اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951111229165500

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران:

نگاه سفارتخانه‌های ایران اقتصادی شود

کد: 13951111229165500

https://goo.gl/K7SA56

، تهران , (اخبار رسمی): مساله بخش خصوصی با رایزنان بازرگانی این است که فعالان اقتصادی ایران معتقدند رایزنان بازرگانی و سفارت‌خانه‌های ایران بیشتر نگاه سیاسی دارند و کمتر به مسائل اقتصادی می‌پردازند.

نگاه سفارتخانه‌های ایران اقتصادی شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، وزارت امور خارجه به لحاظ ضرورت و به دلیل وقوع جنگ، تحریم‌ها و مسائل مربوط به حقوق بشر، وزارتخانه‌ای سیاسی- امنیتی بوده است. در بدو ورود به این وزارتخانه اعلام شد که سیاست خارجی ما باید در خدمت توسعه کشور باشد تا پیش‌ازاین سیاست خارجی کشور برای توسعه هزینه ایجاد کرده بود و اکنون این هدف تعیین شد که این وزارتخانه در خدمت توسعه باشد.

بر اساس این گزارش، هرچند که محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد اما قائم‌مقام وزارت خارجه به‌عنوان مسئول اقتصادی وزارتخانه تعیین شده و به سفارتخانه‌های خود در سایر کشورها تیز تاکید شد که بر اساس عملکرد اقتصادی‌شان به آن‌ها نمره داده شود همچنین دستور داده‌ شد که در سفارتخانه‌ها به روی همه به‌ویژه بخش خصوصی باز باشد.

رضی حاجی‌آقا میری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران درباره رایزنان بازرگانی اعلام کرد: نیت و تقاضای بخش خصوصی درباره رایزنان بازرگانی با نیت وزارت خارجه متفاوت است. البته روی این مساله در کمیسیون صادرات اتاق تهران و همین‌طور در اتاق ایران کار کارشناسی زیادی صورت گرفته است. در این جلسات مسئولان مربوطه دعوت‌شده و با آن‌ها صحبت شده است. ولی نکته اینجاست که به گفته وزیر امور خارجه و سازمان توسعه تجارت رایزن و وابسته بازرگانی به‌طورکلی باید کارمند دولت باشد و امکان ندارد این فرد از بخش خصوصی باشد.

رضی حاجی‌آقا میری ادامه داد: البته این نکته محرز است. ما هم اصراری نداریم این اقدامات از بخش خصوصی انجام شود اما موضوع این است که این افرادی که به‌عنوان رایزن بازرگانی به سفارت‌خانه‌ها می‌روند نگاهشان روی مبحث اقتصاد و تجارت بسیار ضعیف و فعالیت آن‌ها بسیار ناچیز است. همچنین درعین‌حال نگاه‌ها بیشتر سیاسی است تا اقتصادی.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران تاکید کرد: اگر وزارت امور خارجه بتواند این نگاه را تغییر دهد خب نظر بخش خصوصی هم تأمین می‌شود اما در غیر این صورت باید دفاتر بخش خصوصی در این مراکز تعبیه شود و اگر وزارت خارجه خودش نمی‌تواند به این مباحث توجه کند از این دفاتر بازرگانی که توسط بخش خصوصی در کشورهای دیگر تأسیس‌شده است کمک بگیرد. با این روش این فرایند تصحیح خواهد شد. به‌هرحال موضوع مهم این است که با این شکل رابطه اقتصادی از طریق سفارت‌خانه با کشورهای جهان نمی‌توان امیدوار بود که توسعه صادرات رخ دهد.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، کشورهای خارجی وابسته بازرگانی‌شان حتماً نگاه اقتصادی و تجاری دارد. حتی سفیر کشورهای خارجی هم بیشتر نگاه اقتصادی دارد تا سیاسی. البته آن‌ها هم از بخش خصوصی نیستند و درواقع دولتی هستند، اما مانند سفرای ایران نگاه سیاسی صرف ندارند. او ادامه داد: آقای ظریف اعلام کردند که سفرای ایران فعلاً این‌طور نیستند و نگاه اقتصادی ندارند. بر اساس صحبت‌های آقای ظریف نگاه سفرای ایران بیشتر سیاسی است. اما این نگاه سیاسی آن‌قدر قوی است که کاملاً باقی نگاه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]