اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951107227225500

حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد

«ارز فیوچر» راهی برای متعادل کردن بازار

کد: 13951107227225500

https://goo.gl/idRgEs

، تهران , (اخبار رسمی): بالا رفتن قیمت دلار هیچ مبنایی نداشت چراکه پول فروش نفت افزایش پیداکرده و موقعیت ارزی کشور در حال حاضر نسبت به سال گذشته بسیار مثبت‌تر شده است. بنابراین نیاز ارزی کشور باید عملا کمتر باشد تا بتواند قیمت ارز را افزایش دهد.

«ارز فیوچر» راهی برای متعادل کردن بازار

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در همین رابطه گفت: این روزها مساله انتخابات آمریکا مطرح بود. اقدامات رییس‌جمهوری جدید این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. این در حالی است که ایران کمترین ارتباط تجاری را با امریکا دارد.

وی ادامه داد: بنابراین تغییرات اینچنینی نباید اثرات منفی و مثبتی روی اقتصاد ایران داشته باشد. حالا هم که ترامپ روی کار آمده و خبری هم از برخوردهای آنچنانی در این کشور دیده نمی‌شود قیمت دلار آرام‌آرام متعادل می‌شود. البته صحبت‌های آقای طیب نیا در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص قیمت دلار هم واقعیت‌هایی بود که مطرح شد. ایشان آن روز اعلام کرد که «دولت به‌دنبال افزایش نرخ ارز برای افزایش درآمدهای خود نیست. دولت اگر کمی عقل داشته باشد که دارد، می‌داند که در آستانه انتخابات نباید نرخ ارز را بالا برد، زیرا این امر برای عامه مردم بسیار بااهمیت است. دولت عقل سیاسی دارد و می‌داند که شرایط فعلی زمان مناسبی برای افزایش نرخ ارز نیست، همچنین یکی از متغیرها در اقتصاد کلان نیز نرخ ارز است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: بنابراین این که قیمت دلار بالا رفته بود باید به دلیل مشکلات ارزی می بود که درواقع این طور هم نبود. البته ارز به‌وفور در کشور وجود ندارد، اما به‌یک‌باره ظرف ده روز قیمت دلار به بالای 4 هزار تومان برسد، نشان می‌دهد که اثر منفی روانی بوده است چرا که در کشور مشکل ارزی نداشته‌ایم و فروش و قیمت نفت هم کاهش نداشته است. هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاده است پس دلیلی هم ندارد قیمت دلار بالا رود.

وی اظهارکرد: تنها اثرات منفی واقعی این مدت این بوده است که قیمت دلار در بازارهای جهانی نسبت به یورو تقویت‌شده است. این مساله قابل‌قبول است. بنابراین در بازار ایران هم می‌توانست 4 تا 5 درصد تغییر کند. اما تغییری که در بازار ایران اتفاق افتاد تغییر 15 درصدی بود.

سلیمی همچنین گفت: البته موضوع دیگری هم در ساختار دولت اتفاق افتاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد تعرفه‌هایی که می‌توانستند ارز مبادله‌ای دریافت کنند را کاهش داد، در حال حاضر تنها دارو و چند قلم کالای دیگر می توانند ارز مبادله ای دریافت کنند. بنابراین این تعرفه‌ها حالا به تقاضای ارز آزاد هجوم آورده اند. این مساله هم خودبه‌خود باعث افزایش تقاضا و قیمت دلار بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: با این‌حال آنچه پیشنهاد ما به‌عنوان فعال اقتصادی و هیات نمایندگان اتاق تهران است این است که باید بازار خریدوفروش ارز فیوچر را عملی کرد. به‌طور مثال کسی صادرات انجام می‌دهد و 5 ماه دیگر ارز او به دستش می‌رسد، از سمت دیگر هم فردی 5 ماه دیگر به ارز نیاز دارد. این دو نفر می توانند ارزشان را با هم رد و بدل کنند. ساختار این موضوع نوشته‌شده و در بورس است. اگر این موضوع عملی شود به نظر من ارز به حالت تعادل و طبیعی برمی‌گردد. البته اینکه این حالت طبیعی روی چه قیمتی قرار بگیرد معلوم نیست. اما به هرحال این مقدار نوسان ظرف ده روز واقعا برای اقتصاد کشور ناسالم است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]