اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951120233505500

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران:

عرضه مس در بازار به صفر رسید

کد: 13951120233505500

https://goo.gl/RcJXIK

، تهران , (اخبار رسمی): این موضوع و توقف تولید واحدهای صنعتی مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند، حال در نظر بگیرید واحدها در پرداخت اقساط بانکی، عیدی و حقوق کارکنان در شب سال نو و.. دچار مشکلات جدی شوند و نتوانند بدهی‌ و تعهدات را به بانک‌ها، واحدهای دیگر و حتی مشتریانشان که معمولا پروژه2های ملی هستند را عملیاتی کنند.

عرضه مس در بازار به صفر رسید

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، علیرضا کلاهی صمدی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران می‌گوید عرضه مس در کشور از سوی شرکت های بزرگ تقریبا به صفر رسیده است و این موضوع باعث شده تا شرکت های تولید کننده تجهیرات حوزه صنعت برق کشور با مشکلات بسیاری رو به رو شوند.

وی که از حدود یک ماه پیش هشدارهای بسیاری درباره کاهش عرضه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی داده بود، گفت: شرکت های بزرگ مس کشور بابهانه اورهال عرضه مواد اولیه را در بازار متوقف کرده اند و به صفر رسانده‌اند در حالی که خبرهایی که داریم نشان می‌دهد هفته ای 700 تا 1000 تن مس به خارج از کشور صادر می شود و در این بین همه کارخانه های کشور در این حوزه شامل ایران ترانسفر، شرکت های برقی و تاسیساتی، کارخانه های کابل سازی، لوله سازی، ورق سازی و...خوابیده اند و بازار در آستانه تنش جدی قرار گرفته است.

او با بیان اینکه مسئله عدم عرضه مس در بازار بسیار جدی است، گفت: حدود دو ماه است که عرضه مس در بازار اصلا به میزان کافی نبوده و همین موضوع موجودی انبار مواد اولیه کارخانه ها و واحدها را تقریبا خالی کرده بود و حالا در این شرایط می بینیم که عرضه را نیز به صفر رسانده اند و می بینیم که مس را که شرکت های خودمان نیاز جدی به آن دارند، صادر می کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به کارگروهی که برای تهیه گزارشی از این موضوع برای معاون اجرایی رئیس جمهور در اتاق ایران تشکیل شده است، می‌گوید: در جلسه‌ای که هفته گذشته در این ارتباط داشتیم شاهد این بودیم که مسئولان شرکت ملی مس ایران که از انفال استفاده می‌کنند و تقریبا یکی از معادن مس جهان را در اختیار دارند و با هزینه بسیار پایین و حمایت های دولتی کارش را پیش می‌برد، وقتی به این نقطه می‌رسد ادعا می‌کنند که بخش‌خصوصی هستند و وظیفه‌ای در مقابل شرکت‌های دیگر و تامین مواد اولیه آن‌ها ندارند و بحث ما الان با دولت سر این هست که این شرکت ها و صنایع مادر نباید نگاه سوداگرانه و کسب حداکثر سود را نسبت به مصرف کنندگان داخلی خودشان داشته باشند، شرکت هایی که با حمایت ها و منابع ملی اداره می شوند و بعد ادعای کار خصوص دارند.

او در پاسخ به اینکه ادامه این مشکل به چه نقطه ای خواهد رسید، می‌گوید: ما در روزهای پایانی سال قرار داریم و این موضوع و توقف تولید واحدهای صنعتی کشور می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند، شما در نظر بگیرید واحدها در پرداخت اقساط بانکی، عیدی و حقوق کارکنان در شب سال نو و.. دچار مشکلات جدی خواهند شد و نمی توانند بدهی های خود و تعهداتشان به بانک ها و حتی واحدهای دیگر و مشتریانشان که معمولا پروژه های ملی هستند را عملیاتی کنند و این تبدیل به یک چرخه معیوب خواهد شد و در نهایت با این رو به رو می شویم که پروژه های ملی متوقف و کشور با چالش و تنش مواجه می‌شود.

او در پاسخ به اینکه آیا روی این موضوع اعتراضی صورت گرفته است، گفت:« با نعمت زاده در این خصوص تماس گرفته شده و همچنین با سرقینی هم صحبت‌هایی شده ولی اعلام کرده‌اند که این شرکت‌های بزرگ تامین کننده مس تعهدات صادراتی دارند و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. اما سوال این است که تکلیف شرکت ها و واحدهای بخش خصوصی و تولیدی داخلی چه خواهد شد و چه کسی پاسخگو است؟ ما واقعا از این روش برخرود مدیران ارشد وزارت صنایع خسته شده ایم، نگاه آن ها به این ماجرا باید روی تنظیم بازار باشد نه این که وکیل مدافع شرکت های بزرگ دولتی باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]