اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951023219115811

گزارش پیام هلال از حال و روز جمعیت هلال‌احمر

نیروهای غیور و فداکار داریم، اعتبارات نداریم!

کد: 13951023219115811

https://goo.gl/mxaJUn

، تهران , (اخبار رسمی): اگر نیروهای خدوم هلال‌احمر در جاده‌ها نباشند و به افراد گرفتار در حوادث جاده‌ای کمک نکنند، اگر هنگام وقوع سیل، زلزله و توفان، سرخ‌پوشان هلال‌احمر نباشند که به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند، در این شرایط به آسیب‌پذیرترین کشور جهان در برابر حوادث مختلف تبدیل شویم.

نیروهای غیور و فداکار داریم، اعتبارات نداریم!

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر، در سطحی دیگر، اگر نیروهای داوطلبی وجود نداشتند که در حوزه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی برای آشنایی با مباحث ایمنی و کمک‌های اولیه، فعال باشند و داوطلبانی نبودند که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به نیازمندان نقش‌آفرینی کنند، بی‌گمان در چنین شرایطی میزان تاب‌آوری جامعه به پایین‌ترین سطح می‌رسید و آمار فقر و اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی هم افزایش پیدا می‌کرد.
اما با غیرت نیروهای فداکار هلال‌احمر که بی‌چشمداشت، توان توانمندان را به نیاز نیازمندان می‌رسانند، حالا هلال‌احمر به‌عنوان جمعیتی انسان‌دوستانه و محبوب در جامعه شناخته می‌شود که امید، آرامش و بشردوستی را به جامعه تزریق می‌کند.
بزرگ‌ترین سرمایه این جمعیت مردمی، وجود همین داوطلبان غیوری است که منافع نیازمندان را به منافع شخصی خود ترجیح می‌دهند. این روزها جمعیت هلال‌احمر با این نیروهای نخبه و مثال‌زدنی در بحران مالی جدی ‌بسر می‌برد که ادامه فعالیت‌های بشردوستانه این جمعیت را هم دچار چالش جدی کرده است. بی‌گمان، حمایت دولت و مجلس از بزرگ‌ترین نهاد مردمی کشور می‌تواند بذر امید را در دل نیازمندان بکارد و آنها را به روزهایی آرام‌تر و مطمئن‌تر، نوید دهد.
جمعیت هلال‌احمر، عظیم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور
شکی نیست که بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری، سرمایه‌های انسانی و اجتماعی آن است. بهروز کارخانه‌ای، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان در گفت‌وگو با پیام‌هلال معتقد است: جمعیت هلال‌احمر به عنوان عظیم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور، می‌تواند باعث افتخار دولت و البته کشور ایران باشد.
به اعتقاد این مقام مسئول از آنجایی که اقدامات و اهداف هلال‌احمر با اهداف فرهنگی دولت، همچنین کوشش برای برقراری صلح پایدار میان ملت‌ها آمیخته شده است، می‌توان به این جمعیت مردم‌نهاد به دید یک سرمایه مهم اجتماعی نگاه کرد که این نهاد می‌تواند به عنوان نماد توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز در کشور به فعالیت بپردازد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان خاطرنشان می‌کند: تصمیمات نمایندگان مجلس در راستای حمایت از هلال‌احمر، حاکی از درک مفهوم سرمایه اجتماعی بودن جمعیت است. وقتی به اهداف جمعیت هلال‌احمر می‌نگریم با ساختاری روبه‌رو می‌شویم که مجلس وظایف بزرگی را برعهده آن نهاده است که البته برای انجام این وظایف و همینطور حفظ این سرمایه اجتماعی، نیازمند حمایت دولت هستیم.
کارخانه‌ای با اشاره به اینکه امروزه در جهان، حرف اول و آخر را سرمایه‌های اجتماعی می‌زند، تاکید می‌کند: کشور ما امروزه نیازمند این است که مشکلاتش را با سرمایه‌های اجتماعی خود حل کند که بارزترین شاخص آن، جمعیت هلال‌احمر است، چراکه به دست خود مردم اداره می‌شود، بنابراین نمایندگان مجلس نیز باید نه به عنوان یک ارگان هزینه‌بر، بلکه به عنوان یک سرمایه اجتماعی بی‌نظیر به تداوم فعالیت‌های آن کمک کنند.
به گفته این مقام مسئول در ایران 360 شهر داریم که در هر شهر چند پایگاه جمعیت وجود دارد. همگی اعضای این پایگاه‌ها، اعضای داوطلب جمعیت هستند. حال در نظر بگیرید که اگر این پایگاه‌ها در شهرها تعبیه نمی‌شد، دولت مجبور بود با هزینه هنگفتی برای استخدام نیرو و برقراری این پایگاه‌ها مواجه شود.
به باور کارخانه‌ای نباید فراموش کرد که به‌واسطه آموزش به اعضای جمعیت هلال‌احمر است که هزینه سلامت دولت کاهش پیدا می‌کند. این آموزش‌ها با وجود طرح‌های متفاوتی مثل «طرح خادم» و «طرح دادرس» به خانواده‌ها و مدارس نیز تزریق می‌شود. از طرف دیگر به‌واسطه وظیفه نوع‌دوستی و تعاونی که بین اعضای جمعیت رواج دارد، روحیه بزهکاری و آسیب اجتماعی نیز کنترل می‌شود. البته همه اینها در شرایطی محقق می‌شود که حمایت همه‌جانبه‌ای برای ماندگاری جمعیت ارائه شود.
اگر اعتباری که جمعیت نیاز دارد، تامین نشود به قول این گفته مسئول دیگر نباید از جمعیت در حوادث جاده‌ای و کوهستانی، انتظار امدادرسانی داشت. دیگر نباید منتظر باشیم که جمعیت حل مشکلات دارویی، آموزش و پیشگیری از بروز برخی حوادث را انجام دهد. در این صورت فعالیت‌های جمعیت نیز مثل برخی کشورهای دیگر، به یکسری فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه کوچک تبدیل می‌شود. در حالی که در اساسنامه و تاییدیه‌ای که به امضای مجلس رسیده است، وظایف خطیرتری برای هلال‌احمر در نظر گرفته شده است.
به‌روزرسانی تجهیزات هلال‌احمر، نیازمند اعتبار است
بدون تجهیزات امروزی، فعالیت‌های امدادی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. حمید ره‌انجام، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین در گفت‌وگو با پیام هلال می‌گوید:همانطور که تکنولوژی در همه عرصه‌های اجتماعی پیشرفت کرده است، آموزش‌ها، تجهیزات کاربردی نجات، خودروها، آمبولانس‌ها و همینطور تکنولوژی نجات در دریا و هوا نیز باید به‌روزرسانی شود که این امر نیازمند اعتبارات و منابع مالی ویژه است.
به عقیده این مقام مسئول ایران از جمله کشورهای حادثه‌خیز منطقه است که نحوه مقابله با این حوادث، علم و تجهیزات مخصوص به خود را می‌طلبد، بنابراین مدیران دستگاه‌های خدمت‌رسان مثل هلال‌احمر باید از تمامی منابع خود به نحو احسن استفاده کنند که این هدف هم جز با تخصیص اعتبارات کافی محقق نخواهد شد.
ره‌انجام خاطرنشان می‌کند:نیروی انسانی موجود در جمعیت، علاوه بر کارکنان آن، داوطلبانی از جنس خود مردم هستند که با اراده شخصی، فداکاری و حسی انسان‌دوستانه، خود را وقف هدفی والا کرده اند که آن، نجات جان نوع بشر است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین تاکید می‌کند:باید با ارائه آموزش‌های تکمیلی و تخصصی و همینطور در اختیارگذاشتن امکانات و تجهیزات، قدم‌های محکمی را برای ارتقای سطح آمادگی کشور در برابر حوادث برداریم. از جمله این امکانات امدادی مورد نیاز، تجهیزات فردی برای برخورد با حوادث مختلف، همچنین در اختیارگذاشتن تجهیزات نجات به‌روز شده است.
به باور این مقام مسئول جمعیت هلال‌احمر از جمله دستگاه‌هایی است که نیروهای خود را به‌صورت مداوم آموزش می‌دهد و با وجود هزاران نیروی داوطلب که با امکانات اندک هلال‌احمر فعالیت می‌کنند، خدمات باکیفیتی را به جامعه ارائه می‌کنند. این در حالی است که ارزش ریالی این خدمات، اگر بر دوش دولت باشد، بودجه سرسام‌‌آوری را رقم خواهد زد.
به اعتقاد ره‌‌انجام اینجاست که دولت و نمایندگان مجلس باید برای صیانت از حقوق مردم شریف ایران، حفظ انگیزه داوطلبان و نجاتگران، همچنین ارائه برنامه‌های متنوع اجتماعی، با نگاه حمایتگرانه‌تری به جمعیت هلال‌احمر توجه کنند، چراکه اعضای مجلس شورای اسلامی، نمایندگان همین مردمی هستند که در مواقع آسیب و بحران، از خدمات داوطلبان بهره‌مند می‌شوند.
ره‌انجام ابراز امیدواری می‌کند: امیدواریم با تلاش نمایندگان محترم مجلس، به‌خصوص در کمیسیون‌های اجتماعی، تلفیق و بهداشت و درمان، حداقل موضوع بازگشت حق ثبت اسناد رسمی برای جمعیت هلال‌احمر محقق شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه