اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951020217325500

ارزیابی عملکرد کشور در حل‌وفصل مشکلات ورشکستگی

کد: 13951020217325500

https://goo.gl/05dV1n

، تهران , (اخبار رسمی): بانک جهانی در گزارش از کسب و کارها وضعیت حل مشکلات ورشگستگی را بررسی کرد.

ارزیابی عملکرد کشور در حل‌وفصل مشکلات ورشکستگی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، اقتصاد ایران به دلیل رکود اقتصادی و صنعتی به خصوص در صنایع کوچک و متوسط روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد به صورتی گه براساس آمارهای رسمی بخش مهمی از بنگاه‌های اقتصادی کشور به صورت نیمه فعال کار می‌کنند و یا تعطیل شده‌اند. 

البته ریشه این رکود و مشکلات صنعتی و اقتصادی بنگاه‌ها به یک ماه و دو ماه و حتی یک سال و دوسال گذشته باز نمی‌گردد بلکه ریشه‌هایی بسیار عمیق‌تر دارد و از حدود ۱۰ سال پیش شروع شده و باز گسترش تحریم‌های اقتصادی در کشور اوج گرفته است تا اینکه به افت شدید تولید و تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از صنایع منجر شده است. 

اما در این بین دولت نیز تلاش‌هایی برای احیا مجدد بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی تعطیل و ورشکسته آغاز کرده و ۱۶ هزارمیلیارد تومان منابع نیز برای این کار اختصاص داده است تاجایی که ابتدای آبان ماه وزارت صنعت معدن و تجارت در گزارشی اعلام کرد تا نیمه مهر امسال به ۱۰ هزار و ۵۱۲ واحد برای حل مشکلات اقتصادی ۷۹ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ریال تسهیلات داده شده است.

البته نکته قابل توجه در این بین این است که تعداد واحدهایی که وام دریافت کرده‌اند به اندازه یک سوم واحدهای درخواست کننده و پذیرفته شده بود است.

در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: «۵۷ هزارو ۳۱۲ واحد تولیدی در استان‌های مختلف کشور برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که از میان آن‌ها ۳۰ هزار و ۱۸۷ واحد به بانک‌ها معرفی و در ‌‌نهایت ۱۰ هزار و۵۱۲ واحد توانستند تسهیلات دریافت کرده‌اند. آماری که به خوبی نشان می‌دهد باوجود پرداخت تسهیلات به بیش از ۱۰ هزار واحد همچنان حداقل ۲۰ هزار واحد دیگر در کشور هستند که نیاز به تسهیلات دارند و از سوی مسئولان دولتی هم مورد تایید قرار گرفته‌اند. 

بررسی آمارهایی اقتصادی و صنعتی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که عملکرد دولت‌ها در سامان دادن به وضعیت بنگاه‌ها مناسب نبوده است و برنامه و استراتژی برای رونق بخشیدن به کسب و کار آن‌ها وجود نداشته است. نکته‌ای که گزارش «حل و فصل ورشکستگی؛ تامین مالی جدید و ماندگاری کسب کار» مرکز پژوهش‌های مجلس که ترجمه بخشی از گزارش «کسب و کار» بانک جهانی است و در سال ۲۰۱۶ منتشر شده آن را به خوبی نشان می‌دهد. براساس این گزارش ایران در حل معضلات و مشکلات ورشکستگی واحدهای تولیدی و صنعتی در ۱۲ سال گذتشه اصلا خوب عمل نکرده است و وضعیت نامطلوبی داشته است. «قوانین مرتبط با ورشکستگی ایران هم قدیمی و هم ناکارآمد هستند. قدیمی بودن قوانین به خودی خود ملاک منفی یا مثبت بودن تاثیر آن‌ها بر روابط تجاری صاحبان کسب و کار نیست. باتوجه به مفاد قوانین موجود و از منظر عدم پاسحگویی به نیازهای امروز و عدم پاسخگویی به نیازهای امروز و عدم ارائه راهکار برای برطرف کردن مشکلات اساسی پیشین همزمان و پس از ورشکستگی در عمل با ناکارآمدی قانونی و اجرایی در حوزه ورشکستگی مواجه هستیم.» 

نکاتی که در این گزارش آمده را با حضور در شهرک‌های صنعتی و بازدیدی از کارخانه‌های به خوبی می‌توانید متوجه شوید، واحدهایی که سال‌ها و ماه هاست تعطیل شده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]