اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950901187235500

پروژه‌های ناتمام پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید

کد: 13950901187235500

https://goo.gl/LmOetD

، تهران , (اخبار رسمی): پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در حوزه پتروشیمی وجود دارد. پروژه‌هایی که می‌تواند مشکلات و مسائلی را به وجود آورد. در حال حاضر حدود 55 طرح پتروشیمی در کشور وجود دارد که درصد پیشرفت آن‌ از 5 تا 95 درصد است.

پروژه‌های ناتمام پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مهدی شریفی نیک‌ نفس عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، درخصوص افزایش راندمان پتروشیمی ها گفت: اگر ما بتوانیم با خوراک، تسهیلات و هر عاملی که دولت یا صاحبان سهام این مجتمع‌ها - چون اکثراً مربوط به بخش خصوصی یا خصولتی هستند و همه‌شان مربوط به دولت نیستند، در نظر دارند، برای سرمایه‌گذار خارجی انگیزه ایجاد کنیم می‌توان این طرح‌ها را به اتمام رساند.

وی ادامه داد: به‌ هرحال دولت به‌عنوان بازوی توسعه‌ای و موتور توسعه‌ای که صنعت پتروشیمی برای کشور دارد؛ قطعاً باید از این صنعت و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام آن حمایت کند.بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را برای این پروژه‌های نیمه‌تمام جذب کنیم.

مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی ایران افزود:  برای این کار می‌توان از بانک‌هایی استفاده کرد که تضامینی بدهند تا سرمایه‌گذارها به ایران بیایند و ریسک تجاری ایران در دنیا کاهش پیدا کند، البته این فرایند در حال بهبود است و اوضاع بهتر شده است ؛  به‌هرحال باید ضمانت‌هایی که لازم است به این سرمایه‌گذارها داده شود تا این‌ها وارد قضیه شوند. اما نباید فراموش کرد که این سرمایه‌گذارها اکثراً دنبال ضمانت دولتی هستند و دولت هم به دلیل اینکه سهام این مجتمع‌ها واگذارشده نمی‌تواند این تضمین را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: برای این مشکل می‌توان با بانک‌ها، کنسرسیوم‌ها و هلدینگ‌های بزرگ که این سهام را دارند، یک راهکار منطقی پیدا کرد ؛ به‌طور مثال فرض کنید هلدینگ‌ها بیایند به بانک‌ها ضمانت بدهند و بانک‌ها هم بروند به آن سرمایه‌گذارها یک ضمانت‌های خاصی بدهند. به این شکل این مسائل هم حل می‌شود.البته که در کنار این مسائل، بحث خوراک، مجوزها هم مطرح است. درباره خوراک، وزارت نفت واردشده و تکلیف خوراک‌ها را مشخص می‌کند و مجوزها و تسهیلاتی که می‌توان ارائه کرد را داده است. باید از سرمایه‌گذاران دعوت کرد تا با این امکانات مشارکت کنند.

شریفی نیک‌ نفس گفت: می توان این پروژه‌ها را سریع‌تر راه‌اندازی کرد با راه‌اندازی این پتروشیمی‌ها، ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور از 60 میلیون تن به 120 میلیون تن می‌رسد که تقریباً دو برابر است و این باعث یک رشد تصاعدی هم در تولید و هم در صادرات کشور می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: بعد از برجام یک‌سری اقدامات در مسیر تسهیل این اقدامات انجام شد. گروه‌هایی آمدند و علاقه‌مندی هم ابراز کردند. به‌طور مثال هندی‌ها علاقه‌مند هستند در بخش گروه آمونیاک وارد شوند و برای مصارف خودشان سرمایه‌گذاری کنند. اروپایی‌ها هم علاقه‌مند هستند، منابع هم در اختیار است اما همچنان بسترسازی لازم بیشتر برای بحث تضامین مطرح است و آن تسهیلاتی که ما برای سرمایه‌گذار خارجی باید ایجاد بکنیم.اگر این اقدامات انجام شود، این پروژه‌های نیمه‌تمام هم سامان می‌گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]