اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950826184715500

عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران:

خروج از رکود بخش مسکن نیازمند بسته حمایتی جامع است

کد: 13950826184715500

https://goo.gl/TpiZJM

، تهران , (اخبار رسمی): مسکن همچنان در رکود است. مسکن که در رکود باشد صنایع وابسته و پایین دستی آن هم با مشکل برخورد خواهند کرد.

خروج از رکود بخش مسکن نیازمند بسته حمایتی جامع است

به گزارش اخباررسمی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، مسکن همچنان در رکود است ؛ مسکن که در رکود باشد صنایع وابسته و پایین‌دستی آن هم با مشکل مواجه می‌شوند. رکود این صنایع وابسته هم به معنای بیکاری تعداد زیادی از مردم است که در این صنایع مشغول به کار هستند. به این ترتیب اگر دولت قصد حل مشکل بیکاری و رونق اقتصادی را دارد، یکی از مسیرها از رونق مسکن می‌گذرد. مسکنی که در بسته خروج از رکود دولت نقش پیشران را بازی می‌کرد، اما این نقش هیچ وقت درست و حسابی وارد صحنه نشد و مسکن در همان رکود خود باقی ماند. البته در حال حاضر تغییراتی در ارائه وام مسکن داده شده و نرخ سود تسهیلات هم کاهش پیدا کرده است، اما این اقدامات هنوز کافی نبوده است و بازار مسکن تکان چندانی نخورده است. حالا گروهی از فعالان اقتصادی و کارشناسان، سال خروج از رکود مسکن را سال 97 اعلام کرده‌اند، چرا که در یک‌سال باقی‌مانده به انتخابات دور دوازدهم ریاست‌جمهوری وحتی یک سال بعد از انتخابات نیز عملا اتفاق خاصی در سیاست‌گذاری‌های بخش‌های مختلف اقتصادی رخ نخواهد داد.

ابوالفضل اقبالیون، عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران درباره مسایلی که می‌تواند به خروج از رکود بخش مسکن کمک کند، گفت: خروج از رکود بخش مسکن و صنایع پایین‌دستی آن به یک بسته حمایتی کامل نیاز دارد.

به گفته اقبالیون در وهله اول باید تحریک بازار و تحریک تقاضا رخ دهد. او گفت: البته تحریک تقاضا هم شرایط خاص خود را دارد به همین راحتی‌ها رخ نمی‌دهد. برای این اقدام باید وام‌ و تسهیلات پرداخت شود. راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی دولت و مردم هم می‌تواند کارساز باشد. نوسازی بافت فرسوده هم از جمله راه‌حل‌های این مساله است. حتی تسهیل اعطای وام‌ ازدواج هم کمک‌کننده است. این موارد همگی از جمله موارد محرک بازار هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران تاکید کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند با این شرایط فعالیت کنند و بیش از این ضرر ببیند. ما این مسایل را به مسئولان هم منعکس کرده‌ایم. بیشتر صنایع اکنون با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند. علاوه بر این مالیات، عوارض و ... گران‌تر شده است. سه سال متوالی است که مدام 15 درصد کاهش قیمت و 13 درصد افزایش هزینه داشته‌ایم. این مسایل کمر تولیدکننده را شکسته است.

او ادامه داد: البته برای حل یکسری مشکلات، تسهیلات‌دهی بانک‌ها مطرح شده است، اما این وام‌ها هم عوارض خاص خودشان را دارند. مثلا بانک‌ها برای ارائه تسهیلات سپرده و وثیقه می خواهند. به این ترتیب با این مسایل و مشکلات و با این روش بعید است رونقی در بازار رخ دهد. مگر اینکه دولت تمام مشکلات را با ارائه یک بسته حمایتی حل کند.

اقبالیون همچنین گفت: علاوه براین مسایل، قرار بود دولت به صنعت یارانه بدهند تا آنها خودشان را نگه دارند و تعدیل نیرو نکنند و تامین بودجه و سرمایه در گردش داشته باشند. اما این موضوع هم رخ نداد. برای حل مشکلات باید کارکاشناسی بیشتری انجام شود تا رونق اقتصادی اتفاق بیفتد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]