اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920198305500

ثبات قیمت مواد غذایی در بحبوحه رکود ذخایر غلات

کد: 13950920198305500

https://goo.gl/8uzqvi

، تهران , (اخبار رسمی): فائو شاخص قیمت موادغذایی در ماه نوامبر را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت 0.4 درصد نسبت به ماه اکتبر کاهش داشته است. این کاهش به دلیل کاهش شدید در قیمت شکر و روغن گیاهی بوده است.

ثبات قیمت مواد غذایی در بحبوحه رکود ذخایر غلات

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران،   شاخص قیمت مواد غذایی شاخص وزن تجاری قیمت‌های بین‌المللی در پنج گروه اصلی مواد غذایی است که هنوز 10.4 درصد بالاتر از ماه نوامبر 2015 است.

شاخص قیمت شکر 8.9 درصد نسبت به ماه اکتبر کاهش یافت. این کاهش هم به دلیل برداشت بیش‌ازحد انتظار در برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر درنیا است. البته از طرف دیگر هم پول برزیل نسبت به دلار امریکا تضعیف‌شده است.

شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو در این ماه 4.5 درصد رشد داشته است. این رشد قیمت هم به دلیل کاهش تولید روغن پالم در جنوب شرقی آسیا و پتانسیل‌های تولید سویا در جنوب امریکا بوده است.

در بازار مواد غذایی در ماه نوامبر، دیگر کالاها باثبات‌تر بودند. شاخص قیمت گوشت در ماه اکتبر بدون تغییر بود. شاخص قیمت لبنیات 1.9 درصد رشد داشت، این رشد در ادامه روند رو به افزایش پس از یک رکود طولانی رخ داد.

در بازار ماه نوامبر شاخص قیمت غلات 0.6 درصد کاهش یافت. این کاهش هم ناشی از چشم‌انداز برداشت کافی و قوی در آرژانتین و استرالیا در گندم بوده است.

پیش‌بینی جدید برای موجودی غلات جهان

فائو پیش‌بینی خود را با توجه به سهام جهانی غلات تا پایان سال 2017 به‌روز کرد. بر اساس آخرین ذخیره غلات و تقاضای کم که به‌تازگی منتشرشده است، چشم‌انداز تولید، به‌ویژه برای محصولات دانه‌درشت و گندم به‌تدریج در آغاز فصل بهبودیافته است.

فائو در حال حاضر انتظار دارد که ذخایر غلات در سراسر جهان به 670 میلیون تن، 1.4 درصد بیشتر از فصل قبل شود.

ذخایر گندم به رکورد جدید 238.5 میلیون می‌رسد. این افزایش متمرکز در چین، ایالات‌متحده و فدراسیون روسیه بوده است. ذخایر جهانی برنج هم به 171 میلیون تن کاهش‌یافته است.

پروژه‌ها برای تولید غلات جهان در سال 2016، 2577 میلیون تن، 1.7 درصد بالاتر از خروجی سال 2015 مطرح‌شده است. با نگاهی روبه‌جلو در فصل 2017، دورنمای کاهش قیمت انتظار می‌رود که منجر به انقباض در تولید گندم در ایالات‌متحده می‌شود، هرچند انتظار می‌رود که افزایش تولید در فدراسیون روسیه، اوکراین، هند و پاکستان رخ دهد.

کشت ذرت در آرژانتین و برزیل در جریان است. این هم به دلیل بازده بهبودیافته در آب‌وهوای مطلوب است.

در آفریقای جنوبی، پیش‌بینی می‌شود که کشت ذرت نزدیک به یک‌سوم نسبت به سطح سال گذشته افزایش داشته باشد. شرایط آب و هوایی منجر به واکنش قوی در برداشت ذرت در این کشور شده است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]