اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012212205500

فاینانس ۵ طرح پتروشیمی از خط اعتباری چین موثر شد

کد: 13951012212205500

https://goo.gl/nnO10h

، تهران , (اخبار رسمی): معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از موثر شدن فاینانس پنج طرح پتروشیمی از محل خط اعتباری چین خبر داد و در ادامه بر لغو مجوز طرح های غیر فعال پتروشیمی تاکید کرد.

فاینانس ۵ طرح پتروشیمی از خط اعتباری چین موثر شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی 50 ساله دارد گفت: در اواخر دهه 1330 وزارت نفت وقت به منظور گسترش پتروشیمی در کشور بنگاه شیمیایی کشور را تأسیس نمود و شرکت مزبور در سال 1337 طرح احداث کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس را به اجرا گذاشت.

وی ادامه داد: از آنجا که رشد این صنعت نیازمند فعالیت های تخصصی گسترده تر و هماهنگ با صنعت نفت و گاز بود، ضرورت ایجاد سازمانی برای توسعه و هدایت صنعت پتروشیمی مشهود شد و به همین سبب در سال 1342 شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مالکیت دولت تأسیس گردید و کلیه فعالیت های مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی در این شرکت متمرکز شد.

شاهدایی در بیان مزیت های صنعت پتروشیمی گفت: دسترسی به خوراک با وجود منابع غنی نفت و گاز، موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران و دسترسی به آبهای آزاد، وجود بازار بزرگ داخلی، دسترسی به بازارهای منطقه ای و آسیا به خصوص چین و هند، وجود پیمانکاران متخصص داخلی، وجود سازندگان معتبر داخلی، زیرساخت های مناسب ایجاد شده در مناطق ویژه نظیر پتروشیمی ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی پارس و موجود نیروهای انسانی ماهر و متخصص از جمله مزیت ها در این بخش است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: منطقه ویژه ماهشهر 20 مجتمع پتروشیمی دارد که ظرفیت اسمی آن 25.7 میلیون تن در سال است؛ همچنین در عسلویه 12 مجتمع با ظرفیت اسمی 24.9 میلیون تن در سال داریم و در سایر مناطق نیز 18 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت اسمی 11.1 میلیون تن در سال در مدار بهره برداری هستند که در مجموع 50 مجتمع با ظرفیت اسمی 61.5 میلیون تن در سال در کشور مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در 500 شرکت برتر ایران در سال 1394 بر اساس اطلاعات مالی سال 93 تعداد 28 شرکت صنعت پتروشیمی برترین رتبه ها را کسب کرده اند که این امر نشان دهنده جایگاه ممتاز صنعت پتروشیمی در کشور است.

شاهدایی در خصوص چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران گفت: دستیابی به ظرفیت اسمی در مجتمع های موجود، تکمیل طرح های نیمه تمام، تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با تمرکز بر سرمایه گذاری مستقیم ، جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف انتقال تکنولوژی، تکمیل زنجیره ارزش، تنوع محصولات صادرات محور و توسعه سرمایه و مدیریت با مشارکت شرکت های مهندسی و ساخت داخل، بخشی از چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران است.

معاون وزیر نفت "بررسی مجدد اقتصاد و بازار طرح های با پیشرفت فیزیکی ناچیز و تعدیل آنها" را از برنامه های در دستور کار قرار گرفته صنعت پتروشیمی کشور عنوان کرد و گفت: عدم صدور مجوز جدید جهت اجرای طرح های متانول و تشویق طرح های متانول به ادغام با یکدیگر از دیگر برنامه های ماست.

وی افزود: مدیریت تعاملات بدون شرکت های پتروشیمی با رویکرد حفظ منابع ملی، حمایت از تقاضای انتقال طرح های داخل سرزمین به نواحی ساحلی خلیج فارس و دریای عمان و پیشنهاد طرح های جایگزین برای اینگونه طرح ها در صورت تقاضای ذینفعان، بازنگری و به روی آوری طرح های پتروشیمی بر مبنای اقتصاد و بازار جهانی با تعامل و همانگی وزارت نفت، کمک به توسعه صنایع پایین دست، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شرکت پژوهش و فناوری از جمله دیگر اهداف ما در آینده است.

وی رویکرد صنعت پتروشیمی در آینده را افزایش ظرفیت اسمی عنوان کرد و گفت: همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی از دیگر رویکردها شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه  با بیان این که در ایران سرمایه گذاران خوبی داریم، افزود: احساس ریسک اجازه نمی دهد سرمایه گذاران براحتی در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کنند و به ناچار هلدینگ ها از سرمایه گذاران حمایت می کنند.

به گفته وی، بیشترین سودآوری و بیشترین صادرات متعلق به محصولات پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در حال حاضر 5 طرح پتروشیمی با فاینانس چینی و 10 طرح با صندوق توسعه ملی اجرایی می شود.

30درصد محصولات پتروشیمی در مالکیت 4 صندوق بازنشستگی

معاون اقتصادی وزیر کار نیز در این همایش، با اشاره به اینکه ۳۰ درصد تولیدات ۲۵ مجتمع پتروشیمی به بنگاه های وابسته به ۴ صندوق بازنشستگی این وزارتخانه تعلق دارد گفت: در فضای پسابرجام صنایع پایین‌دستی پتروشیمی باید برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال توسعه یابد.

حجت میرزایی،افزود: نقش اصلی در صادرات غیر نفتی، ایجاد زمینه برای توسعه صنایع پایین دستی، توسعه فرصت های شغلی و تامین ارز برای اقتصاد ملی  است که این موارد از مزیت های این صنعت است. هدف از تولید در صنایع بالادستی  بهره برداری بهینه از منابع زیرزمینی  است.

معاون وزیر کار تصریح کرد: اهمیت صنعت پتروشیمی قطعاً در آینده خیلی بیشتر از گذشته خواهد بود ضمن اینکه بار اصلی رشد اقتصادی کشور در سال های پیش رو بر عهده صنعت پتروشیمی خواهد بود.

وی ادامه داد: حدود 30 درصد از تولید 46 میلیون تنی صنعت پتروشیمی در بیش از 25 مجمتع پتروشیمی کشور که در شمال، جنوب، غرب و مرکز ایران استقرار یافته‌اند، به بنگاه های وابسته به 4 صندوق بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق دارد.

وی افزود: همچنین در 5 طرح بزرگ سرمایه گذاری که در استان‌های فارس و ایلام آغاز شده است، صندوق های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سهامداران اصلی هستند. مهمترین مزیت این خانواده پهناور سرمایه انسانی و مدیران مجرب و متعهدی هستند که در کنار کارآمدی بالا از انگیزه بالایی برای توسعه و بهره گیری از ظرفیت های داخلی و خارجی برخوردارند.

وی گفت: در فضای پسابرجام باید اقداماتی برای توسعه صنایع پایین‌دستی انجام شود که شاهد رشد اقتصادی و توسعه فرصت‌های شغلی باشیم.  تکمیل زنجیره صنایع در سطح ملی و پیوند صنایع کوچک و بزرگ عامل موثر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

شرکت‌های پتروشیمی محل تامین حقوق بازنشسته‌ها

محمد حسن پیوندی مدیرعامل تاپیکو نیر در این همایش طی سخنانی، گفت: نوک پیکان خصوصی سازی به سمت واحدهای پتروشیمی بود اما این واحدها خصوصی سازی نشد بلکه برای رد دیون به صندوق های بازنشستگی داده شد که این صندوق ها سازمان های توسعه گر نیستند بلکه فقط به دنبال تأمین حقوق آخر ماه بازنشستگان هستند.

وی افزود: طی سالهای اخیر، تحولات غیرعادی قیمت در بازار نفت که شاهد افت قیمت ها از بیش از 100 دلار در هر بشکه به 30 تا 35 دلار در هر بشکه بودیم، شک و تردیدهایی  را در توسعه بخش پتروشیمی ایجاد کرد و سیکل سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی جهان که از روند سینوسی پیروی می کرد را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: همچنین پدیده شوم داعش در منطقه به افت محسوس سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی خاورمیانه منجر شد و سیاست های عربستان نیز در جذب سرمایه ها در صنعت پتروشیمی این کشور، در روند سرمایه گذاری ها در دیگر کشورهای منطقه تأثیرگذار بود.

عضو سابق هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "هیچ کس تصور نمی کرد شیل گس ها روی پتروشیمی تأثیر بگذارند"، گفت: همیشه منوال بر این بود که منبع اصلی تأمین انرژی در آسیا و منطقه خاورمیانه است و از این منطقه است که انرژی به اقصی نقاط جهان به خصوص اروپا و امریکا صادر می شود اما با ظهور و بروز پدیده شیل گس ها، شاهد انتقال اتان از امریکا به سمت اروپا هستیم و و حدود یک ماه پیش، نخستین کشتی حمل اتان از امریکا در بنادر انگلستان پهلو گرفت تا خوراک واحدهای کراکر اسکاتند را تأمین کند.

وی ادامه داد: خاورمیانه قرار بود منبع اصلی تأمین انرژی اروپا و آسیا باشد اما اکنون دارد این روند برعکس می شود و انرژی از امریکا به سمت آسیا و اروپا می رود.

پیوندی با بیان اینکه "امریکا با تکیه بر منابع گاز در شیل گس ها وارد بازار LNG می شود"، گفت: کشتی های حمل LNG امریکا قرار است از کانال پاناما تردد کنند و در این خصوص، طرح هایی با سرمایه گذاری سنگین به منظور عریض کردن این کانال در برنامه قرار گرفته است.

وی افزود: با تغییر خوراک واحدهای کراکر اروپا از نفتا به اتان، بازار پتروشیمی با کمبود پروپیلن مواجه خواهد شد که در این زمان، متانول های ایران نقش زیادی را در تأمین پروپیلن ایفا خواهند کرد.

پیوندی احداث واحدهای پتروشیمی در مرکز کشور را اشتباهی بزرگ خواند و گفت: واحدهای پتروشیمی باید در نوار ساحلی کشور احداث شوند، در حالی که ما با احداث خطوط انتقال اتیلن، احداث واحدهای پتروشیمی را از سوال به داخل کشور کشانده ایم.

این عضو سابق هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشمی با بیان اینکه "در همه جای دنیا تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی بر اساس مشخصات آن واحد صورت می گیرد"، گفت: در کشور ما شرکت ملی گاز اینکار را انجام نمی دهد و گاز را با مشخصات واحد به تمامی واحدهای پتروشیمی و صنایع و نیروگاهها ارسال می کند که این درست نیست.

وی افزود: واحدهای پتروشیمی که در انتهای خطوط انتقال گاز قرار دارند معمولا از افت فشار گاز متأثر می شوند و وقتی در زمستان، گاز به بخش خانگی تخصیص می یابد در اولین اقدام، گاز واحدهای متانول و اوره قطع می شود که این کار در اقتصاد این واحدها اثر دارد.

مدیرعامل هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: به رغم مشکلات در یکسال گذشته در پرداخت هزینه های جاری اما نسبت به سال های گذشته میزان پرداختی مستمری بگیران را تا ۲ برابر افزایش دادیم.

پاردوکس صندوق های بازنشستگی

همچنین، علیرضا برادران در همایش ملی چشم انداز صنعت پتروشیمی در ایران،گفت: ما در مجموعه صندوق های بازنشستگی با یک پارادوکسی مواجه هستیم؛ از یک طرف کسورات صندوق‌های بازنشستگی در کشور سر رسیدهای بلند مدت دارد که باید در سرمایه گذاری های مولد و بلند مدت سرمایه گذاری شود و از بازده این سرمایه گذاری ها ضمن پرداخت حقوق مستمری بگیرد در سایر بخش های توسعه ای استفاده شود.

وی ادامه داد: در فاصله راه اندازی هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری از بهمن سال گذشته تا کنون به رغم مشکلات در پرداخت هزینه های جاری و پرداخت مستمری بگیران اما نسبت به سال های گذشته توانستیم میزان پرداختی مستمری بگیران را تا ۲ برابر افزایش دهیم.

مدیرعامل هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به نیاز این صندوق به عنوان یک صندوق بین نسلی به سرمایه گذاری مجدد، از آمادگی برای عرضه این مجموعه در بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: علاوه بر این رایزنی‌هایی با بورس‌های بین المللی انجام دادیم تا این مجموعه را در یکی از بورس‌های بین‌المللی عرضه کنیم.

این مقام مسئول افزود: بنابراین برای اینکه بتوانیم توسعه‌نگر باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه از توان منابع داخلی و بین‌المللی استفاده کنیم.

وی افزود: صندوق‌های بسیار مناسبی برای تامین مالی داریم که که می توانیم از بورس به واسطه دارایی های بسیار خوبی که در این صندوق ها داریم برای تامین مالی استفاده کنیم. به عنوان مثال در حوزه نیروگاهی اوراق سلف موازی مپنا به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در کسری از دقیقه به فروش رفت که ما می‌توانیم از روش تامین مالی استفاده کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته