اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951004205745811

ظرفیت سازی هلال احمر برای افزایش تعداد اعضای جوان

فرصتی برای ترویج صلح و مهربانی

کد: 13951004205745811

https://goo.gl/r81hkS

، تهران , (اخبار رسمی): سازمان جوانان جمعیت هلال احمر قدمتی طولانی دارد از زمان آغاز فعالیت جمعیت شیر و خورشید سرخ در سال 1301 نیز فعالیت‌هایی در زمینه جوانان در این جمعیت انجام می‌شد اما اساسنامه سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ در سال 1326 خورشیدی به تصویب رسید.

فرصتی برای ترویج صلح و مهربانی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر ،پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و تغییر نام جمعیت شیر و خورشید سرخ به جمعیت هلال احمر، فعالیت‌های سازمان جوانان نیز با رویکردهای دوران جدید در کشور پیش رفت که اتفاقا یکی از این رویکردها، افزایش اعضای جوانان بود؛ موضوعی که چند ماه پیش در جمعیت هلال احمر مطرح شد. سازمان 69 ساله جوانان هلال احمر در حال حاضر حدود دو میلیون عضو دارد اما با اشراف بر ظرفیت‌های نشاط و نیروی نسل نوجوان، جوان، دانش آموز و دانشجو در امر بشردوستی قصد افزایش اعضای خود را دارد. به همین مناسبت در گفت‌و‌گویی با سعید بابایی؛ معاون دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، موضوع افزایش اعضای سازمان جوانان هلال احمر را بیشتر بررسی کردیم.

جذب جوانان بدون وعده
سازمان جوانان هلال احمر کانون‌هایی دارد که در این کانون‌ها از کودکان پنج ساله تا دانشجویان و جوانان 29 ساله دسته‌بندی و عضو‌گیری شده‌اند. جالب است بدانیم سازمان جوانان از چه راه‌هایی اعضای خود را جذب می‌کند. جوانان برای جذب شدن در هلال احمر و عضویت در این نهاد عام‌المنفعه داوطلبانه و امدادی چه معیارهایی باید داشته باشند؟ آیا باید جوانان را با روش‌هایی همچون روش شرکت‌های تجاری جذب کرد یا اینکه جوانان علاقه مند به فعالیت‌های داوطلبانه‌ی بشردوستانه را به انجام این فعالیت‌ها در سطح کشور سوق داد؟
معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر می‌گوید: «نکته مهمی که در جذب اعضا، مد نظر ماست و به نظر ما نکته مورد اشکال سال‌های گذشته بود، این است که در درجه اول وقتی یک جوان وارد هلال احمر می‌شود باید بداند وارد چه مجموعه ای شده است. خیلی از مشکلات ما در نگهداشت اعضا از آنجا ناشی می‌شد که عضو یا داوطلب ما نمی‌دانست وارد کجا شده است و شاید با وعده‌هایی آمده بود تا استفاده خاصی کند. این اشتباه است و باعث می‌شود ریزش زیادی در آینده داشته باشیم.»
به عقیده سعید بابایی، گام اول جذب در سازمان جوانان این است افرادی که می‌خواهند وارد کانون‌های سازمان جوانان شوند بدانند که هلال‌احمر کجاست، چگونه به وجود آمده، مختصاتش چگونه است و اصول ارزشمندی که قرار است همه به آن پایبند باشند و اهداف فعالیتی آن چیست؟ اینها مهمترین بخش‌های مغفول محسوب می‌شدند و لازم بود در سازمان جوانان هلال‌احمر به آنها رسیدگی شود. نتیجه مغفول ماندن این مباحث این بود که ممکن بود برخی جوانان در سال‌های گذشته با امید استخدام وارد جمعیت هلال احمر شوند. آنها در هلال‌احمر می‌ماندند، سالیان درازی هم از جوانی‌شان سپری می‌شد و به علت ظرفیت محدود اعضا باعث ایجاد سرخوردگی میان این اعضا و اعضای قدیمی می‌شد. در حالی که سنین جوانی‌شان نیز که می‌توانستند به اشتغال خاص و مولد بپردازند گذشته بود.
کانون‌ها؛ حلّال مشکلات جذب
معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر در توضیح مهمترین برنامه‌های جذب عضو در این سازمان توضیح می‌دهد: «اولا این که ساختارهای کانونی گسترده شد، یعنی برای هر رده سنی از بچه‌های پنج ساله تا جوانان 29 ساله رده‌های کانونی مختلف تشکیل شد. ثانیا برای این رده‌های کانونی برنامه‌هایی داریم تا بچه‌ها بتوانند هم فعالیت‌های بشردوستانه را انجام دهند و هم اگر به فراگیری آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه نیاز دارند، در آن شرکت کنند، از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند و اگر ظرفیتی در هلال احمر وجود دارد از کمک این اعضا و داوطلبان به صورت داوطلبانه استفاده کنیم.»
عضو فعال چه ویژگی هایی دارد؟
آیا هر نوجوان و جوانی را که برای او کارت عضویت سازمان جوانان صادر شده باید عضو فعال سازمان به حساب آورد؟ بابایی می‌گوید: «عضو لزوما کسی نیست که در هر چهار فصل سال بتواند وقت بگذارد و با ما همکاری کند.»
او ادامه می‌دهد: «هر کسی که در هر برهه‌ای از زندگی خود با فعالیت‌های جمیعت هلال احمر آشنا شود، تاریخچه آن را بشناسد، با اصول و اهداف آن آشنا باشد و دل در گرو نشان و آرمان‌های هلال احمر داشته باشد، هلال احمری است. ممکن است که چنین جوانی در فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی سازمان نیز فعالیت‌های بیشتری داشته باشد، این جوان به عنوان عضو فعال شناخته می‌شود که یکی از مزیت‌هایش این است که می‌تواند در عالی‌ترین سطح انتخابات جمعیت هلال احمر شرکت کند و با داشتن یک حق رای حتی در انتخاب عالی‌ترین مقام جمعیت سهم داشته باشد.»
در مقابل اعضای فعال که فعالیت‌های مستمر دارند، ممکن است برخی دیگر از اعضا فعالیت کمتری داشته باشند و در زمان‌های بحران با بهره‌بردن از آموزش‌های طی شده بتوانند به خانواده خود کمک کنند. ضمن اینکه می‌توانند در جمع‌آوری کمک‌های مردمی فعالیت کنند تا این کمک‌ها به دست نیازمندان و آسیب‌دیدگان حوادث برسد یا در فعالیت‌های بشردوستانه مشارکت داشته باشند.
عضویت در هلال احمر اجباری نیست
آیا اجباری برای عضویت دانش‌آموزان و دانشجویان در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر وجود دارد؟ معاون دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر قاطعانه می‌گوید که هیچ اجباری وجود ندارد و ادامه می‌دهد: «یکی از اصول هفت گانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، فعالیت داوطلبانه است و این بدان مفهوم است افرادی که وارد هلال احمر می شوند باید خدمات خود را به صورت داوطلبانه ارائه دهند. مشخص است که در مبتدای این بحث، داوطلبی این افراد وجود دارد.»
هلال احمر پیشنهاد وسوسه‌انگیز نمی‌دهد
برای عضویت جوانان در هلال احمر پیشنهاد وسوسه‌انگیزی ارائه نمی‌شود، زیرا با روح کار بشردوستانه و داوطلبانه در تضاد است. بابایی می‌گوید: «ما هیچ پیشنهادی نداریم. ما آمده‌ایم تا جوانان و نوجوانان بیشتری را که علاقه مند به فعالیت‌های بشردوستانه هستند جذب و زمینه‌ای را برای آموزش و فعالیت آنها فراهم کنیم. در واقع کسانی که عضو جمعیت هلال‌احمر می‌شوند اگر اهداف و آرمان‌های‌شان با شناخت صورت گرفته باشد و با شناخت هلال احمر را انتخاب کرده باشند قطعا ماندگاری و خلوص آنها بالا خواهد رفت.»
دلیل افزایش جوانان  هلال احمر
معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر در خصوص اینکه چرا هلال احمر قصد دارد اعضای داوطلب جوان خود را افزایش دهد، ابتدا اصل بشردوستی در نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر را یادآوری می‌کند. سپس می‌گوید: «اگر هلال‌احمر در فعالیت‌های امدادونجات حضور دارد وظیفه‌ای است که دولت به ما محول کرده است. اگر روزی دولت تصمیم داشته باشد وظیفه امدادونجات در بحران یا جاده‌ها را از ما بگیرد  این کار را می‌تواند انجام دهد اما هیچ موقع نمی‌تواند بگوید که هلال احمر فعالیت‌های بشردوستانه را انجام ندهد.» بابایی می‌گوید: «اگر بنای ما این است که تعداد اعضا گسترش پیدا کند به این منظور است که مهربانی و دوستی را ترویج، نزاع و خشونت را کاهش و صلح را ترویج دهیم. اینها فعالیت مبانی ما هستند. حالا اگر بتوانیم تعداد افرادی که آموزش کمک‌های اولیه را می‌بینند بیشتر کنیم چه بهتر، یا اگر در فعالیت‌های مختلف مشارکت افراد را هم جلب کنیم چه بهتر، اما نباید اصل و اساس خود را فراموش کنیم.»
طبق سرشماری سال 1390، کشور در محدوده سنی پنج تا 29 سال 35 میلیون کودک، نوجوان و جوان دارد که می‌توانند عضویت بالقوه جوانان هلال احمر را داشته باشند. از این تعداد حدود دو و نیم تا سه میلیون نفر در محدوده سنی پنج تا هفت سال سازمان جوانان هلال‌احمر هستند. حدود 13 میلیون نفر جامعه دانش آموزی را تشکیل می‌دهد و بیش از این تعداد تا سقف 35 میلیون نفر جوانانی هستند که می‌توانند با عضویت در کانون‌های دانشجویی، کانون‌های طلاب، کانون‌های روستایی یا کانون‌های آزاد سازمان جوانان هلال احمر فعالیت کنند. سازمان جوانان هلال احمر دارای اعضای فعال، اعضای عادی و اعضای طرفدار است. تعداد اعضای فعال سازمان جوانان هلال احمر بر اساس تعاریف و رده‌های مختلف سنی، ممکن است بیش از 500 هزار عضو شود. تعداد اعضای عادی با توجه به فعالیت‌های انجام شده در سه، چهار سال اخیر بیش از یک میلیون و پانصد هزار عضو است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه