اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951022218926598

با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک صورت گرفت

تجاری‌سازی دستگاه استریل‌کننده سرد وسایل پزشکی

کد: 13951022218926598

https://goo.gl/WiOH2M

، تهران , (اخبار رسمی): متخصصان کشورمان با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) موفق به کسب دانش فنی و تجاری‌سازی ساخت دستگاه استریلایزر سرد شدند.

تجاری‌سازی دستگاه استریل‌کننده سرد وسایل پزشکی

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی صحا، این طرح با بهره‌مندی از تسهیلات صحا به روش تولید محدود درصدد تولید و ساخت 50 دستگاه استریلایزر است که با استفاده از بمباران سطوح توسط رادیکال‌های آزاد، استریل سرد انجام داده و تجهیزات پزشکی را در مدت 25 تا 30 دقیقه استریل می‌کند.

کیهان کروندیان مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز کارما آزما اندیش درباره کاربردهای استریلایزر با بیان این که بسیاری از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نیاز به استریل شدن دارند، گفت: هم اکنون برای استریل کردن تجهیزات پزشکی از روش مرسوم استریلایزر بخار استفاده می‌شود که این روش محدودیت‌ها و معایب خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: استریلایزرها در حوزه «پزشکی انسانی» برای استریل نمودن یا سترون‌سازی به کار می‌روند و این به معنی حذف میکرو ارگانیسم‌ها از وسایل و تجهیزات است. چنانچه این میکرو ارگانیسم‌ها حذف نشوند خودشان عامل بیماری خواهند شد و یا در نتیجه تست‌های آزمایشگاهی تاثیر می‌گذارند.

کروندیان با اشاره به انواع کلاس استریلایزر افزود: برخی وسایل مانند سرنگ، سوند، تیغ جراحی در بخش بیمارستانی، جراحی و دندانپزشکی به صورت مستقیم با بدن بیمار تماس پیدا می‌کنند از این رو استریل کردن این قبیل وسایل باید با استریلایزرهای کلاس S و به خصوص B انجام شود؛ حذف میکرو ارگانیسم‌ها از روی وسایل تهاجمی باید بدون هیچ گونه ریسکی انجام شود بنابراین کوچک‌ترین خطایی قابل اغماض نبوده، حتی در صورت لزوم باید با صرف هزینه زیاد این اطمینان برآورده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی دیگر وسایل با بدن انسان در تماس نیستند و به اصطلاح غیر تهاجمی هستند مانند ظرف ادرار، سواپ، پیپت و غیره که برای انجام آزمایش‌ها پزشکی و یا تحقیقاتی استفاده می‌شوند. استریل این وسایل با اتوکلاوهای کلاس N انجام می‌شود.

کروندیان درباه مزایای استیریلایز سرد نسبت به سایر استیریلایزرها گفت: کاهش نسبی زمان استریل کردن وسایل از حدود 70 دقیقه به حدود 20 دقیقه، سهولت کاربری، کاهش خطرات ناشی از روش‌های دیگر و انجام استریل‌سازی مواد پلاستیکی یا حساس به حرارت بدون تغییر شکل از جمله مزایای استیریلایزر سرد به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت کارما آزما اندیش با اشاره به این که نکته اساسی در تولید این قبیل استریلایزرها نحوه تولید رادیکال آزاد و تثبیت بهترین شرایط دمایی و رطوبتی برای رسیدن به حداکثر توانمندی یا کارایی است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی از قوس الکتریکی برای تولید رادیکال آزاد استفاده می‌کنند که هم نیاز به مصرف برق زیاد و هم نیاز به کپسول گاز با گرید پزشکی مورد نظر دارد و در سیکل بسته نیز کاربرد ندارند. اما در روش به کار گرفته در شرکت کارما آزمااندیش با عبور دادن هوا از میان لوله‌ای که با نانوتیوپ‌های کربنی پوشش داده شده است رادیکال آزاد ایجاد شده، به کپسول گاز نیز نیازی ندارد. همچنین در این روش از تغذیه 12 ولتی استفاده می‌شود و از همه مهمتر در یک سیکل بسته قابلیت کاربرد دارد لذا پیوسته غلظت رادیکال آزاد را افزایش می دهد.

 به گفته وی آزمایشگاه‌های طبی، آزمایشگاه­های تحقیقاتی و سلولی ملکولی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بیمارستان‌ها، دندانپزشکی‌ها و حتی آرایشگاه‌ها برای استریل ابزار کارشان جزو مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها به شمار می­آیند.

مدیرعامل این شرکت در پایان تصریح کرد: با حمایت صحا توانستیم استریلایزر سرد را طراحی و تولید کنیم و در حال حاضر در صدد ارتقاء این سیستم و افزایش کارایی آن با اضافه کردن سیستم فشار هستیم. همچنین تا کنون 50 دستگاه از این نمونه استیریلایز سرد به آزمایشگاه­های طبی و یک دستگاه به دانشگاه محقق اردبیلی به فروش رسیده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)

صندوق حما‌یت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (شرکت مادر تخصصی- سهامی خاص) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتی 100% دولتی است که قانون آن در سال 1375 تصویب و اساسنامه آن در سال 1376 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید. مجمع عمومی صندوق متشکل از وزراء صنعت، معدن و تجارت (رییس مجمع عمومی) - ارتباطات و فناوری اطلاعات - امور اقتصادی و دارایی- علوم، تحقیقات و فناوری - دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح - نیرو و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. سرمایه اولیه صندوق 50 میلیارد ریال بوده و با اصلاح اساسنامه در سال 1382 به 500 میلیارد ریال افزایش یافت. نخستین اعضای هیئت مدیره صندوق در سال 1377 با حکم رییس محترم مجمع عمومی منصوب و صندوق فعالیت خود را آغاز کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید