اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961118280996226

اختصاصی نسیم‌اقتصاد:

تاثیر رشد ناگهانی دلار بر واردات و صادرات

کد: 13961118280996226

https://goo.gl/U3Jixy

، تهران , (اخبار رسمی): روز گذشته صرافی‌ها به دلیل شرایط خاص بازار فروش از فروش دلار سرباز زده و با متوقف کردن فروش خود درانتظار ثبات بازار ارز بودند.

تاثیر رشد ناگهانی دلار بر واردات و صادرات
تاثیر رشد ناگهانی دلار بر واردات و صادرات

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، با افزایش تقاضای میل مردم به خرید دلار و سیاست‌های ناصحیح دولت، گویا قرار نیست ثبات به بازار ارز برگردد.

 در این میان برخی از کارشناسان احتمال تکرار شدن وقایع سال ۱۳۹۰ را برای بازار ارز پیش بینی می‌کنند. زمانی که عده‌ای سودهای کلان بردند و عده‌ای هم یک شبه ورشکست شدند. دوره بی ثباتی که عملا به ضرر اقتصاد تمام شد. از سوی دیگر با کاهش نرخ‌های سود بانک‌ها و سرگردانی پول‌های خارج شده از بانک‌ها نگرانی برای رخ دادن اتفاقات مشابه سال 90 و دامن زدن به التهابات آن روزها را بیشتر تقویت می‌کند. به طوری که به گفته شاهدان عینی در هفته‌های اخیر شکل‌گیری صف طولانی برای خرید دلار در خیابان فردوسی کاملا مشهود بود. صف‌هایی که اکثرشان را مردم عادی تشکیل می‌دهند.

این نوسانات نه تنها بازار ارز، طلا بلکه بر واردات و صادرات کالاهای اساسی نیز نقش پررنگی داشته است. 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در مصاحبه با نسیم اقتصاد در خصوص نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر واردات و صادرات کالاها گفت: در شرایطی که امکان تولید و رقابت با کالاهای صادارتی از لحاظ قیمت و کیفیت وجود نداشته باشد، کالاهای داخلی توان تولید کالاها و خدماتی قابل عرضه دربازار رقابتی باشد، در چنین شرایطی مقدور نیست و مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران به اندازه‌ای زیاد است که چشم انداز نوید بخشی برای کالاها وجود ندارد. 

عضو انجمن علمی‌ اقتصاد اسلامی‌ ایران ادامه داد: رکود عمیقی در فضای اقتصادی در شرایط کنونی حاکم است که البته با گران شدن دلار در واردات کشور نقش مثبتی داشته است و از آنجایی که  نوسانات نرخ ارز و کم و زیاد شدن قیمت نفت دراین روزها رشد شتابانی داشته است. لذا واردکنندگان با گران شدن نرخ دلار تمایلی به واردات کالا از خود نشان نمی‌دهند و همین امر درکاهش واردات نقش بسزایی داشته است. 

موسایی بیان کرد: اقتصاد ما دچار آشفتگی است و متاسفانه اقدامات دولت قادر نبوده تا اقتصاد را از حالت رکود خارج سازد؛ همچنین سیاست‌های نادرست مالی باعث شده است تا رکود عمیقی بر فضای اقتصادی حاکم شود و دولت‌ها به بهانه کنترل تورم به جای حل کردن مشکل تورم،  به ایجاد رکود بی سابقه ای دامن زدند که این امر باعث ایجاد فضایی پرریسک برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده است.

او اظهار کرد: دولت باید تلاش کند تا نرخ ارز را کنترل کند و در صورتی که موفق به ایجاد فضای باثبات در اقتصاد نشود مردم همچنان به سمت خرید معاملات نقدی مانند طلا، ارز و سفته می‌روند و درصورتی که تمهیداتی برای کنترل بازار ارز صورت نگیرد اوضاع بدتر از قبل خواهد شد. 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران علت به وجودآمدن شرایط متلاطم اقتصادی را درکشور اینگونه عنوان کرد و گفت: دلایل صعودی شدن نرخ ارز را می‌توان به عوامل متعددی مرتبط دانست از جمله اینکه دراین فصل از سال تقاضا برای ارز برای رفتن به سفرهای نوروزی طبیعی است و از سوی دیگر ثابت نگه داشته شدن نرخ ارز در طول سال‌های قبل باعث تجمیع این فشارها شده است و در نتیجه اعمال سیاست‌های کنترل مصنوعی ارز در سال‌های قبل باعث آزاد شدن ناگهانی فشار ارز شده است همچنین ناآرامی‌های اخیر در کشور درجه ریسک اقتصادی را در کشور افزایش داد و هراس مردم از سرمایه گذاری را به دلیل ناآرامی‌های اخیر کشور افزایش داد  که همه این عوامل ارتباط معنی داری با افزایش ناگهانی نرخ ارز دارند. 

این اقتصاددان افزود: گذشته از عوامل داخلی مسائل خارجی نظیر ترس از تحریم، برقراری تحریم‌های جدید، مشکلاتی که درنقل وانتقال پول، نوسانات قیمت نفت و کالاهای صادراتی دردنیا با آن مواجه هستیم و همچنین افزایش تنش‌های حکومت با کشورهای غربی موجب شده است تا ریسک سرمایه گذاری نسبت به گذشته بالاتر رفته و نتیجه این شود که مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و روی‌آوری به بازار بورس به سمت دلار و طلا روی آورند. 

از سوی دیگر محمدقلی یوسفی در گفتگو با نود اقتصادی  اعمال سیاستگذاری‌های سیاسی از سوی دولت را راه حل مناسبی دراین شرایط توصیف کرد و گفت: برنامه‌هایی که دولت برای عرضه ارزان‌تر ارز و سکه در بازار در پیش می‌گیرد به نوعی کسب درآمد برای دولت محسوب می‌شود تا بتواند با دخالت در قیمت‌های بازار بخشی از کسری‌های بودجه خود را در بازار تامین کند. بنابراین اگر هدف دولت کنترل قیمت‌ها در بازار است باید قیمت دلار را در بازار کنترل کند و قیمت سایر کالاهای اساسی را نیز در بازار پایین بیاورد پس  در چنین شرایطی است که می‌توانیم انتظار کنترل قیمت‌ها در بازار را داشته باشیم، بنابراین به نظر می‌رسد سیاست‌های اعمال‌شده دولت در خصوص کنترل شرایط اشتباه بوده و لازم است دولت راه‌حل‌های اساسی برای کنترل بازار در پیش گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | بانک، بیمه و سرمایه