اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951018215985500

پس از گذشت هفت ماه از انتشار خبر تعطیلی «ارج» صورت می گیرد

تعیین تکلیف «نامی که می شناسید» تا دو ماه آینده

کد: 13951018215985500

https://goo.gl/IcsHdu

، تهران , (اخبار رسمی): مسئولان از واگذاری و فعال‌سازی ارج با حضور مؤثر بخش خصوصی داخلی و برندهای خارجی خبر می‌دهند، هدفی که هفت ماه پیش هم توسط مسئولان ارج به آن اشاره شد اما هنوز محقق نشده است.

تعیین تکلیف «نامی که می شناسید» تا دو ماه آینده

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، در خردادماه سال 95 بود که خبر تعطیلی کارخانه «ارج» در شبکه‌های اجتماعی پیچید و آن‌قدر شدت گرفت که رسانه‌های رسمی را  به واکنش واداشت. خبر از تشدید رکود، کاهش تولید و سرانجام مرگ کارخانه‌ای می‌گفت که چند نسل از ایرانیان با تولیدات آن زندگی کرده بودند. کارخانه ارج، سازنده انواع و اقسام لوازم‌خانگی از یخچال گرفته تا میز و صندلی بود. خبر تعطیلی البته توسط مسئولان ارج در همان زمان تکذیب شد.

مدیرعامل و سهامداران ارج افول ارج در سال‌های اخیر به‌ویژه دوره تحریم‌ها را انکار نکردند اما خبر تعطیلی را تکذیب کردند. حسینی مدیرعامل ارج در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اشتغال 1100 نفر در کارخانه ارج تا سال 86 خبر داد. به گفته حسینی این تعداد تا سال 93 به 317 نفر رسید و در سال 94 به 266 نفر کاهش یافت. حسینی هرچند انتشار خبر تعطیلی ارج را تکذیب کرد اما این کارخانه را در مقایسه با گذشته و زمانی که «تریلی‌ها برای بار زدن محصولات ارج صف می‌کشیدند» تعطیل دانست.

 فرهاد حنیفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی که ارج زیرمجموعه آن است از دیگر مدیران ارج بود که نسبت به اخبار تعطیلی واکنش نشان داد. حنیفی از تولید 15 هزار کولر و بخاری در سال گذشته و تزریق 200 میلیارد نقدینگی به کارخانه خبر داد.

به گفته حنیفی از این مبلغ 60 میلیارد ریال به بازنشسته‌های این واحد تولیدی پرداخت‌شده است. علاوه بر این به گفته حنیفی هفت شرکت داخلی و خارجی خواهان خریداری ارج هستند که واگذاری پس از بررسی‌های نهایی انجام می‌شود. پس از گذشت هفت ماه از انتشار خبر تعطیلی ارج آخرین اخبار درباره سرنوشت این کارخانه خاطره‌انگیز گفته حنیفی را تائید می‌کند.

عباس هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف ارج طی دو ماه آینده می‌گوید و اینکه در صورت مثبت بودن روند مذاکرات با بخش خصوصی داخلی و برندهای متقاضی خارجی، ارج به یکی از این متقاضیان سپرده می‌شود.

هاشمی دراین‌باره گفت: بانک‌ها طبق سیاست‌های ابلاغی متوجه شده‌اند که نمی‌توانند بنگاه‌داری کنند و قصد بنگاه‌داری نیز ندارند؛ بنابراین به دنبال این هستیم طبق مذاکرات انجام‌شده با بخش خصوصی آن‌ها را به خریداری کارخانه‌های مربوطه مجاب کنیم. گام دومی که باید برداشته شود وصل کردن این شرکت‌های خصوصی با برندهای معتبر خارجی است تا با تکنولوژی که از کشورهای خارجی به ایران منتقل می‌شود کار را پیش ببریم، چراکه طی 30 - 35 سال گذشته تجهیزات و تکنولوژی در کارخانه‌های "ارج" و "آزمایش" به‌روز نشده است و به‌مرورزمان به سمت میرایی حرکت کرده‌اند.

هاشمی با تأکید بر این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت از بین رفتن برند کارخانه "ارج" را تحمیل نخواهد کرد، ادامه داد: به‌هرحال طی مدت گذشته فرآیند بدین‌صورت پیش رفته است و در نقطه کنونی قرارگرفته‌ایم. اما به‌هرحال از بین رفتن کارخانه "ارج" را تحمیل نمی‌کنیم و قصد داریم با مذاکره انجام‌شده با بخش خصوصی آن‌ها را مجاب کنیم با شرکت‌های دارای تکنولوژی خارجی همکاری کرده و درنهایت محصولی به‌روز و باکیفیت تولید شود.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه "ارج" اعلام کرد: در حال حاضر این کارخانه تعطیل نیست، اما باید اذعان کنیم که فعالیت آن‌چنانی و چشم‌گیری هم ندارد؛ بنابراین به دنبال این هستیم به معنای واقعی کارخانه "ارج" را فعال کنیم.

وزیر صنعت که در تیرماه اعلام کرده بود که پرونده کارخانه ارج روی میزش باز است تأکید دارد که ارج نباید پس از واگذاری غیر از فعالیت تولیدی فعالیت دیگری داشته باشد. البته احیای برند ارج هم در اولویت وزارت صنعت است. هاشمی با اشاره به اینکه خریداران بخش خصوصی بهتر است از منابع مالی خارجی بهره بگیرند گفت: علت این‌که به دنبال همکاری با برندهای خارجی هستیم این است که آن‌ها آورده‌ای را به کشور داشته باشند و به‌طور مثال اگر ۵۰ درصد تولید را با برند خارجی دارند برند "ارج" را نیز احیاء کنند.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل هفت تا هشت جلسه در مورد کارخانه "ارج" به‌طورجدی برگزارشده و داوطلبانی وجود دارند که می‌خواهند ورود کنند. با توجه به این‌که نظر وزارت صنعت صرفاً تولید است و مالکیت بانک ملی هم در مورد این برند مطرح است، خیلی نمی‌توانیم آن‌ها را به مسائل مختلف مجبور کنیم تا قیمت‌گذاری کنند.

هاشمی هم‌چنین از وضعیت کارخانه آزمایش هم‌صحبت کرده است. وضعیتی که به دلیل مالکیت خصوصی این کارخانه متفاوت از کارخانه ارج است. از قرار معلوم کارخانه آزمایش در تهران تعطیل‌شده است و ماشین‌آلات آن به سایت دیگر این کارخانه در مرودشت منتقل‌شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار