حدود 50 هزار تن از زائران در کربلا و نجف اسکان یافتند

نصب 1163 بیرق حسینی در موکب های مسیر راهپیمایی

کد: 13950825183856015

https://goo.gl/HuLeM9

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران از نصب 1163 بیرق حسینی در موکب های مسیر راهپیمایی اربعین خبر داد و گفت: حدود 40 هزار تن از زائران در کربلا و 10هزار نفر در نجف توسط شهرداری تهران اسکان داده می شوند.

نصب 1163 بیرق حسینی در موکب های مسیر راهپیمایی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبدالهی در ابتدای نشست خبری تشریح ویژه برنامه های ستاد اربعین شهرداری تهران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حسن خزایی خبرنگار صدا و سیما در منطقه حلب سوریه اظهارکرد: به طور حتم اگر این اطلاع رسانی ها نباشد بسیاری از حق مطلب ها پنهان می ماند و عزیزان رسانه نشان دادند که با جان فشانی در عرصه های مختلف حضور پیدا می کنند و رسالت خطیر خود را انجام می دهند.

وی  از استقرار هزار و 200 اتوبوس  در خاک عراق خبر داد و افزود: حدود 700 اتوبوس از تهران به این منطقه اعزام شده است و مابقی از سایر استان ها است.

وی با بیان این که در کمیته خدمات شهری همه کلان شهرها دعوت و تقسیم کار صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: تمامی کلان شهرها و نیز شهرهای بزرگ از جمله تبریز، کرج، مشهد در خاک عراق نیروهای خود را مستقر کرده اند و به زائران خدمات ارائه می دهند.

 

حضور شهرداری تهران در 8 کمیته ستاد مرکزی اربعین حسینی وزارت کشور

این مسئول با اشاره به تشکیل ستاد مرکزی اربعین حسینی در وزارت کشور متشکل بر 12 کمیته عنوان کرد: امسال به طور خاص کمیته خدمات شهری شکل گرفت و مسوولیت این کمیته به شهرداری تهران واگذار شد. شهرداری تهران به جز در کمیته های ایمنی، انتظامی، اطلاعات و رسانه در مابقی کمیته ها عضو است و نقش کلیدی و اساسی دارد.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با تاکید بر حضور کلانشهرها در کمیته خدمات شهری خاطر نشان کرد: شب گذشته چهارمین جلسه کمیته با حضور کلانشهرها را برگزار شد که براساس توانایی استان ها و کلانشهرها مسوولیت ها رابین تمامی بخش ها تقسیم کرده ایم . البته امسال تقسیم کار بین تمامی استانداری ها توسط وزارت کشور صورت گرفت و استانداری ها و شهرداری ها درمرز و خاک عراق مستقر خواهند بود.

وی با اشاره به همکاری استان های قم ،مرکزی، همدان، گیلان ، البرز، آذربایجان غربی، لرستان افزود: با همکاری این کلانشهرها 54 دستگاه ماشین زباله، 18 دستگاه حمل آب ، 35 دستگاه کامیون ، 14 دستگاه خاور و 31 دستگاه ماشین آتش نشانی در مرزها و خاک عراق مستقر می شوند .

عبدالهی با اشاره به  اقدامات فرهنگی ستاد اربعین گفت: در این راستا ارسال 1163 بیرق برای موکب ها، ارسال بسته های فرهنگی شامل بیرق، سوغات ایران، فلش مموری قطعات مداحی و سخنرانی به زبان عربی، سربند برای موکب داران عراقی، تهیه و ارسال 50 هزار نشریه ویژه کودک، چای 2800 تمثال شهدای حشد شعبی، آماده سازی و ارسال 2800 پرچم قرمز رنگ ویژه اربعین و نصب بر عمودهای مسیر نجف به کربلای معلی، انتشار نقشه راهنمای زائر در تیراژ 500 هزار نسخه برای توزیع در مرزهای خروجی کشور ، طراحی و توزیع پوستر فاخر اربعین برای نصب بر روی اتوبوس ها، طراحی آلبوم صوتی برای اتوبوس ها،  اعزام 90 نفر از روحانیون برای پوشش مواکب شهرداری تهران جهت سخنرانی، برپایی نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی زائرین و سایر تبلیغات فرهنگی و هویت بخشی به سیمای بصری مسیر پیاده روی صورت گرفته است.

استقرار 160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجف

عبدالهی با بیان اینکه شهر سالم شهرداری تهران مسئولیت کمیته بهداشت و درمان در شهر کربلا و نجف بر عهده دارد اعلام کرد:  در 7 نقطه با راه‌اندازی درمانگاه و بیمارستان صحرایی با امکان و تجهیزات مورد نیاز به شهروندان خدمات رسانی خواهد کرد. در سه مرز شملچه،مهران و چزابه هم تیم های درمانی مستقر می شوند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در مراسم اربعین حسینی 160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجف به زوار اباعبدالله الحسین خدمات رسانی خواهند کرد.

این مقام مسئول ادامه داد : یکی از درمانگاه ها در مسیر نجف به کربلا در عمود 707 مستقر می شود و مابقی در بخش هایی همچون خیابان میثم تمار و پایگاه امام سجاد (ع) استقرار می یابند .

70 درصد از زائران از مرز مهران وارد خاک عراق می شوند

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران زیباسازی و ساماندهی اتوبان امام خمینی (ره) را از اقدامات شهرداری تهران در اربعین امسال معرفی کرد و گفت: مسولان، دولتی از شهرداری درخواست رسیدگی و ساماندهی این اتوبان را داشتند که امسال اقدامات نظیر رنگ آمیزی جداول و زیباسازی، روشنایی و فضای سبز را انجام داده ایم. همچنین کمیته زیباسازی در ارتباط با شست و شو و رنگ آمیزی در دو شهر نجف و کربلا و خیابان میثم تمار ورود کرده و اقدام به حذف زواید بصری و نصب تابلوهای حجمی کرده است .

به گفته عبداللهی در فاصله نجف به کربلا هم تصاویر شهدا و پیام های آنها زینت بخش مسیر است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هماهنگی کمیته حمل ونقل شهرداری تهران با سپاه پاسداران پرداخت و گفت: مسوولیت حمل ونقل زائران در خاک عراق برعهده ماست. امسال در خصوص حمل و نقل در مرزها از ما کمک خاصی نخواستند و ما هم ورود نکردیم. با این وجود در حال حاضر700 دستگاه اتوبوس در مرز مهران برای انتقال زایران به استان کوت آماده خدمات رسانی است .

‪ رییس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه 70 درصد از زائران از مرز مهران وارد خاک عراق می شوند، عنوان کرد: تمامی زائرانی که از سه مرز وارد عراق می شوند در نهایت با استقرار در کوت به سمت نجف اشرف می روند. شهرداری تهران نیز آمادگی انتقال زائران از این استان به شهر نجف اشرف را خواهد داشت . ضمن اینکه استان البرز با 150 دستگاه اتوبوس و شهرهای دیگر در مجموع با ارسال 40 تا 50 دستگاه آمادگی انتقال زائران از مرز مهران به استان کوت را دارند.

عبداللهی با بیان اینکه پیش بینی شده که امسال تعداد زوار 30درصد بیشتر از سال گذشته باشد، یادآورشد: تاکنون بیش از یک میلیون نفر از مرزها گذشته اند و تصور ما این است که تعداد زوار از 30درصدی که پیش بینی شده بود بیشتر باشد.ضمن اینکه نباید فراموش کنیم تعداد زائران در تاسوعا و عاشورا 60درصد بیشتر از گذشته بود.

اسکان 10 هزار نفر از زائرین اربعین در نجف

وی فعالیت کمیته اسکان را یکی از مهمترین اقدامات شهرداری تهران در مراسم اربعین دانست و عنوان کرد: امسال به درخواست استانداری تهران حدود 10هزار اسکان در نجف زده ایم و 40هزار اسکان در کربلا مستقر کرده ایم. البته اسکان ها در کربلا در دو و سه نقطه است و پیش بینی کرده ایم که با نصب نانوایی صحرایی و سیار پذیرایی مختصری از زائران در اسکان ها به عمل آوریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین به نقش هر یک از مناطق به برگزاری مراسم اربعین پرداخت و گفت: مسوولیت مرز چزابه برعهده منطقه 4 است و این منطقه تاکنون اقدامات مربوط به حضور زائرین را انجام داده است، از جمله اینکه زمین حدود 60 هکتاری برای پارک اتومبیل های شخصی مسطح شده است و حدود 300 کارگر مسوولیت نظافت مرز را برعهده دارند .

عبداللهی ادامه داد: مسوولیت مرز مهران نیز بر عهده منطقه 5 است و یک زمین 75 هکتاری برای پارک اتومبیل ها اماده سازی شده و مسوولان منطقه اقدام به ساخت سرویس های بهداشتی سیار و ثابت کرده اند. ضمن اینکه بیش از 400 کارگر برای نظافت در مرز حضور خواهند داشت.

وی با بیان ا ینکه مسوولیت مرز شلمچه برعهده منطقه 6 است، تاکید کرد: توصیه ما به شهرداران و تیم های عملیاتی شهرداری این بود که امکاناتی را که می برند عمدتا به بازگشت زائران معطوف کنند. بر این اساس 60درصد از امکانات در زمان بازگشت از مرزها در اختیار زائران قرار می گیرد.

خدمت رسانی مناطق 2، 21 و 22 در شهرهای کوت، کاظمین و سامرا

معاون شهردار تهران از حضور سه منطقه جدید برای ارایه خدمات به زائران در مراسم اربعین امسال خبرداد، گفت: به دلیل تجمع زائران در کوت شهرداری منطقه2 امسال نسبت به ارایه خدمات در این بخش اقدام خواهد کرد و شهرداری منطقه 21 و22 نیز به ترتیب در دو شهر کاظمین و سامرا مشغول به ارایه خدمات به زائران خواهند بود.

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست به فعالیت های کمیته فرهنگی اشاره و عنوان کرد: کمیته فرهنگی از جمله کمیته های 12 گانه وزارت کشور است که شهرداری تهران در آن عضو است و البته مسوولیت تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی بر عهده بعثه رهبری در سازمان حج و زیارت است. شهرداری تهران به عنوان یک عضو این کمیته اقدامات لازم ازجمله توزیع بسته های فرهنگی و پرچم به هیات و موکب ها را انجام می دهد.

عبداللهی با اعلام این خبر که در ده روز گذشته حدود 300 کارگر برای نظافت شهر نجف اعزام شده اند، گفت: با دو مخزن 1100لیتری و 2400لیتری اقدام به نظافت و اماده سازی شهر نجف کرده ایم و براساس توافقی که با استانداری داشته ایم تمامی اقدامات لازم از سوی شهرداری تهران انجام شده است. لازم به ذکر است این تعداد کارگر تا پایان مراسم اربعین در نجف می مانند.

4 هزار نیروی داوطلب در مسیر نجف به کربلا خدمت می کنند

به گفته وی از امروز 1200 کارگر مسوولیت رفت و روب شهر کربلا را بر عهده می گیرند و اقدامات لازم برای حضور زائران را به انجام می رسانند.

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران همچنین با یادآوری حضور 4 هزار نیروی داوطلب در مسیر نجف به کربلا تصریح کرد: با حضور این افراد تمامی مسیر از حیث خاک و زباله و نخاله پاک شد و مخازن بزرگی نیز در مسیر نصب شد که این اقدامات تا پایان مراسم اربعین ادامه خواهد داشت .

برپایی ایستگاه های راهنمای زائر در  شهرهای نجف، کربلا و مسیر پیاده روی

عبداللهی نصب حدود 1480 تصویر شهدا و علمای شیعه عراق بر روی عمودها در مسیر نجف و کربلا را از اقدامات فرهنگی شهرداری تهران معرفی و بیان کرد: با توجه به عملکرد بسیار خوب کمیته راهنمای زائر یا ستاد گمشدگان در اربعین سال گذشته امسال با محوریت همکاران بازرسی و سامانه 1888 و همچنین هموطنان اهوازی و کرجی 50 کیوسک راهنمای زائر در شهرهای نجف اشرف، کربلا و مسیر این دو شهر مستقر می شوند و 350نفر نیز در این کمیته ها پاسخگوی زائران خواهند بود .

وی افزود: تمامی این کیوسک ها از طریق اینترنت به یکدیگر وصل هستند و آماده ارایه خدمات به زائران خواهند بود البته با تولیت حرم امام حسین(ع) هماهنگ کرده ایم تا کیوسک راهنمای زائر در محدوده بین الحرمین نیز مستقر شود.

عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ستاد اربعین کشور از سال گذشته اقدامات خود را برای برگزاری مراسم باشکوه اربعین در سال جاری شروع کرده است، گفت: در این مدت بیش از 1000 آیتم خدمات رسانی تعریف شد و 150 مشکلی که سال گذشته وجود داشت احصا شد که امیدواریم امسال حدود 50 درصد از این مشکلات برطرف شود البته لازم است زائران با خویشتن داری و آستانه تحمل بالا در این مراسم شرکت کنند .

وی با تاکید بر ضرورت وحدت شیعه های جهان و وحدت شیعه و سنی در مراسم اربعین خاطر نشان کرد: در این روز بیش از 20 میلیون شیعه از جهان اسلام از کشورهای مختلف در مراسم شرکت می کنند. بارها دیده ایم که اهل تسنن نیز در این آیین حضور دارند. به طور حتم باید به این افراد و حتی غیرمسلمان هایی که در مراسم شرکت می کنند ارج نهیم و حضور آنان را به تصویر بکشیم .

به گفته رییس ستاد اربعین شهرداری تهران پیش بینی می شود که امسال بیش از 2میلیون و 500 هزار نفر در مراسم شرکت کنند که این رقم 500 هزار نفر بیش از سال گذشته است.

وی در پاسخ به یکی دیگر از سوالات در خصوص نحوه ارتباط زائران با ستاد راهنمای زائر و اعلام مشکلات بیان کرد: افراد با تماس با دو سامانه 80308 و80309 می توانند به طور مستقیم به ستاد راهنمای زائر وصل شوند و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

معاونت امور اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران

معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران یکی از مهمترین معاونت های شهرداری تهران است که وظیفه اجرای سیاست های کلان شهری در حوزه اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران را بر عهده دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]