اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951026220786226

بانک مرکزی گزارش داد

تغییر قیمت کالاهای اساسی در یک سال اخیر

کد: 13951026220786226

https://goo.gl/VXHYYS

، تهران , (اخبار رسمی): بر اساس آماری که بانک مرکزی هر ماه از نرخ کالاهای اساسی ارائه می‌کند،امسال تورمی نزدیک به 50 درصد در این کالاها به چشم می‌خورد. در مقایسه با خبر مسرت بخش کاهش نرخ تورم، رشد قیمت کالاهای اساسی که نیاز تمام افراد یک جامعه به آن گره خورده، نگرانی هایی برای مردم ایجاد کرده است.

رشد50 درصدی کالاهای اساسی طی یک سال

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، خرداد ماه امسال در واقع نزدیک یک هفته مانده به ماه رمضان که تب و تاب خرید در بازار کالاهای اساسی و اقلام پرمصرف بالا می‌رود، همه چیز آماده یک رونق موقت برای فروشندگان این نوع اقلام است چراکه مردم خواه ناخواه نیازمند خرید کالاهای اساسی خواهند بود از این رو با افزایش قیمت برخی از این کالاها مواجه شدیم.
دو ماه بعد یعنی مردادماه شاهد رشد ناگهانی قیمت کالاهای اساسی در بازار بودیم به طوری که آمارهای بانک مرکزی نیز نمی‌توانست آن را کتمان کند و مردم معتقد بودند که قیمت این کالاها ترمز بریده است. قیمت برنج،حبوبات،مرغ،قند و شکر، تخم‌مرغ و چای هر هفته نسبت به هفته قبل روند افزایشی را طی می‌کرد.
حتی اگر صرفاً به گزارش‌های بانک مرکزی نیز استاد شود بر اساس گزارش مرداد ماه قیمت تخم‌مرغ 13.2 درصد، برنج 1.8 درصد، حبوبات 2.4 درصد، گوشت مرغ 10.9 درصد، قند و شکر 5.3 درصد و چای 0.1 درصد نسبت به هفته پیش از اعلام این آمار افزایش یافته است و این در حالی است که مردم در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها با برخی گرانفروشی‌ها نیز مواجه می‌شدند که به طور محسوس و نامحسوس حکایت از عدم کنترل دستگاه‌های نظارتی بر بازار داشت.
آمارها حاکی از آن است که مهرماه نیز با افزایش قیمت 4 گروه از کالاهای اساسی مواجه بوده‌ایم، گویا جزء وظایف است که هر دو ماه باید قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا کند.
گزارش رسمی دولت از متوسط قیمت خرده‌فروشی کالاهای اساسی در مهر ماه نشانگر این است که قیمت4گروه کالاهای اساسی شامل گوشت قرمز، تخم‌مرغ، روغن نباتی و چای در هفته منتهی به 16 مهرماه، نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب 0.1 درصد، 0.4 درصد، 0.3 درصد و 0.5 درصد افزایش را نشان داشته است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به شانزدهم مهرماه امسال، در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه 0.5 درصد و بهای تخم‌مرغ معادل 0.4 درصد افزایش یافت. در گروه برنج و حبوبات قیمت برنج داخله درجه دو 0.4 درصد و لپه‌ و نخود معادل 0.9 درصد افزایش داشت. گروه در میوه‌ها و سبزی‌های تازه نیز بهای سیب گلاب معادل 3.6 درصد، ‌ انار 4.7 درصد، خربزه 2.3 درصد و به ویژه گلابی 26.3 درصد، بادمجان معادل3.6 درصد و سبزی‌های برگی نیز 0.1 افزایش یافت. در گروه گوشت قرمز و مرغ نیز قیمت گوشت گوسفند معادل 0.3 درصد با افزایش مواجه شد. همچنین بهای قند 0.1 درصد، روغن‌نباتی جامد معادل 0.7 درصد و چای خارجی و روغن‌نباتی مایع هر یک 0.3 درصد افزایش داشت.
همچنین بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی کالاهای اساسی را در هفته منتهی به 23 مهرماه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ 6 گروه کالایی نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت. این آمار نشان می‌دهد، قیمت تخم‌مرغ 2.5 درصد، برنج 1.1 درصد، حبوب 0.4 درصد، میوه‌های تازه 0.5 درصد، گوشت مرغ 9.8 درصد و روغن‌نباتی 0.1 درصد رشد داشته است.
گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی در هفته سوم مهرماه در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، قیمت لبنیات 3.5 درصد، تخم مرغ 13.9 درصد، برنج 51.7 درصد، حبوب 23.5 درصد، میوه‌های تازه 3.1 درصد، گوشت قرمز 9.1 درصد، گوشت مرغ 6 درصد، قندوشکر 45.1 درصد، چای 16.5 درصد و روغن نباتی 6.6 درصد رشد قیمت داشته‌اند.
پس از این افزایش قیمت‌های پی در پی اکنون نوبت آبان ماه است که خود را به رخ ماه‌های قبل بکشد. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی در هفته منتهی به 14 آبان ماه، قیمت کالاهای اساسی در 5 گروه با افزایش قیمت مواجه شده و حبوبات، سبزی، گوشت مرغ، چای و روغن گرانی را تجربه می‌کنند.میزان افزایش قیمت سبزی‌های تازه نسبت به هفته قبل از تاریخ اعلام شده 4.3 درصد، حبوبات 1.1 درصد، گوشت مرغ 0.3 درصد، چای 0.4 درصد و روغن نباتی 0.3 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد.
جالب توجه است که بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از هفته منتهی به 21 آبانماه، هفت گروه کالایی چای، قند و شکر، گوشت قرمز، روغن‌نباتی،سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و تخم‌مرغ نسبت به هفته گذشته، باز هم گران شدند. این آمار نشان می‌دهد که تخم‌مرغ با 1.1 درصد، میوه‌های تازه 0.7 درصد، سبزی‌های تازه 4.9 درصد، گوشت قرمز 0.1 درصد، قند و شکر 0.1 درصد، چای 1.3 درصد و روغن‌نباتی 0.1 درصد افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.
امسال در گزارش های ماهیانه بانک مرکزی شاهد رشد قیمت در 3 تا 5 گروه از کالاهای اساسی بودیم اما بر اساس آخرین گزارش این بانک دی ماه با افزایش قیمت در 7 گروه از کالاهای اساسی بوده‌ایم.
جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از افزایش هفت گروه کالایی ظرف یک هفته ابتدایی دی ماه دارد؛ بر این اساس میوه ظرف یک هفته 4 درصد گران شده است. این گزارش‌ حکایت از افزایش قیمت هفت گروه کالایی لبنیات، برنج، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه در هفته منتهی به سوم دیماه امسال دارد. 
 این گزارش حاکی است، قیمت لبنیات در این هفته نسبت به هفته قبل از آن، 1.5 درصد، برنج 0.1 درصد،حبوبات 1.9درصد، میوه‌های تازه 4.1 درصد و سبزی‌های تازه 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد، این در حالی است که بهای گوشت قرمز 0.6درصد و گوشت مرغ نیز0.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.
این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از مردم کشور برای تهیه مایحتاج روزانه خود دچار مشکلات زیادی هستند و افزایش قیمت کالاهای اساسی جزفشار بر این خانوارها،تهیه نیازهای فرزندان برای بهداشت،ادامه تحصیل و ... که به رشد جامعه نیز منجر می‌شود لطمه وارد می‌کند.
این افزایش نرخ‌ها و افزایش نیازمندان به کمک در حالی رخ می‌دهد که قشر مرفه جامعه که کمتر از یک سوم جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند بر اساس آمارهای فائو سالی 35 میلیون تن دور ریز غذا دارند.  این رقم معادل غذای 15 میلیون نفر است. اعدادی که در ذهن به سختی جا می گیرد اما می تواند شرایط زندگی تعداد زیادی از افراد جامعه را دگرگون کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی