اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950923200265500

رویترز:

قرارداد ایران و ایرباس هم نزدیک شد

کد: 13950923200265500

https://goo.gl/GN4K2a

، تهران , (اخبار رسمی): ایران معامله 16.6 میلیارد دلاری برای خرید 80 فروند بوئینگ جت مسافری امضا کرده و گفته می‌شود که به دیگر قرارداد با ایرباس هم نزدیک شده است. این بسته قراردادی بزرگ‌ترین بسته قراردادی شرکت‌های غربی با ایران پس از انقلاب یعنی از سال 1979 است.

قرارداد ایران و ایرباس هم نزدیک شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، این قرارداد بین هواپیمایی ایران ایر و ایالات‌متحده، سازنده هواپیمایی بوئینگ بسته‌شده است. این قرارداد شامل 50 هواپیمای بدنه باریک 737 MAX و 30 فروند 777s برای مسافت‌های طولانی است.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت: ایران ایر هم در مرحله نهایی ثبت یک معامله با ایرباس اروپا است. در این قرارداد 118 فروند هواپیما به ایران تحویل داده می‌شود، این اتفاقات بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی در ماه ژانویه رخ‌داده است.

به گفته این مقام آگاه، این معامله با ایرباس در مرحله اول شامل 50-60 جت است که باید تا چند روز آینده به پایان برسد.

همچنین برای تجدید ناوگان فرسوده ایران معامله‌ای دیگر هم با ATR بسته‌شده است. European turboprop سازنده ATR اعلام کرده است که برای نهایی کردن فروش 40 هواپیما به ایران نیازمند مصوبات ایالات‌متحده امریکاست.

قرارداد بوئینگ و ایران، بزرگ‌ترین قرارداد ایران و امریکا بعد از انقلاب است. اما بااین‌حال مخالفان سیاسی می‌توانند قرارداد بوئینگ که در کنار رقیب دیگر یعنی ایرباس قرار دارد را تهدید کنند.

جمهوری خواهان کنگره برای مقابله با توافق هسته‌ای که سال گذشته امضا شد تلاش می‌کنند. مجلس نمایندگان همچنین ماه گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد تا به دنبال آن معاملات مالی توسط بانک ایالات‌متحده برای جلوگیری از فروش جت مسافری غربی به ایران محدود شود.

آزمونی برای ترامپ و روحانی

این مقام ایرانی گفته است که معامله با بوئینگ تا حدودی بخشی از توافق برای تأمین مالی بود، اما به گفته او، پول این معامله از طریق سیستم مالی ایالات‌متحده منتقل نخواهد شد.

منابع مالی گفته‌اند بوئینگ یک طرح مالی برای 15 فروند جت 777-300ER دارد که انتظار می‌رود تا از سال 2018 تحویل داده شود، اما برای تأمین مالی باقی هواپیما هنوز نیاز به مذاکره است.

اقدام روز یکشنبه –قرارداد ایران ایر و بوئینگ- می‌تواند امتحانی برای روابط بین صادرکنندگان برتر امریکا و رئیس‌جمهوری منتخب آن‌ها، دونالد ترامپ باشد.

چراکه در طول قراردادهای 10 ساله، ممکن است برخی مجوزهای صادراتی ایالات‌متحده در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیاز به تمدید داشته باشند. رئیس‌جمهوری منتخب امریکا که با توافق هسته‌ای سال گذشته ایران مخالف بود، اختلالاتی در کار بوئینگ ایجاد کرده و این اختلالات از طریق جنجال‌هایی با چین به‌عنوان کشوری که یک‌پنجم از تحویل‌های شرکت بوئینگ را شامل می‌شود رخ‌داده است.

در بیانیه بوئینگ آمده است: قرارداد ایران از ده‌ها هزار شغل برای جت 777-300ER و نزدیک به 100 هزار شغل هوافضا حمایت خواهد کرد.

در ایران هم این‌یک آزمون سیاسی بسیار مهم برای رییس جمهوری عمل‌گرا، حسن روحانی است. کسی که تندروهای مخالف باز کردن روابط با غرب از او انتقاد می‌کنند.

همچنین انتظار می‌رود که اولین هواپیمای ایرباس هم در سال 2017 به ایران برسد. چراکه انتخابات ریاست جمهوری ایران ماه می سال 2017 برگزار می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]