اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951018215565763

اولویت‌های سازمان شیلات ایران تشریح شد

تولید تخم اصلاح‌شده ماهی قزل‌آلا

کد: 13951018215565763

https://goo.gl/xbfTdx

، تهران , (اخبار رسمی): در پی انتشار مطلبی در خصوص واردات تخم چشم زده ماهی در برخی از رسانه ها، معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با هدف روشنگری افکار عمومی توضیحاتی را ارائه کرد.

تولید تخم اصلاح‌شده ماهی قزل‌آلا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، توسعه راهکارهای کاهش و قطع وابستگی کشور به واردات و تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا اولویت سازمان شیلات ایران در دولت یازدهم بوده است و در این راستا طی دو سال اخیر با هماهنگی و پیگیری این سازمان تعدادی از مراکز تکثیر داخلی متعلق به بخش غیردولتی نسبت به مولدسازی ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ قطعه اقدام کرده‌اند که پیش بینی می‌شود در سال جاری ۲۵۰ میلیون تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور تولید شود. 

در این مدت، همچنین مرکز تکثیر ماهیان سردآبی شیهد مطهری یاسوج به عنوان مرکز مرجع انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی اصلاح‌نژاد ماهیان سردآبی و تامین مولدین اصلاح‌نژاد شده مورد نیاز مراکز تکثیر تجاری به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی واگذار شده و برخی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز برای تولید این محصول تحت لیسانس در حال رایزنی هستند.

بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده ضوابط نحوه واردات تخم چشم زده با هدف قطع واردات دردوره سه ساله تدوین و به منظور استفاده از توان کار‌شناسان بین المللی برای اصلاح‌نژاد مولدین قزل آلا در داخل کشور، پروژه مشترک شیلات ایران و سازمان فائو با عنوان اصلاح‌نژاد ماهی قزل آلا پس از ۱۵ سال پیگیری در آبان ماه امسال آغاز شده است. 

در سه سال گذشته مذاکرات زیادی با واردکنندگان تخم چشم‌زده صورت گرفته است و سال گذشته دو شرکت ایرانی وارد کننده تخم چشم‌زده با شرکت‌های خارجی ذیربط قراردادهای انتقال دانش فنی را منعقد و با خرید مرکز تکثیر مناسب با اخذ مجوز احداث مرکز اصلاح‌نژاد در دو سال آینده زمینه تولید داخلی تخم چشم‌زده اصلاح‌شده فراهم خواهد شد. 

در ادامه لازم به ذکر است که در دو ماه اخیر نیز سازمان شیلات ایران در جلسات شورای سیاستگذاری تکثیرکنندگان و پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا و متعاقب آن در جلسه دیگری با حضور نمایندگان اتحادیه تکثیرکنندگان، پرورش‌دهندگان، واردکنندگان، تخم چشم‌زده بر آمادگی این سازمان برای برقراری ممنوعیت واردات تخم چشم‌زده مشروط به اتفاق نظر پرورش‌دهندگان و تکثیرکنندگان و همچنین توجه به نظرات اکثریت تولیدکنندگان در دسترسی به علم و تکنولوژی روز دنیا در راستای افزایش تولید داخلی و تامین امنیت غذایی تاکید کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی