اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951001204795763

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان:

ساحل مکران محل مناسبی برای توسعه صنایع نفت نیست

کد: 13951001204795763

https://goo.gl/8rTBta

، تهران , (اخبار رسمی): رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه فعالیت صنایع در ساحل بیشترین تهدید برای آبزیان نوار ساحلی به شمار می‌‎رود از انقراض نسل بخشی از نرم تنان خلیج فارس خبرداد.

ساحل مکران محل مناسبی برای توسعه صنایع نفت نیست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، محمد صدیق مرتضوی موجودات ساکن در حد فاصل جذر و مد دریا را آسیب‌پذیرترین آبزیان در برابر توسعه صنایع دانست.

وی افزود: صدف‌ها و آبزیان کف‌زی که تحرک ندارند از توسعه صنایع تاثیرات زیادی می‌پذیرند. عموما آبی که برای خنک کردن سیستم‌های صنعتی از دریا بر داشته می‌شود اول باید تصفیه شود. در این فرآیندها تمام موجودات زنده موجود در آب از بین می‌رود ضمن آنکه آب خروجی از واحدهای صنعتی حدود هشت تا 10 درجه گرم‌تر است و در دریا آلودگی حرارتی ایجاد می‌کند و موجودات بستر را از بین می‌برد.

به گفته مرتضوی در حدود سال‌های 1370 تا 1375 اطلس نرم‌تنان خلیج فارس چاپ شده که لیستی از این آبزیان را در دسترس ما قرار می‌داد اما امروز بسیاری از گونه‌هایی که در آن اطلس نام آنها ذکر شده، از بین رفته‌است.

وی اضافه کرد: بررسی دقیقی درباره گونه‌هایی که با توسعه صنعتی نسل آنها در خلیج فارس منقرض شده، انجام نداده‌ایم. فقط در ارتباط با برخی گونه‌های اقتصادی نظیر صدف مرواریدساز مطالعه‌ای انجام شده و نشان می‌دهد ذخایر این صدف کاهش یافته‌است. جمعیت صدف‌های خوراکی وضعیت مطلوبی دارد و برای آگاهی یافتن از روند تغییر جمعیت سایر نرم تنان خلیج فارس بر اثر فعالیت‌های صنعتی، نیازمند پایش دوباره جمعیت آنها هستیم.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم، توسعه صنعت در نوار ساحلی غرب بندرعباس، آلودگی زیادی ایجاد کرده‌است. در این منطقه مقدار زیادی از ترکیبات نفتی روغن ترانسفورماتور در کنار نیروگاه خلیج فارس وارد آب‌های منطقه شده و مشکل ایجاد می‌کند.

توسعه خلیج مکران به صیادی آسیب وارد می‌کند

بر اساس برنامه‌های دولت در افق 1404، خلیج مکران به عنوان یکی از مناطق مناسب برای توسعه ایران انتخاب شده‌است. دسترسی منطقه به آب‌های آزاد و تاثیر مخرب کمتر استقرار آب شیرین‌کن‌ها با هدف تامین آب شرب جمعیتی که در منطقه مستقر خواهد شد، دلایلی است که سبب شده حتی متولیان محیط زیست هم با این انتخاب مخالفت چندانی نداشته باشند اما مرتضوی تاکید کرد: با توسعه خلیج مکران مخالفیم و معتقدیم خلیج مکران محل مناسبی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی به‌ویژه صنعت نفت نیست.

وی افزود:در حال حاضر بیشترین صید را در دریای عمان داریم از 220 هزار تن حجم صید فعلی حدود 180 هزار تن ماهی از سمت دریای عمان برداشت می‌شود.

رییس پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد: اولین تهدید توسعه صنعتی خلیج مکران برای صنعت شیلات است. به همین دلیل در این رابطه نگرانی جدی داریم. خصوصا توسعه صنایع نفت و گاز اگر مطابق با استانداردهای محیط زیستی نباشد، برای صنعت شیلات مشکل ایجاد خواهد کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]