اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951022218275500

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران:

کالا صادر نمی‌کنیم، نوسان نرخ ارز به ضرر ماست

کد: 13951022218275500

https://goo.gl/MP78Dk

، تهران , (اخبار رسمی): تسهیلاتی که برای صادرات غیرنفتی در نظر گرفته‌شده باید به تشویق صادرکننده برای حضور موثر در بازارهای صادراتی بینجامد و باید برای خدمات فناوری اطلاعات و تولیدات این زمینه هم در نظر گرفته شود.

کالا صادر نمی‌کنیم، نوسان نرخ ارز به ضرر ماست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران درباره اثرگذاری نرخ ارز بر کسب و کارهای فناوری اطلاعات گفت: هزینه تمام‌شده پروژه‌های فن‌آوری اطلاعات در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار پایین است و در بعضی پروژه‌ها از این نظر با هند توانایی رقابت داریم؛ افزایش نرخ ارز همیشه برای صادرکنندگان مفید بوده است اما نوسان آن در تصمیم‌گیری و تعیین هزینه‌ها و قیمت به‌شدت تعیین‌کننده و البته زیان آور است.

طلایی ادامه داد: درزمینه کاری ما اتمام یک پروژه ماه‌ها طول می‌کشد و اگر این نوسانات ادامه پیدا کند در محاسبه قیمت‌ها باوجوداینکه قیمت تمام‌شده پروژه‌های فناوری اطلاعات در ایران به‌صرفه است، ضربه می‌خوریم.

به‌طور حتم محاسبه نرخ واقعی پروژه به نفع صادرکننده است و نوسان نرخ ارز به زیان شرکت‌ها تمام می‌شود. طلایی با تائید مسئله ادامه داد:صادرکننده در هر شرایطی با نوسان نرخ ارز ضرر می‌کند. اگر قرار باشد بر اساس قیمت‌های ثابت هم قیمت تمام‌شده محاسبه شود، باز صادرکننده زیان می‌بیند. به‌ویژه که ما در فن‌آوری اطلاعات کالا صادر نمی‌کنیم بلکه محصول ما خدمات است و زمانی عرضه می‌شود که چندین ماه از انعقاد قرارداد گذشته است. بسیاری از صادرکننده درزمینه فناوری اطلاعات در پروژه‌های بلندمدت کار می‌کنند و مسئله ارز یک مسئله جدی در پروژه‌های بلندمدت است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار دراین‌باره که خدمات این دسته از تولیدکنندگان به‌عنوان صادرات غیرنفتی شناخته نمی‌شود گفت: هنوز به‌عنوان صادرکننده غیرنفتی اسناد و مدارکی در گمرک نداریم  که تائید کند چقدر صادرات داریم و چقدر ارز وارد کشور می‌کنیم. صادرات خدمات فناوری اطلاعات با صادرات کالا متفاوت است و به همین دلیل صادرات  و پروژه‌های صادراتی ما به شکل کالایی دیده نمی‌شود. تنها در مورد بسته‌های نرم‌افزاری که با گواهی فروش، عرضه می‌شود شکل کالایی پیدا می‌کنیم که آن‌هم نزدیک به 20 درصد از صادرات ماست.

طلایی گفت: اگر قرار است به‌طور آزاد رقابت کنیم نباید محدودیتی برای صادرکننده وجود داشته باشد. تسهیلاتی که برای صادرات غیرنفتی در نظر گرفته‌شده باید به تشویق صادرکننده برای حضور مؤثر در بازارهای صادراتی بینجامد و باید برای خدمات فناوری اطلاعات و تولیدات این زمینه هم در نظر گرفته شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران با اشاره به اینکه صادرکننده درنهایت باید ارز حاصل‌شده را به داخل کشور بازگرداند گفت: باید هزینه‌های تولید را پرداخت کنیم پس باید گردش سرمایه در سیستم واحد تولیدی وجود داشته باشد. نمی‌توان گفت ارز حاصل از صادرات به داخل منتقل نمی‌شود و اجباری و دستوری عمل کردن در این زمینه نتیجه خوبی ندارد. در ابتدای دهه هشتاد صادرکنندگان متعهد به بازگرداندن ارز به سیستم بانکی کشور شدند و آن زمان به نتیجه خوبی نرسیدیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]