوی حدود 300 هزار تن، پسته حدود 260 هزار تن تولید شده است. البته باید از سمت دیگر به تولیدات امریکا که بازار را اشغال کرده است هم توجه کرد. در واقع آنها با سیستم منسجم و با حمایتی که از تولید و صادراتشان دارند وارد بازار شده اند.

وی ادامه داد: به هرحال، مثلا در مرکبات افزایش تولید حدود 300 هزار تن و در کیوی هم 30 الی50 هزار تن تخمین می‌زنیم. به عبارتی اگر این محصولات مصرف و یا صادر نشود، برای تولیدکننده ایرانی مشکل ساز خواهد بود، مخصوصا که الان با افت قیمت هم مواجه هستیم. مثلا در پسته ایران یک رقیب گردن‌کلفتی به نام آمریکا دارد. در حال حاضر میزان تولید پسته امریکا معادل تولید ایران است. در واقع آنها به خوبی به بازار ورود کردند و هم از تولیدشان حمایت می‌کنند و هم سیستم بازرگانی و تجارتشان خیلی شسته و رفته‌تر از ایران است. به طور مثال حتی امریکا برای ورود پسته ایران به بازارش حداقل یک تعرفه 300 درصدی در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران افزود: وزارت جهادکشاورزی برای حل این مساله چاره ای اندیشید. به اعتقاد ما برای صادرات محصولات کشاورزی باید کمک‌های لازم انجام شود. تا همین چند وقت پیش هم بخش بازرگانی در بخش کشاورزی قرار نداشت. از طرفی هم کشور همیشه آماده واردات بوده است. اما اخیرا وزارتخانه موضوع بازار در مقابل بازار را مطرح کرده و می‌گوید که یک بازار 80 میلیونی وجود دارد که تا الان راحت در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است. اما از طرف دیگر محصولات تولید خودمان باقی مانده است؛ بنابراین آخرین فکری که کرده این است که روی تعرفه‌ها کار شود. اما باز هم می‌بینیم که واردات کالایی خارج از فصل تولید وجود دارد و مسایل دیگری که وزارت خانه را درگیر خودش می کند.

وی خاطرنشان کرد: البته تولیدات محصولات کشاورزی فصلی است. بنابراین در یک زمانی که تولید انبوه وجود دارد صادرات انجام می‌شود و در زمانی که نیاز است، وارد رخ می‌دهد. مثلا در مورد میوه کیوی، بازار ایران دو سه ماه جلوتر از بازار نیوزلندی‌هاست.

طهماسبی گفت: این فاصله چندماهه را فقط کیوی تولید ایران پر می کند و می‌تواند به کشورهای همسایه صادرکند. منتها بایستی اتاق‌های بازرگانی فعال شوند و از تعرفه‌های ترجیحی و از روابط بازرگانی به نفع کشور استفاده کنند. این مساله هم آرام آرام در حال رخ دادن است ولی به آن صورت شتاب ندارد. البته ایران تشکل‌های قوی در حوزه بازرگانی ندارد که بتوانند این محصولات را به کشورهای هدف صادرکنند. این هم متاسفانه یکی از ضعف‌ها است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]