اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920198085500

در ملاقات هیات تجاری پاکستانی با دبیر کل اتاق تهران مطرح شد

پیشنهاد به بانک‌های پاکستانی برای حضور در ایران

کد: 13950920198085500

https://goo.gl/mfHyGm

، تهران , (اخبار رسمی): هیاتی پاکستانی به سرپرستی، نماینده مجلس ملی پاکستان و رییس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان- ایران و تعدادی از بازرگانان این کشور پاکستان به ایران سفر کردند که تا درباره الزامات ارتقای سطح مناسبات تجاری گفت‌وگویی را داشته باشند.

پیشنهاد به بانک‌های پاکستانی برای حضور در ایران

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، اعجاز الحق در کسوت نماینده مجلس ملی پاکستان در ابتدای این دیدار، هدف از این سفر را همکاری‌های بیشتر با ایران عنوان کرد و گفت: اکنون که تحریم‌ها از میان برداشته شده، ایران در کانون توجه قرار گرفته است. او در ادامه با اشاره به کریدوری که پاکستان را به چین متصل کرده است، گفت که ایران نیز می‌تواند از طریق چابهار به این کریدور اتصال پیدا کند. اعجاز الحق هم‌چنین به کمبود انرژی در پاکستان اشاره کرد وگفت: خط لوله گاز ایران-پاکستان می‌تواند این کمبود را جبران کند.

 او نیز بر این عقیده بود که قطع ارتباطات بانکی مانع بزرگی بر سر راه تجارت دو کشور ایجاد کرده است و البته تاکید کرد که این مانع هر چه زودتر باید برطرف شود. این مقام پاکستانی، پیشنهاد کرد افرادی از طرف اتاق تهران معرفی شوند تا در اتاق مشترک پاکستان و ایران عضو شوند و در طرف مقابل نیز اتاق مشترک ایران و پاکستان شکل بگیرد. یک بانوی عضو اتاق مشترک پاکستان و ایران نیز که این هیات را همراهی می‌کرد، از اهمیت توسعه روابط با ایران سخن گفت و افزود: ما علاقمند هستیم هیاتی از ایران به پاکستان اعزام شود و به ویژه آنکه بانوان فعال اقتصادی نیز همراه این هیات باشند. همچنین تمایل داریم، کالاهایی که مورد علاقه بانوان ایرانی است، صادر کنیم.


ایران و پاکستان به مثابه یک پیکر
در ادامه این نشست، بهمن عشقی، دبیر کل اتاق تهران طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه تعدادی از بانوان فعال اقتصادی نیز هیات پاکستانی را همراهی می‌کنند، گفت: در سایه گسترش روابط دو کشور، می‌توان از طریق اتاق تهران، مراودات گسترده‌تری بین بانوان بازرگان ایران و پاکستان برقارر کرد. خانم سیده‌فاطمه مقیمی، که عضو هیات رییسه اتاق تهران هستند، ریاست کانون زنان بازرگان ایران را نیز برعهده دارند و ما می‌توانیم ملاقاتی بین اعضای هیات و ایشان برای مذاکره در این مورد ترتیب دهیم.

عشقی در ادامه، با اشاره به روابط دیرینه ایران و پاکستان، نسبت این دو کشور را به مثابه یک پیکر توصیف کرد و گفت: ایران و پاکستان از نظر فرهنگ و عادات از اشتراکات بسیاری برخوردارند. دبیر کل اتاق تهران، سپس در حضور این هیات به معرفی اتاق تهران پرداخت و گفت: اتاق تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل‌های اقتصادی ایران شناخته می‌شود که عمر آن به بیش از یکصد سال می‌رسد. این اتاق دارای حدود 15 هزار عضو فعال است و البته حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور نیز در همین استان متمرکز شده است. عشقی، در ادامه با بیان اینکه گسترش مراودات با پاکستان، یکی از اولویت‌های مقامات ایران است، افزود: انرژی ارزان و در دسترس ایران می‌تواند به رشد اقتصادی پاکستان کمک کند. او با اشاره به اینکه اعمال سیاست‌های تحریمی و متعاقب آن، انسداد کانال‌های مراوادات بانکی، روابط تجاری دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اتاق مشترک پاکستان- ایران باید به مراجع ذیربط فشار بیاورد که این موانع برطرف شود. چراکه در نبود مراودات بانکی روان، روابط تجاری نیز گسترش نخواهد یافت.

دبیر کل اتاق تهران در ادامه ارزش تبادلات تجاری ایران و پاکستان را حدود 900 میلیون دلار برشمرد و تاکید کرد که این حجم از مبادلات با ظرفیت‌های موجود در دو کشور متناسب نیست. بهمن عشقی هدفگذاری رییس‌جمهور ایران مبنی بر ارتقا حجم مبادلات ایران و پاکستان به 5 میلیارد دلار ظرف 5 سال را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: اتاق تهران در حال تهیه یک یادداشت تفاهم برای توسعه همکاری‌های خود با پاکستان در بخش‌هایی چون انرژی، ترانزیت و دیگر حوزه‌های اقتصادی است.  او خطاب به اعضای هیات پاکستانی گفت: روابط حسنه شما با چین می‌تواند به نفع ایران نیز باشد. در واقع اتصال بند گوادر به چین و هند می‌تواند به نفع سیستان و بلوچستان باشد.

توسعه روابط اقتصادی با همسایگان در اولویت است
 در همین حال، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، ضمن خوشامدگویی به هیات پاکستانی، ابتدای سخنان خود را به این نکته معطوف کرد که گسترش روابط تجاری و اقتصادی، با همسایگان به ویژه کشورهای مسلمان از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران است که البته پاکستان دارای این دو ویژگی بوده و دو کشور از حیث تاریخی نیز به یکدیگر پیوند داشته‌اند.  او افزود: روابط اقتصادی ایران و پاکستان نه فقط از نقطه نظر فنی که می‌تواند در جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ارتباط با کشورهای ثالث نیزگسترش یابد. او نیز با اشاره به اینکه محدودیت‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته، به تنزل سطح مناسبات تجاری دو کشور منتهی شده است، ادامه داد: اکنون رفع موانع مبادلات بانکی می‌تواند به توسعه روابط کمک کند و این اقدام باید از جانب پاکستان صورت گیرد، چرا که هم اکنون این آمادگی در طرف ایرانی برای از سرگیری معاملات بانکی وجود دارد. بختیاری گفت: ما از پیشنهاد اتاق مشترک پاکستان-ایران نیز استقبال می‌کنیم و حاضریم نقش خود را در تحقق این هدف ایفا کنیم. در عین حال باید متذکر شوم که مذاکرات مربوط به موافقتنامه تسهیل تجاری (TFA) میان دو کشور ایران و پاکستان آغاز شده و امیدواریم به نتیجه برسد و قرار داد آن منعقد شود.او با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید در مورد تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور تصمیم‌گیری کنند، افزود: این تصمیم‌گیری از ناحیه اتاق‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که بازرگانان و فعالان اقتصادی بیشترین آسیب‌ها را از وجود موانع تجاری متحمل شده و بیشترین بهره‌ها را از رفع موانع کسب می‌کنند.

پیگیری پاکستانی‌ها برای ایجاد شعبه بانکی در ایران
 اعجاز الحق پس از شنیدن نظرات مدیران اتاق تهران گفت: خوشبختانه پس از لغو تحریم‌ها، روابط دو کشور در حال بهبود است. من پس از بازگشت به پاکستان، در مذاکره با برخی مدیران بانکی، پیشنهاد ایجاد شعبه در ایران را به آنها ارائه خواهم کرد. ما همچنین پیش‌نویس یک یادداشت تفاهم و همکاری را برای شما ارسال خواهیم کرد تا بررسی کنید. در سه یا چهارماه آینده نیز سمیناری در لاهور برگزاری می‌شود که از شما برای حضور در این سمینار دعوت می‌کنیم.
 در پایان این نشست، نظر محمد، رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران نیز با اشاره به سفر هیاتی از یک بانک دولتی پاکستان به ایران در ماه گذشته، گفت: مقامات این بانک با طرف ایرانی موافقت‌نامه‌ای به امضا رسانده‌اند و در عین حال بانک‌های مرکزی دو کشور در حال تلاش برای روافع موانع بانکی هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]