اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951019216955500

قبل از اجرای حذف ارز مبادله‌ای باید توجه کرد

زیرساخت‌های پوشش بیمه‌ای فراموش نشود

کد: 13951019216955500

https://goo.gl/sau8VN

، تهران , (اخبار رسمی): حذف ارز مبادله‌ای از تمام کالا و تک نرخی شدن آن موضوعی است که فعالان اقتصادی خواستار آن هستند. چرا که ارز دو نرخی با خود فساد و رانت می‌آورد و ضررش به اقتصاد می‌رسد. البته حذف ارز مبادله‌ای به طور کلی و علی الخصوص از بعضی از محصولات مانند دارو نیاز به زیرساخت و انجام یکسری اقدامات و مقدمات دارد.

زیرساخت‌های پوشش بیمه‌ای فراموش نشود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، سید علی سبحانیان، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو درباره حذف ارز مبادله‌ای گفت: سیاست‌های کلان دولت طبق اظهار نظر آقای روحانی براین است که طی چند یا چندین ماه آینده نرخ ارز را به سمت برابری ارز آزاد و ارز مبادله‌ای پیش ببرد. یعنی به نقطه‌ای خواهیم رسید که تفاوت اختلاف نرخ ارز آزاد و نرخ ارز مبادله‌ای بسیار ناچیز یا حتی بدون اختلاف باشد. 

به گفته سبحانیان نقطه مثبت این است که اگر دولت موفق به انجام این عمل شود جلوی رانت و سوءاستفاده که طی سال‌های گذشته چندین بار دیده و گزارش شده گرفته می‌شود. او ادامه داد: دوران بسیار سخت زمان تحریم از یاد‌ها نرفته است. زمانی که ارزهایی مبادله‌ای صرف واردات خودروهای لوکس یا اقلام و اجناس غیرضروری مردم می‌شد درحالی که دارو از آن محروم مانده بود. 

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد: اگر امروز ارز مبادله‌ای به سمت و سوی ارز آزاد برود یقینا قیمت مصرف کننده حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و بالاخره برای بیماران مشکل ساز خواهد بود، مخصوصا آن عده از بیمارانی که از دچار بیماری‌های درازمدت مانند قند و فشار خون هستند. چرا که هزینه آن‌ها مادام العمر افزایش خواهد داشت. 

سبحانیان درباره تاثیر این افزایش هزینه ادامه داد: نکته مهم این است که از آنجایی که ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه دارو توسط بیمه پوشش داده می‌شود لذا پرداخت بیمه و بودجه بیمه رو به افزایش خواهد گذاشت. امروز بیمه سلامت و تامین اجتماعی و خدمات درمانی هرسه از پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها به بیمارستان‌ها و شرکت‌های توزیع ناتوان مانده و صنعت داروی کشور را با مشکلات لاینحل و عدیده‌ای مواجه کرده‌اند. 

او معتقد است: امیدواریم سیاست دولت در راستای یکسان سازی نرخ ارز که منجر به حذف رانت و سوءاستفاده می‌شود به گونه‌ای برنامه ریزی شود که قبل از اجرای آن بیمه‌ها بودجه کافی جهت پوشش افزایش هزینه ۳۰ درصدی بیماران داشته است. اما این در حالی است که آن‌ها همین امروز می‌گوید پول ندارند. بیمه ۹، ۱۰ ماه بدهکار است. به همین دلیل هم بیمارستان دانشگاهی با مشکل مواجه شده‌اند. شرکت توزیع دارو از تحویل دارو به این بیمارستان‌ها خودداری می‌کنند و بیماران با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین دولت قبل از اجرای حذف ارز مبادله‌ای به زیرساخت‌های پوشش بیمه‌ای توجه کند. به هرحال درست است که با حذف ارز مبادله‌ای جلوی سوءاستفاده گرفته می‌شود، اما هزینه‌ها بالا می‌رود که دولت باید با درایت این مشکل را برطرف کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]