اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951016215185500

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تشریح کرد

هزینه قطعی گاز برای کارخانه‌های سیمان

کد: 13951016215185500

https://goo.gl/G1t1Iw

، تهران , (اخبار رسمی): فصل سرما و زمان مصرف بیشتر گاز که می‌شود، کارخانه‌های سیمان اولین گروهی هستند که در سیبل قطعی گاز قرار می‌گیرند، کارخانه‌هایی که البته با این مساله سال هاست رو به رو هستند. اما این قطعی گاز هزینه‌هایی هم برای آن‌ها دربر دارد. این هزینه‌ها را هم باید در کنار بدهی دولت به آن‌ها بررسی کرد.

هزینه قطعی گاز برای کارخانه‌های سیمان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مرتضی لطفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دراین‌باره گفت: سناریو یا تراژدی قطعی گاز برای صنعت سیمان چندین ساله است. تنها سال گذشته یعنی در سال ۹۴ کارخانجات سیمان توافقی با دولت داشتند تا به منظور تامین گاز مصرف خانگی به دلیل سرما و همراهی با دولت برای صادرات و کسب منابع بیشتر از محل صدور گاز با توجه به رکود و کاهش تقاضا در داخل کشور، دولت به ازای هر مترمکعب گاز، ۹ سنت به صنعت سیمان کمک کند. در ‌‌نهایت طی این مدت ۲۹ میلیون دلار میزان مطالبه کاخانه‌های سیمان از دولت شده است. این موضوع در ستاد تسهیل و ستاد یارانه‌ها همه مصوب شده اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است. 

به گفته لطفی، امسال به دلیل بدعهدی ترکمنستان موضوع قطع گاز شرکت‌های سیمان زودهنگام آغاز شد. در همین زمینه دولت مصوبه‌ای را به واحدهای مصرف کننده ابلاغ کرد که به مدت ۴۵ رو گاز آن‌ها قطع خواهد شد.

او ادامه داد: البته ما از قبل از این موضوع را پیش بینی کرده بودیم. به همین دلیل هم در ستاد گارگروه سیمان توافق شد که در صورت قطع گاز، دولت مازوت را به قیمت گاز مصرفی، یعنی ۱۲۰ تومان به کارخانه‌های سیمان بفروشد. اما گویا قرار است هر لیتر مازوت با قیمت ۳۰۰ تومان در اختیار کارخانه‌های سیمان قرار بگیرد. 

لطفی تاکید کرد: کارخانه‌ها با مشکل نقدینگی رو به رو هستند. ما می‌خواهیم که در دوره قطعی گاز همسان سازی انجام شود. به هرحال این مشکل در حال حاضر وجود دارد و تا ۲۵ بهمن هم این قطعی گاز همراه کارخانه‌های سیمان خواهد بود. اما با این حال برگشت قیمت مازوت به ۱۲۰ تومان محتمل است. 

براساس صحبت‌های لطفی علاوه بر این مسایل قطعی گاز و قیمت خسارت‌هایی هم ایجاد خواهد کرد. او گفت: توقف گاز عوارضی دارد. به طور مثال برای جایگزین کردن مازوت به جای گاز هزینه حمل متحمل است. چرا که برای گاز پرداخت هزینه حمل وجود نداشت اما مازوت چون از پالایشگاه‌ها تهیه شود هزینه ۱۰، ۲۰ درصدی را ایجاد می‌کند. همچنین در مرحله بعدی باید دید این محصول شرایط لازم برای سوخت در کوره را دارد و خسارت ایجاد نکند. مسایلی که سابقه آن‌ها وجود دارد و تا به الان هم خسارت‌هایی را متحمل کارخانه‌های سیمان کرده است. 

این فعال حوزه سیمان همچنین درباره عوارض قطعی گاز کارخانه‌های سیمان و صادرات آن اضافه کرد: قطعی گاز کارخانه‌های سیمان برای صادرات این محصول هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. البته که در حال حاضر ۱۵ هزار تن کلینکر مازاد وجود دارد و شرکت‌ها از ذخایر خود استفاده می‌کنند. اما همین اقدام باعث می‌شود تا در کیفیت محصول مشکل ایجاد شود و ممکن است به این لحاظ در صادرات دچار مشکل شویم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]