اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951120233835500

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران پیشنهاد داد

یکسان سازی قیمت گندم

کد: 13951120233835500

https://goo.gl/OIVgFz

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران و تهران پیشنهاد یکسان سازی قیمت را مطرح کرده است و ما به دنبال این هستیم که قیمت های چندگانه کنونی در بازار گندم را که مشکلات بسیاری به وجود آورده از بین ببریم.

یکسان سازی قیمت گندم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران می گوید: باتوجه به اهمیت موضوع خرید تضمینی گندم در کشورهم اکنون سامان دهی بازار خرید گندم و قیمت آن از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در دست بررسی است و خود وزارت جهاد کشاورزی نیز به موضوع علاقه مند و در حال پیگیری آن است.

احمد صادقیان با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت روی 1300 تومان از کشاورزان اعلام شده است که باید انجام شود، می گوید:« خرید تضمینی و بازار گندم باید به شکلی مدیریت شود که هم تولیدکننده ( کشاورز) آسیب نبیند و هم مصرف کننده که صنعت و... است. یکی از مشکلات کنونی این است که در چندسال گذشته ارتباط بین تولید کننده ( کشاورز) و مصرف کنندگان ( صنعت و...) قطع شده است و به دلیل شیوه خرید تضمینی محصول همه چیز در انحصار دولت بوده که روش اشتباهی است و الان ما به دنبال روشی برای اجرا هستیم که بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم و بار را از روی دوش دولت برداریم؛ اتفاقی که می تواند روی موضوع کیفیت محصول و تولید محصول با کیفیت هم که در سال های گذشته فراموش شده است، تاثیر بگذارد و آن را احیا کند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه می گوید:« در حال حاضر اتاق و کمیسیون کشاورزی پیشنهاد یکسان سازی قیمت را مطرح کرده است و ما به دنبال این هستیم که قیمت های چندگانه کنونی در بازار گندم را که مشکلات بسیاری به وجود آورده از بین ببریم. درحال حاضر ما در بازار یک قیمت 668 تومان برای گندم مورد نیاز خباری ها را داریم، یک قیمت برای صنعت وجود دارد و یک قیمت هم که همان عدد 1300 تومان خرید تضمینی است که به نظر ما باید همگی یکسان شوند  زیرا این قیمت سه گانه با خود رانت، انحصار، فساد و... را به همراه می آورد.

پیشنهادی که ما مطرح کرده ایم این است که سهمینه بندی برداشته شود و قیمت یکسان داده شود و هم صنف، هم صنعت، هم خبازی بتوانند زمان برداشت محصول دربازار حضور داشته باشند و ارتبط مستقیم بر قرار کنند، اتفاقی که هم شفافیت به دنبال خواهد داشت و هم بحث های کیفی محصول را بالا می برد و هم اینکه بخشی از بار را از روی دوش دولت بر می دارد.»

صادقیان درپاسخ به اینکه این قیمت یکسان چه عددی خواهد بود، گفت:« قیمت پیشنهادی ما چیزی حدود 900 تومان است اما در این بین افرادی هم هستند که می گویند هم عدد 668 تومان ( قیمت خبازی) نگهداشته شود و هم این عدد 900 تومان باشد که این مورد نظر ما نیست زیرا دوباره شاهد دو نرخی خواهیم شد و نظارت و اجرای آن باز هم همان مشکلات قبلی رانت و... را خواهد داشت. ما باید یک قیمت میانگین که با قیمت های جهانی هم همخوانی دارد را در نظر بگیریم که شاهد واردات بی رویه و قاچاق هم نباشیم.»رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پاسخ به اینکه در صورتی که قیمت یکسان شود آیا قیمت خرید تضمینی کاهش پیدا می کند؟ می گوید:« نه قیمت خرید تضمیمی 1300 تومان سرجای خود خواهد بود، پیشنهاد ما این است که 900 تومان را هم صنف و صنعت بخرد هم خبازی و همه بیاند بدون سهمیه بندی در زمان برداشت در بازار حضور پیدا کنند و خرید کنند و دولت هم مازاد مصرف را روی همان قیمت 900 تومان ملزم باشد که از کشاورز بخرد و تفاوت 900 تومان تا 1300 تومان را دولت مدیریت کند و به عنوان یارانه به کشاورز پرداخت کند.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]