اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951121234205500

100 درصد بازار داخلی در تصاحب شوینده‌های داخلی است

سهم متفاوت موادشوینده و لوازم آرایشی از بازار داخل

کد: 13951121234205500

https://goo.gl/p4lYzs

، تهران , (اخبار رسمی): برابر اعلام فعالان صنایع شوینده، بهداشتی و لوازم آرایشی، تولیدکنندگان داخلی 100درصد بازار شوینده‌ها در کشور را در اختیار دارند اما در صنعت لوازم آرایشی سهم تولیدکنندگان داخلی تنها 20 درصد است.

سهم متفاوت موادشوینده و لوازم آرایشی از بازار داخل

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در چهلمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، راهبردها و چالش‌های رقابت‏پذیری صنعت مواد شوینده بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور مورد بررسی قرار گرفت؛ صنعتی که توانسته در بخش شوینده‌ها حدود 100 درصد بازار داخلی را در تصاحب خود داشته باشد.

در این جلسه که دو تن از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی حضور داشتند، دستاوردها و نقاط ضعف و قوت این صنعت مورد بحث و بررسی نمایندگان بخش خصوصی قرار گرفت تا برای مشکلات موجود راهکار تدوین شود و نقاط قوت مورد تاکید قرار گیرد.
در ابتدای این نشست و پس از مروری کوتاه بر مهمترین تحولات اقتصادی روزهای اخیر، سیدحسین سلیمی، عضوکمیسیون صنعت ومعدن اتاق تهران، از برگزاری مراسم کلنگ‌زنی نخستین واحد پالایش غلات با حضور رییس‌جمهور خبرداد و گفت: این پالایشگاه می‌تواند با فرآوری روزانه هزاران تن غلات، خوراک اولیه صدها واحد صنعتی غذایی و دارویی را فراهم کند.
رضا پدیدار، دیگر عضو این کمیسیون نیز با اشاره گشایش اعتبار اسنادی ریالی برای برخی صنایع گفت: این نوع گشایش اعتبار از مطالبات سازندگان تجهیزات صنعت نفت بوده است. گشایش اعتبار اسنادی ریالی، اکنون توسط وزارت راه و شهرسازی برای فعالان بخش سیمان انجام می‌شود و این انتظار وجود دارد که این نوع گشایش اعتباری به همه بخش‌ها تعمیم پیدا کند. او افزود: مطالبات سازندگان تجهیزات صنعت نفت اکنون به 5.5 میلیارد دلار رسیده و شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات دچار بحران شده است. چنانکه می‌توان پیش‌بینی کرد که 30 درصد این شرکت‌ها در سال 1396 تعطیل شوند.
 مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز با تایید سخنان پدیدار، عنوان کرد که اگر بخش خصوصی بتواند مسایل مالی خود را به نظام بانکی منتقل کند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

 استفاده از ظرفیت و قدمت 100 ساله صنایع شوینده کشور
در ادامه این نشست، کمیسیون بررسی دستور جلسه را که به راهبردها و چالش‌های رقابت‏پذیری صنعت شوینده، بهداشتی و لوازم آرایشی اختصاص داشت، آغاز کرد. محمد نیلفروشان، نایب‌رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در ابتدا به اختصار به معرفی این انجمن پرداخت و گفت: صنف تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ، قدمتی به درازای 100 سال دارد و نخستین کارخانه صنعتی نیز با برند کف تاسیس شد که بعد‌ها نام این برند به داروگر تغییر پیدا کرد. تولیدکنندگان این صنعت قادرند کلیه محصولات آرایشی و بهداشتی دنیا را در کشور تولید کنند.
او با اشاره به اینکه ارزش بازار این محصولات در ایران، حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: سهم محصولات شوینده و سهم محصولات آرایشی در این بازار هر کدام 10 هزار میلیارد تومان است. ضمن آنکه 100 درصد بازار شوینده‌ها، به تولیدکنندگان داخلی اختصاص دارد؛ اما در بخش آرایشی، 80 درصد سهم خارجی‌هاست و تنها20 درصد این بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است.
 محمد نیلفروشان در ادامه چالش‌های عمومی اقتصاد نظیر رکود، کمبود نقدینگی و بهره بالای بانکی را نیز بر این صنعت اثرگذار دانست و گفت: قدمت، موجب افزایش قدرت صنعت شده و ویژگی مهم دیگر این صنعت آن است که سراسر خصوصی است.
 نیلفروشان، یکی از نقاط ضعف این صنعت را شبکه توزیع سنتی آن برشمرد و عنوان کرد که شبکه توزیع فعلی با سایر اجزای صنعت همگام نیست. او ادامه داد: یکی دیگر از ضعف‌های این صنعت، آن است که تولیدکنندگان بیشتر به بازار داخلی می‌اندیشند و آن‌چنان که باید و شاید به بازار جهانی فکر نمی‌کنند.
 نایب رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، به مشکلاتی که دامپینگ و قاچاق برای این صنعت و البته مردم ایجاد می‌کند، اشاره کرد و همچنین وجود ظرفیت خالی40 درصدی در این بخش را فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک توصیف کرد. او در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که بی‌ثباتی سیاست‌های دولت در بخش صادرات، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را از تولیدکنندگان این بخش سلب کرده است.

ماشین‌آلات نیازمند نوسازی هستند
 در ادامه این جلسه، بختیار علم‌بیگی، رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز دقایقی را به بیان چالش‌های فعالان این صنعت اختصاص داد و در ابتدای سخنانش به مشکلاتی که نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان این صنعت ایجادمی‌کند، اشاره کرد. او گفت: اگر اکنون امکان دریافت این مالیات از مصرف‌کننده نهایی وجود ندارد، دست‌کم دریافت‌ها یا شش ماهه باشد یا یک ساله. به دلیل آنکه صنعت تولید محصولات شوینده و بهداشتی، نسیه‌فروش است و روش کنونی دریافت مالیات بر ارزش افزوده بار سنگینی را بر صنعت تحمیل می‌کند.
 علم‌بیگی با بیان اینکه واردات بی‌رویه و قاچاق، آسیب‌های بسیاری را به صنعت وارد می‌کند، افزود: ایران پیش از انقلاب، یکی از صادرکنندگان محصولات آرایشی بود. اما اکنون ماشین‌آلات در این صنعت، فرسوده شده و نیاز به نوسازی دارد. همچنین شرکت‌های کوچکی در این بخش تاسیس شده‌اند که به دلیل بحث صرفه در مقیاس در وضعیت نامناسبی قرار دارند. ما به دنبال تجمیع و ادغام این شرکت‌ها بوده‌ایم اما این طرح تاکنون توفیقی حاصل نکرده است.
بختیار علم‌بیگی از اتاق درخواست کرد که راهکار مدیریتی مناسبی برای ساماندهی این شرکت‌ها ارائه کند. مساله دیگری که رییس این انجمن مطرح کرد، بالا بودن هزینه تبلیغات در صدا و سیما و ممنوعیت تبلیغ در ماهواره برای شرکت‌های داخلی بود و او خواستار چاره‌اندیشی برای رفع این ممنوعیت‌ها شد.
او گفت: انجمن به آزمایشگاهی مجهز است که کیفیت تولیدات داخلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و این ارزیابی‌ها موجب ارتقا کیفیت محصولات تولیدشده در ایران شده است.
 علم بیگی با اشاره به برنامه کشور ترکیه برای ساخت آزمایشگاه مرزی در مرز افغانستان گفت: چنانچه این آزمایشگاه ساخته شود، صادرات ایران به این کشور کاهش می‌یابد. از این رو قصد داریم، پیش از ترکیه این آزمایشگاه را در این مرز تاسیس کنیم و در این زمینه خواهان حمایت اتاق هستیم.
 او همچنین خواستار ارائه خدمات آموزشی اتاق به اعضای انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی شد.

سیستم سنتی توزیع محصولات انجمن باید رسمی و به‌روز شود
فریال مستوفی، عضو کمیسیون صنعت و معدن و رییس مرکز جذب سرمایه‌گذاری اتاق تهران، خواهان معرفی ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مشترک و ارائه طرح‌های توجیهی برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی شد. 
مهدی پورقاضی نیز با اشاره به درخواست رییس این انجمن در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که در این زمینه با دستگاه‌های ذی‌ربط نامه‌نگاری خواهد کرد. او این را هم گفت که کانال‌های توزیع این صنعت، سنتی است و این شبکه‌ها به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تن نمی‌دهند. به گفته پورقاضی، تبدیل این شبکه سنتی به سیستم رسمی و به‌روز، مشکل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در این صنعت را تا حدودی مرتفع خواهد کرد.
رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران خطاب به رییس این انجمن گفت: چنانچه طرحی در مورد ادغام و برندینگ مشترک واحدهای کوچک تهیه شده است، در کمیسیون ارائه کنید تا مورد بررسی و حمایت قرار گیرد. اتاق تهران از پیشنهاداتی که در جهت آزادسازی اقتصادی، ارتقای رقابت‌پذیری، مبارزه با قاچاق و حفظ حقوق مصرف‌کننده باشد، حمایت می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]