اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950921198846598

با پشتیبانی صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک صورت گرفت

اخذتاییدیه های لازم سیستم صنعتی آشکارساز گاز

کد: 13950921198846598

https://goo.gl/KUHoyz

، تهران , (اخبار رسمی): متخصصان کشورمان ضمن ساخت سیستم صنعتی آشکارساز گاز با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) موفق به اخذ تاییدیه‌های داخلی و بین المللی برای محصول شدند.

اخذتاییدیه های لازم سیستم صنعتی آشکارساز گاز

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، هدف از اجرای این طرح، اخذ تاییدیه برای سیستم صنعتی آشکارسازی گاز، نشت‌یابی و آنالیزگازها با روش اندازه‌گیری میزان جذب امواج تابشی در ناحیه مادون قرمز( IR) بوده است.

امیر شیخی‌ها مقدم مدیرعامل شرکت ایلیا بنیان دانش درباره سیستم صنعتی آشکارساز گاز گفت: با استفاده از مفاهیم بنیادی طیف نگاری رامان و جذب مولکول‌های گازی مواد در نواحی خاص از طول موج‌های ناحیه IR، می‌توان روش‌هایی را طراحی کرد تا به روشی دقیق برای تشخیص وجود و تخمین میزان وجود انواع گازها از جمله گاز متان (Natural Gas) دست یافت. هر مولکول خاص در ناحیهIR مخصوص به خود، دارای جذب است و در اثر تابش طول موج خاصی به آن، دارای پراکندگی مخصوص به خود است.

وی افزود: بنابراین می‌توان با اندازه‌گیری میزان جذب در آن، طول موج یا اندازه­گیری میزان پراکندگی و نشر ایجاد شده در ناحیه مخصوص به آن، از وجود آن گاز مطلع و میزان وجود ‌آن‌ را تخمین زد. در گذشته به منظور نظارت محیط از سنسورهای کاتالیستی و الکتروشیمیایی استفاده می‌شد که این ادوات از نظر دقت آنالیز، دوام و تحمل شرایط سخت دارای محدودیت هستند.

مقدم ادامه داد: این درحالی است که «سنسور الکترواپتیکی تشخیص گاز (طیف نگار دوتایی گاز) » با استقرار فرستنده منبع IR  و گیرنده در سوی دیگر مسیر، وجود گاز طبیعی را تشخیص می‌دهد. برای انجام این امر بایستی یک منبع تابش و یک گیرنده را بوسیله لیزر هم راستا کرد.

وی با بیان اینکه سیستم صنعتی آشکارساز گاز مجهز یه یک فرستنده فوق پیشرفته مادون قرمز و یک گیرنده مادون قرمز است، خاطرنشان کرد: گیرنده به شکل پیوسته در حال نظارت کیفیت سیگنال ورودی است به این شکل که سطح آشکارساز داخلی گیرنده به شکل پیوسته در حال نظارت توسط تراشه داخلی است. وظیفه این تراشه این است که به محض رویت سایه اَبر گاز مورد نظر از طریق اندازه‌گیری شکل خروجی سیگنال­ها و مقایسه آن‌ها با اطلاعات کالیبراسیون داخلی تراشه، اطلاعات مربوط به حجم گاز رویت شده را به واحد کنترل اعلام کند. در این دستگاه، خروجی‌های حلقه جریانی 4 تا 20 میلی آمپر ، سازگاری با شبکه Modbus و خروجی رله، تعبیه شده است.

به گفته وی سامانه می­تواند خروجی­هایی به شکل سفارشی داشته باشد. به عنوان مثال می­توان از طریق شبکه­ی LAN،Wi-Fi وBluetooth یا هر زیر ساخت مخابراتی دیگر آنها را نظارت کرد.

مقدم درباره بازار مصرف این سیستم گفت: از این سیستم می‌توان در شرکت انتقال گاز جهت ایستگاه‌ها، مراکز تزریق و خطوط انتقال، شرکت ملی گاز ایران در امور نشت‌یابی و کنترل نقاط قابل نشت، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نفتکش‌ها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: اولین بازار دیده شده در آینده‌ محصول مربوط به قرارداد متقاضی با شرکت انتقال گاز ایران است. همچنین پیش‌بینی شده است با اخذ استاندارهای بین‌المللی قابلیت صادرات به کشورهای نفت­خیر حوزه خلیج‌فارس و دریای خزر و کلیه‌ کشورهای دیگر که در حوزه استخراج، انبار داری و حمل و نقل انرژی‌های فسیلی فعال هستند وجود داشته باشد.

مقدم در پایان یادآور شد: با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، برای این محصول استانداردهای اروپایی ضد انفجار (ATEX) و نفوذ ناپذیری (IP) و تاییدیه‌های داخلی آزمایشگاه­های ایستگاه­های شرکت ملی گاز اخذ شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)

صندوق حما‌یت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (شرکت مادر تخصصی- سهامی خاص) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتی 100% دولتی است که قانون آن در سال 1375 تصویب و اساسنامه آن در سال 1376 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید. مجمع عمومی صندوق متشکل از وزراء صنعت، معدن و تجارت (رییس مجمع عمومی) - ارتباطات و فناوری اطلاعات - امور اقتصادی و دارایی- علوم، تحقیقات و فناوری - دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح - نیرو و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. سرمایه اولیه صندوق 50 میلیارد ریال بوده و با اصلاح اساسنامه در سال 1382 به 500 میلیارد ریال افزایش یافت. نخستین اعضای هیئت مدیره صندوق در سال 1377 با حکم رییس محترم مجمع عمومی منصوب و صندوق فعالیت خود را آغاز کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید