اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951014213335500

نباید برخی شرکت‌ها میلیاردها دلار امتیاز بگیرند

بحران تامین مواد اولیه در مس، فولاد و آلومینیوم

کد: 13951014213335500

https://goo.gl/9qvpHk

، تهران , (اخبار رسمی): منابع کشور باید عادلانه در زنجیره ارزش افزوده تقسیم شود و مزیت نسبی برای همه صنایع ایجاد کند نه اینکه برای تعدادی محدود از شرکت میلیاردها دلار امتیاز فراهم شود.

بحران تامین مواد اولیه در مس، فولاد و آلومینیوم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در پی شکل گیری بحران تامین مواد اولیه همچون مس، آلومینیوم، فولاد و.. جمعی از تشکل های مهم بخش خصوصی کشور چند هفته پیش به رئیس جمهور نامه نوشتند و خواستار حل مشکل تامین مواد اولیه شدند، نامه ای که به گفته علی رضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای برق ( یکی از تشکل هایی که نامه را امضا کرده بود) همچنان در انتظار پاسخ آن از سوی دفتر ریاست جمهور هستند.

او درادامه گفت: هنوز پاسخی به این نامه و واکنشی دریافت نشده است و هفته گذشته نیز رئیس اتاق ایران نامه دیگری به رئیس جمهور در ارتباط با پیگیری مشکل تامین مواد اولیه واحدها ارسال کردند.

او با اشاره به اینکه بعد مطرح کردن مشکل تامین مواد اولیه از سوی تشکل ها تعدادی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال رد موضوع بودند و از سوی دیگر نیز تلاش کردند تا با عرضه بیشتر مواد اولیه مشکل واحدها را تا حدودی حل کنند، گفت: بعد از اینکه ما موضوع را به صورت گسترده مطرح کردیم و نامه به رئیس جمهور نوشتیم انگار دوستان مقداری نگران شدند و در یک هفته اخیر مقداری وضعیت عرضه مواد اولیه را در برخی از بخش ها بیشتر کردند منتها این بار خواسته اصلی ما این است که این چالش برای همیشه حل شود؛ در حال حاضر 10، 12 سال است که در مقاطع مختلف ما با مشکل تامین مواد اولیه رو به رو می شویم و دائم شاهدیم که به صورت مقطعی مشکل برطرف شده است ولی این بار می خواهیم واقعا چارچوب و اصول را برای همیشه اصلاح کنیم تا بعد از این حضور مدیران مختلف و جابه جایی ها دیگر یک شرایط عادلانه و به سود منافع ملی را شاهد باشیم.

رئیس هیات مدیره سندیکای برق در ادامه درباره چارچوب هایی که باید درست شود، می گوید: منابع کشور باید عادلانه در زنجیره ارزش افزوده تقسیم شود و مزیت نسبی برای همه صنایع ایجاد کند نه اینکه برای تعدادی محدود از شرکت میلیاردها دلار امتیاز فراهم شود. ببینید در سال های اخیر تمام توجه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت روی صنایع سنگین بوده است و آن چنان که باید به صنایع پایین دستی، واحدهای کوچک و توسط و اس ام ای ها توجه نشده است.  

کلاهی با اشاره به اینکه باید معافیت های مالیاتی لغو شود، گفت:« صادرات مواد اولیه باید مشمول بر مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده شود. به اعتقاد ما باید اصلاح تعرفه واردات مواد اولیه و کاهش آن به حداقل ممکن برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه مواد اولیه با توجه به انحصاری بودن بسیاری از صنایع مادر و برخوردار بودن آن ها از یارانه های گوناگون در اولویت باشد.

او با بیان اینکه باید برای حل مشکلات جلسه ای بین تشکل ها، وزیر صنعت معدن و تجارت و معاونان مرتبط این وزارت خانه برگزار شود، گفت:  تعدادی محدودی شرکت‌های مادر درایران در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، مس و... وجود دارند که این‌ها دولتی و یا خصولتی هستند و امتیازهای بسیار بزرگی از دولت و اقتصاد ملی در ارتباط با معادن، مواد اولیه، انرژی ارزان، ارز مبادله‌ای و... برای تولید محصولاتشان دریافت می‌کنند ولی در عوض به جای اینکه به فکر صنایع داخلی باشند به خصوص صنایع کوچک و متوسط رفتارسوداگرانه در پیش گرفته‌اند و اصلا به این فکر نمی‌کنند کمی‌پدرانه برخورد کنند و هوای مصرف‌کننده و صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی داخلی را هم داشته باشند. اتفاقی که در دو ماه گذشته افتاده این است که این شرکت‌ها تا کمی‌موضوع بازگشت تحریم‌ها شروع شده است کاملا انبارهای خود را جارو کرده‌اند و تمام تولیداتشان را صادر کرده‌اند و الان بازار داخل کاملا خالی شده است و صنایع پایین دستی و میان‌دستی و به خصوص صنایع کوچک و متوسط با مشکل تامین مواد اولیه رو به رو شده‌اند و واحدهایشان خوابیده است.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]