اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950929202875500

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران:

تثبیت نرخ ارز، مهم‌تر از قیمت آن است

کد: 13950929202875500

https://goo.gl/CgpcZX

، تهران , (اخبار رسمی): در لایحه بودجه 96، دلار 3300 تومان در نظر گرفته‌شده است. قیمتی که می‌تواند برای فعالان اقتصادی مهم باشد و فعالیت‌های آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

تثبیت نرخ ارز، مهم‌تر از قیمت آن است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مهدی شریفی نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، درخصوص قیمت دلار در بودجه سال آتی کشور گفت:  در لایحه بودجه 96، دلار 3300 تومان در نظر گرفته‌شده و قیمتی که می‌تواند برای فعالان اقتصادی مهم باشد و فعالیت‌های آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، این است که قطعا قیمت دلار هرچقدر به نرخ واقعی نزدیک‌تر باشد، به نفع صادرات کشور بوده ما این مساله تنها در بخش صادراتی کشور صدق می‌کند و به همین دلیل باید روی دیگر قضیه یعنی واردات نیز بررسی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: افزایش قیمت دلار برای واردات به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کند چراکه اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند قطعا قیمت کالاهای سرمایه‌ای را بالا می‌برد ؛ به‌این‌ترتیب ممکن است بر مجموعه تولیدکنندگانی که مواد اولیه‌شان را از خارج وارد می‌کنند تأثیر بگذارد و قیمت تمام‌شده آن‌ها را بالا ببرد. اما به‌هرحال همان‌طور که گفتم برای صادرکنندگان مطلوب است.

وی گفت: علاوه بر این مساله که تعیین نرخ ارز گفته می‌شود، واقعی بودن آن هم مطرح است. اینکه قیمت دلار روی چه عددی بایستد ابزار محاسباتی خاص خودش را می‌خواهد و این مساله را حتما اقتصاددانان بررسی کرده‌اند. اما درواقع آنچه برای فعالان اقتصادی مهم تر از واقعی شدن و البته قیمت ارز است، تثبیت آن است ؛ چراکه این نوسانات و هیجان‌های بازار و بالا و پایین رفتن‌های قیمت دلار بیشتر آسیب‌زننده است تا قیمت بالا یا پایین آن، چرا که ابتدای سال فعال اقتصادی روی یک قیمت برنامه‌‌ریزی می‌کند، اما به یکباره نوسان نرخ ارز تمام اقدامات و معادلات او را بهم می‌ریزد.

شریفی نیک‌نفس با اشاره به بحث تثبیت نرخ ارز هم نیاز به مدیریت دارد خاطرنشان کرد: اگر این مدیریت وجود داشته باشد، می‌توان برای یک سال برنامه‌ریزی انجام داد. به‌هرحال همه فعالان اقتصاد نیاز به‌پیش بینی در بازار دارند. اگر این پیش‌بینی وجود داشته باشد آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را با مدیریت بیشتر و ریسک کمتری انجام دهند. به‌این‌ترتیب ما می‌توانیم هیجینگ کنیم تا در بازارهای جهانی ریسک‌های نوسان قیمت ارز پوشش داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌هرحال زمانی که برنامه‌ریزی و مدیریت و قابلیت پیش‌بینی در بازار وجود نداشته باشد، ریسک بالا می‌رود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]