اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961118280826226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

توسعه CNG منجر به کاهش واردات بنزین می شود

کد: 13961118280826226

https://goo.gl/7FLgFa

، تهران , (اخبار رسمی): نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص فواید CNG گفت: CNG یک انرژی است که از بنزین و گازوئیل بسیار پاک‌تر است و آلودگی کمتری دارد و افزایش مصرف و توسعه آن قطعا منجر به کاهش و مدیریت واردات بنزین می‌شود.

توسعه CNG منجر به کاهش واردات بنزین می شود
توسعه CNG منجر به کاهش واردات بنزین می شود

علی ادیانی در گفت و گو با خبرنگار نسیم اقتصاد با بیان اینکه مذاکراتی برای تجدید نظر و کاهش قیمت CNG انجام شده است؛ ولی به نتیجه نرسیده‌ایم، تصریح کرد: برای توسعه CNG، باید به گونه‌ای قیمت تعیین شود که برای مردم انگیزه ایجاد کند و آنها را به سمت این سوخت تشویق کند و همچنین مردم را از رفتن به سمت جایگاه‌های بنزین بازدارد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه CNG یک انرژی است که از بنزین و گازوئیل بسیار پاک‌تر است و آلودگی کمتری دارد، بیان کرد: از نظر به صرفه بودن و اقتصادی بودن این صنعت برای کشور باید برای توسعه آن به کاهش قیمت‌های CNG بپردازیم و از واردات بی رویه بنزین جلوگیری کنیم. دوﻟﺖ و وزارت ﻧﻔﺖ در ﺻﻮرت ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻗﯿﻤﺖ CNG ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﻤﻦ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰه ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺣﺎﻣﻞ اﻧﺮژی ﺑﺪون ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮﯾﻦ اﻗﺪام و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﮔذاری ﻣﺠﺪد ﺣﺠﻢ واردات ﺑﻨﺰﯾﻦ را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﺪ.

ادیانی با بیان اینکه افزایش مصرف CNG و توسعه آن قطعا منجر به کاهش واردات بنزین می‌شود، گفت: براساس معیار جهانی، قیمت  CNG 20 درصد قیمت بنزین است، با تحقق و اجرای این فرمول قیمت هر متر مکعب CNG تقریبا 200 تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بحث بنزین و جایگاه‌های سوختی که مربوط به آن است مشکلی وجود ندارد، گفت: در بخش مربوط به CNG، با این که در شروع فعالیت این جایگاه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردار بوده‌ایم، اما بعد از سیر روند نزولی آن، اکنون  با توقف رشد این صنعت روبرو شده‌ایم.

ادیانی ادامه داد: بعد از توقف رشد CNG، افراد برای بهره‌مندی از این سوخت باید در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندند و وقت زیادی را برای سوخت گیری از دست می‌دادند که همین موضوع عاملی  برای بی انگیزه گی در استفاده از این سوخت شد.

وی با اشاره به بی انگیزگی مردم برای استفاده از جایگاه‌های CNG گفت: اختلاف نرخ بنزین و CNG دومین عاملی است که باعث بی انگیزگی مردم برای استفاده از این سوخت ارزان قیمت به حساب می‌آید. بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که این دو عامل باعث شده است که صنعت CNG از رشد بازبماند و استقبال کمتری از آن شود.

ادیانی با اشاره به اینکه توسعه و راه اندازی جایگاه‌های CNG در همه جا ساده نیست و گاهی با مشکل روبرو است، اظهار داشت: این موضوع حتی مشمول بنزین هم می‌شود. به عنوان مثال در شمال شهر تهران که قیمت زمین بالا است، احداث جایگاهی به منظور ایجاد چنین صنعتی سخت خواهد بود. بنابراین معتقدم باید به فکر توسعه این صنعت در شهرستان‌ها باشیم چرا که فضا برای توسعه در این مناطق به نسبت شهرهایی که زمین برای ایجاد زیرساخت‌ها گران و غیر اقتصادی هستند بهتر و راحت‌تر است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تولید خودرو با پایه گاز سوز باید از ابتدا و در شرکت تولید کننده صورت بگیرد، گفت: توانمندی تولید خودروهای پایه گازسوز در کشور وجود دارد شاید ناتوانی در این  موضوع  دلیل دیگری در توسعه نیافتن صنعت CNG به شمارآید. اگر چه ممکن است، ورود خودرویی که پایه‌اش تنها CNG بوده و سوخت دیگری استفاده  نمی‌کند در عمل مشکل ساز باشد؛ ولی قطع به یقین با توسعه زیر ساخت‌ها، مسأله مرتفع خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته