اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951025220135500

بر اساس گزارش بانک جهانی

رشد صادرات جهان آهسته‌تر می‌شود

کد: 13951025220135500

https://goo.gl/xNXEjP

، تهران , (اخبار رسمی): کاهش قیمت و تضعیف تجارت جهانی ادامه دارد. این موضوع باعث ایجاد شرایطی برای به چالش کشیدن صادرات کالا در بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه شده است. با توجه به چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2016، صادرات در این کشورها رشد آهسته‌تری نسبت به واردات داشته‌است.

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، تجارت راکد جهانی و سرمایه‌گذاری آرام سال سخت دیگری را برای اقتصاد جهان رقم‌زده است. البته انتظار می‌رود که در سال 2017 با عقب کشیدن موانع فعالیت در بازارهای نوظهور و صادرات کالا در اقتصادهای درحال‌توسعه در این وضعیت بهبود تدریجی رخ دهد.

رشد اقتصادی در سال 2016 در پایین‌تر حد خود پس از بحران اقتصادی جهان در حدود 2.3 درصد تخمین زده‌شده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2017 به 2.7 درصد برسد.

همچنین انتظار می‌رود که در سال 2017 با رشد اقتصادی در بازارهای در حال ظهور و درحال‌توسعه، موانع فعالیت برای صادرات کالا و تقاضای داخلی از بین برود.

بازارهای در حال ظهور و درحال‌توسعه (EMDEs) در سال 2016 حدود 3.4 درصد رشد اقتصادی داشته‌اند که کمی پایین‌تر از پیش‌بینی هااست.

از طرف دیگر در صادرات رشد 0.3 درصدی رخ داده است. در این میان بهبود وضعیت صادرات در برزیل و روسیه و افزایش جزیی در قیمت کالاها، ضعف صادرکنندگان دیگر را جبران کرده است. اما در طرف مقابل، در واردات کالا، رشد 5.6 درصدی در سال 2016 رخ داد که منعکس‌کننده افزایش تقاضای داخلی بعضی کشورها بوده است.

به‌طورکلی پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی کشورهای EMDEs در سال 2017، 4.2 درصد و برای سال 2018-19، 4.7 درصد باشد. این وضعیت می‌تواند به‌طور عمده در بهبود شرایط صادرکنندگان کالا اثرگذار باشد.

رشد صادرات در خاورمیانه و شمال افریقا چگونه است؟

برای اقتصادهای صادرکننده نفت، باوجود رشد قوی صادرات در جمهوری اسلامی ایران، بهبود ایجادشده است. اما این رشد در سال 2018 در مقابل اواسط سال 2016 کمی کندتر از حد انتظار خواهد بود. این موضوع هم به دلیل برنامه تثبیت مالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و عراق و محدودیت ظرفیت تولید نفت در عراق است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]