اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950906189925500

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

عدم رونق بورس به دلیل تنبلی بخش حقیقی اقتصاد است

کد: 13950906189925500

https://goo.gl/rY3dgG

، تهران , (اخبار رسمی): پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌های بورسی برای سال 1396 نیز روند نزولی داشته باشد چرا که رکود همچنان بر شرکت‌های بورسی حاکم است و در صورتی که تغییراتی در افزایش قیمت نفت، وضعیت تک‌نرخی شدن ارز و نیز تورم صورت بگیرد، ممکن است که شاهد بهبود کسب‌وکار شرکت‌های بورسی برای سال آینده باشیم.

عدم رونق بورس به دلیل تنبلی بخش حقیقی اقتصاد است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، سود شرکت‌های بورسی در سال 1393 در مجموع 650 هزار میلیارد ریال بود که طی سال‌های 94 و 95 این رقم به ترتیب به 580 و 460 هزار میلیارد ریال کم شده است.

در همین راستا گفت و گویی با علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران انجام شده است که مشروح آن در ذیل آمده است.

بازار سرمایه این روزها تغییرات و بالا و پایین های زیادی داشته است. البته که با این حال بازهم حال بورس خوب نیست. پیش‌بینی شما برای سال 96 چیست؟
مجموع سودآوری شرکت‌ها از سال 93 به بعد نزولی و شیبش هم تند بوده است. پیش‌بینی‌ام این است که سال 96 هم در واقع این سود همچنان کاهشی باشد. بنابراین با این روند سودی که اتفاق می‌افتد، اینکه در بورس رونق ببینیم کار خیلی سختی است. یعنی عملا الان اتفاقی که در بورس افتاده و آن هم تنبلی و در واقع عدم‌رونقش از بخش واقعی و بخش حقیقی اقتصاد دارد به بورس تزریق می‌شود.

این را هم بگویم که البته این پیش‌بینی می‌تواند با جهش متغیرهای اسمی مثل تورم، نرخ ارز، قیمت نفت و ... تغییر پیدا کند و شرکت‌ها سود بیشتری بسازند و عملا پیش‌بینی درست از آب درنیاید، ولی شاهد روند صعودی بازار باشیم.

چرا سال 96 باز هم رونق به بورس برنمی گردد؟
پیش‌بینی من این است که در 6 ماه اول سال 96 خیلی اتفاق خاصی در بورس نیفتد. اما بورس یک جذابیت و ویژگی‌ای که دارد پیشرو بودن آن است؛ به این معنی که اگر علامت و سیگنالی به سمت چشم‌انداز مثبت در بازار باشد، بورس اولین بخشی است که از خود واکنش نشان می‌دهد و آن موقع می‌شود امیدوار بود که به تحولات بازار خوشبین باشیم.

چشم‌اندازی از این میزان کاهش یا افزایش وجود ندارد؟
من فکر نمی‌کنم. تا همین زمان سال 95 تا الان 5/1 درصد منفی هستیم. من فکر می‌کنم در بهترین حالت تا پایان سال شاید اندازه تورم بازده بدهیم. یعنی باز هم بورس بازده مثبت برای سهامدارانش نمی‌سازد.

یعنی تا آخر امسال همین روند ادامه پیدا می‌کند؟
بله. تا الان که 9 ماهه منفی هستیم. مگر اینکه اتفاق عجیب غریبی بیفتد. به طور مثل دولت روی نرخ ارز دست بگذارند یا یک اتفاق به این شکل بیفتد که یک جهشی در بازار ایجاد بکند. ولی از نظر بنیادین خیلی خبر خاصی در بازار نیست.

لایحه بودجه 96 باید توسط دولت اعلام شود. این بودجه می‌تواند کمکی به بورس کند؟
بودجه دولت در یکی دو سال آینده به رشد اقتصادی و طبیعتا به وضعیت بورس کمک نخواهد کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]